Jak pisać opisy produktów szybciej i skuteczniej? Porady copywritera

Według Raportu e-commerce z 2022 roku bardziej szczegółowe opisy produktów są jednym z najważniejszych czynników motywujących do częstszego robienia zakupów online. Działając jako internetowy sprzedawca atrakcyjne opisy produktów nie tylko informują o cechach produktu, ale przede wszystkim namawiają do zakupu. Jak je pisać? I czym charakteryzuje się wyczerpujący opis produktu?

W tym tekście opowiem Ci:

  • jakie są elementy idealnego opisu produktu;
  • czy długość opisu produktu ma znaczenie;
  • dlaczego warto zaplanować strukturę opisu produktu i jak to zrobić;
  • co sprzedaje jak szalone i jak uwypuklić to w swoim tekście;
  • czy warto tworzyć opisy produktów pod SEO;
  • jakich błędów unikać w trakcie tworzenia opisów w sklepie internetowym.

Jaki jest cel tworzenia opisów produktu?

Sprzedaż. I w zasadzie na tym moglibyśmy zakończyć odpowiedź na to pytanie. Ale jeśli przyjrzymy się bliżej, to skuteczne opisy produktów nie tylko sprzedają – one zmyślnie budują wizerunek marki i pobudzają emocje klienta. Zwiększają rozpoznawalność firmy i zmniejszają liczbę reklamacji w sklepie. A do tego odpowiednia optymalizacja opisów produktów sprawia, że Twoja strona lub sklep są lepiej widoczne w Google.

Profesjonalne opisy produktów zastępują sprzedawcę w sklepie. I muszą to robić rękoma i nogami, bo w dobie tak nasyconego rynku ciężko Ci będzie coś sprzedać.

Ok, wiesz już, że znaczenie opisów produktów jest ogromne.

Czas dowiedzieć się, jak stworzyć taki tekst.

Tworzenie opisów w sklepie internetowym – najważniejsze zasady

Umówmy się – sucha informacja nie sprzedaje. Aby pisać opisy produktów, które konwertują, należy dostroić je do motywacji Twojej grupy docelowej, tego wszystkiego, co ich boli i czego pragną. A do tego należy być spójnym z osobowością marki.

Najważniejsze jest więc…

Skupienie na korzyściach w opisach produktów

Ile razy kupiłeś produkt dla samego produktu? Bardziej chodzi o doświadczenia z nim związane, prawda? Szybki samochód, który imponuje płci przeciwnej, sukienka podkreślająca atuty damskiej sylwetki, tabletki z kolagenem poprawiające stan naszej skóry, a nawet proszek do prania gwarantujący czystość i świeży zapach ubrań.

Niezależnie od produktu kupujemy z nadzieją, że zmieni on coś w naszym życiu. Kupujemy nasze wyobrażenie tego, kim możemy się przy nim stać i co osiągnąć.

To wyobrażenie zaczyna się od korzyści.

A co najfajniejsze, to nie musisz wymyślać wielu takich atutów, aby stać się bardziej przekonującym w tekście. Czasem wystarczy ta jedna, najsilniejsza korzyść. Najlepiej coś, co znacząco wyróżnia Twój produkt w obliczu innych, podobnych.

Zobacz: Unikalna propozycja sprzedaży (USP) – czym jest i jak ją stworzyć?

Stworzenie opisu produktu rozpocznij więc od odpowiedzi na 3 najważniejsze pytania:

  • Czym Twój produkt wyróżnia się od innych na rynku?
  • Co jest w nim najfajniejszego?
  • Dlaczego to jest ważne dla klienta?

Możesz też wypisać sobie wszystkie cechy produktu i do każdej z nich dopisać korzyści, które oferują. Będzie Ci łatwiej.

Zajrzyj tutaj: Model Cecha-Zaleta-Korzyść – jak go stosować, żeby działał?

Pamiętaj, nie liczą się słowa, ale obrazy, które te słowa kreują. Przy pomocy korzyści jesteś w stanie je zbudować. I wcale nie musisz rzucać się na rozbudowany opis produktu.

Dostosowanie opisu produktu dla klienta

Na początek 3 pytania, które warto sobie zadać:

  • Dla kogo jest Twój produkt?
  • Jakie problemy ma Twój klient?
  • Co zyska po kupnie produktu?

Określenie Twojej idealnej grupy docelowej pozwoli Ci dostosować opis produktu do jej sposobu porozumiewania się i motywacji, które nimi kierują. W przypadku większości skutecznych opisów produktów warto zwracać się bezpośrednio do klienta, tj. na „Ty”, czasem w formie bezosobowej – ta forma głównie jest wybierana przez marki luksusowe.

Niektórzy zastanawiają się także nad formą czasowników – męską czy żeńską. W przypadku gdy grupa docelowa jest pomieszana najbezpieczniej będzie zastosować formę męską. Damskiej używajmy tylko w tekstach stricte skierowanych stricte do Pań.

Zobacz też: O kobietach i zakupach w marketingu. Copywriting dla kobiet

Inaczej będziesz zwracał się do nastolatków, inaczej do seniorów czy adwokatów lub młodych matek. W dobrym opisie produktu ton i słowa dostosowane są do odbiorców.

Odpowiednia forma opisu produktu

Panuje przekonanie, że ludzie w sieci nie czytają, tylko skanują tekst. To po części prawda, po części nie.

Ludzie skanują nudne teksty, szukając w nich ważnych informacji. Ale to nie znaczy, że nawet najciekawszy tekst powinien być jedną wielką ścianą treści. Dlatego zadbaj o formę tekstu opisu produktu.

Liczą się:

  • krótkie akapity;
  • zrozumiałe śródtytuły;
  • wypunktowania;
  • pogrubienia najważniejszych fragmentów opisu.

Zobacz na poniższy opis produktu. Czytelny, prawda?

Formatowanie opisu produktu przykład

www.lancerto.com

Zdjęcia

Dobrej jakości zdjęcia produktu wzmacniają sprzedaż. Według Raportu e-commerce 2022 mają one większe znaczenie przy opisach produktów skierowanych do kobiet. Zawsze jednak powinny być one uzupełnieniem opisu, a nie jego zamiennikiem.

Zawartość opisu produktu – co ma największe znaczenie?

Sprzedażowy opis produktu prowadzi klienta za rękę – od momentu zapoznania go z produktem, po jego bliższe poznanie, aż po zakup. Musi więc wywoływać u odbiorcy określoną reakcję, zmianę jego zachowania. Ale nie należy zapominać też o opisie funkcjonalności produktu.

Jakie są więc podstawowe elementy tego tekstu?

Technikalia

Wymiary, parametry techniczne danego produktu, materiał wykonania, długość okresu gwarancji i wiele, wiele innych technicznych informacji to podstawa dobrego opisu. Warto umieścić je w formie wypunktowanej, aby klient szybko mógł do nich dotrzeć.

Często spotykaną techniką jest utworzenie osobnej części z informacji technicznymi.

Poniżej przykład wypunktowanych szczegółów na temat produktu.

Technikalia w opisie produktu

www.converse.pl

Konkrety

Dobry opis produktu skupia się na klientach i ich potrzebach. Nie ma tu miejsca na puste frazesy. Nie pisz, że produkt jest wysokiej jakości, ale pokaż klientowi dlaczego tak jest. Najlepiej wypisz sobie najważniejsze cechy i zalety Twojego produktu i to na nich skup się w opisie. Waż każde słowo i usuwaj te, które do niczego nie prowadzą. Pomoże Ci w tym redakcja tekstu.

Zobacz, jak to zrobił Logitech.

 

Konkrety w opisie

www.logitech.pl

Oczywiście czasem sprawdzą się obszerne opisy produktów. Ale pisz je tylko wtedy, gdy faktycznie masz sporo ważnych informacji do przekazania klientowi.

Zastosowanie produktu

Wyczerpujący opis produktu zawiera w sobie przykłady zastosowania produktu, również te nieoczywiste. Sposoby zastosowania możesz również umieścić na zdjęciach dodanych do tekstu. Pamiętaj jednak, aby nad tą częścią opisu się zbytnio nie rozwodzić – najczęściej wystarczy tylko jedno zdanie.

Poniżej przykład opisu produktu z zaznaczeniem jego zastosowania, również tego nietypowego.

zastosowanie produktu w tekście

www.pandawanda.pl

Historie

Nie jest to element konieczny, ale z pewnością przyciąga uwagę. Tworzenie opisów produktów ze storytellingiem dodaje im niepowtarzalnego charakteru, zwiększając skuteczność sprzedaży.

Historie mogą dotyczyć:

  • powstania produktu: od zamysłu aż po końcową produkcję;
  • opisania problemu i wskazania rozwiązania w postaci Twojego produktu;
  • zastosowania produktu w praktyce.

Aby umieścić historie w swoim opisie, musi on być odrobinę dłuższy.

Prostota języka

Używaj krótkich zdań, a wyrażenia, których odbiorca może nie zrozumieć zastąp innymi, bardziej powszechnymi. Takie pisanie zwiększa poziom zrozumienia tekstu opisu produktu. Dodatkowo prosty język pomaga budować relacje z klientami.

Do analizy swojej treści wykorzystaj zewnętrzne narzędzia, takie jak np. jasnopis.

Kolejność

Zanim zaczniesz pisać, ustal strukturę opisu produktu. Zacznij od tego, co najważniejsze dla klienta – zgodnie z ideą efektu pierwszeństwa. Dzięki temu zachęcisz go do czytania dalej, wywołując u niego silną reakcję emocjonalną.

W pierwszym akapicie umieść najważniejszą korzyść płynącą z produktu. Następnie możesz wskazać jego zastosowanie oraz najważniejsze cechy i pozostałe korzyści, które z niego wynikają. Na koniec opisz technikalia.

Emocje

To najważniejszy element tekstu. Zależy od niego efektywność opisów produktów, bo klienci kupują emocjami. Żeby więc kupili u Ciebie, musisz te emocje u nich wywołać. Dzięki nim też ożywisz opisy produktów.

Według modelu zachowań Fogga istnieją 3 czynniki motywacyjne:

  • psychiczne (przyjemność/ból);
  • emocjonalne (nadzieja/obawa);
  • socjalne (akceptacja społeczna/odrzucenie).

Zastanów się, jakie emocje wywołuje Twój produkt i wpleć je w opis. Pomocne będą przymiotniki sensoryczne, czyli te, które wywołują u odbiorcy określone obrazy. Dodatkowo staraj się oddziaływać na zmysły – wzrok, dotyk, słuch, węch, smak. Im więcej zmysłów uda Ci się pobudzić, tym lepiej.

Przykład niżej.

jak wzbudzić emocje w opisie produktu

www.gentlemanstore.pl

Humor

Zawierają go kreatywne opisy produktów. Humor pozwala markom na wyróżnienie się, wzbudzając zainteresowanie czytelnika opisu produktu. Przy użyciu humoru ważne jest, aby koncepcja była spójna z ogólnym tonem głosu marki i jej osobowością.

 


Potrzebujesz atrakcyjnych opisów produktów dla swojej firmy?

Zapytaj o wycenę


Jak długi powinien być profesjonalny opis produktu?

To zależy. Długość opisu produktu dopasuj do przedmiotu, który sprzedajesz i podejścia, które stosujesz. Przyjmuje się jednak, że zarówno zbyt długie oraz zbyt krótkie opisy produktów mogą negatywnie wpływać na sprzedaż. Chodzi tu o 2 kwestie, mianowicie:

  • nie zanudź potencjalnego klienta tekstem;
  • przekaż mu to, co najważniejsze z jego punktu widzenia.

Tworząc opis produktu skup się więc na wskazaniu najważniejszych korzyści i pobudzeniu emocji. A potem analizuj, jak dany tekst wpływa na klientów i ulepszaj go, jeśli potrzeba.

Duplicate content sklepu internetowego

Pisanie opisów produktów wymaga czasu i wysiłku. Dlatego wielu sprzedawców decyduje się na kopiowanie opisów bezpośrednio od producenta.

Nie jest to dobry wybór.

Po pierwsze, Google docenia unikalne opisy produktów. Jeśli zobaczy na kilku różnych stronach ten sam tekst, zacznie faworyzować tylko jedną witrynę.

Po drugie, jeśli potencjalny klient zobaczy te same opisy produktów na różnych stronach, z pewnością kupi tam, gdzie jest niższa cena.

Dlatego dobre opisy to te pisane od podstaw. Wiem, że to sporo pracy. Dlatego na samym początku możesz zacząć od tworzenia tekstów dla najpopularniejszych produktów lub tych, które chcesz, aby lepiej się sprzedawały. Jednocześnie pamiętaj, aby tworzyć różne opisy produktów dla przedmiotów o różnych wersjach kolorystycznych – chyba, że klient w ramach jednej strony będzie miał możliwość wyboru różnego wariantu bez przenoszenia go na inną podstronę.

Jak i czy warto napisać opis produktu SEO?

Firmy mają co do tego różne zdanie. Niektóre chcą stricte sprzedażowych opisów produktów, inne skupiają się jedynie na kwestiach SEO, jeszcze inni próbują łączyć oba zagadnienia.

Czy więc warto pisać opisy pod SEO? Według mnie tak. Optymalizacja opisów produktów zwiększa szanse na wyświetlenie się podstrony z produktem wysoko w Google. A to zaś wpływa na większy ruch na stronie i większą sprzedaż.

Istotne są natomiast odpowiednie słowa kluczowe. Używaj fraz bardzo szczegółowych i z niską konkurencyjną, aby mieć jakiekolwiek szanse na sukces.

Słowa kluczowe w opisach produktów umieszczaj w:

  • nagłówkach i śródtytułach;
  • tekście (2-3 razy w zależności od długości);
  • opisach alt.

Stosuj również linkowanie wewnętrzne, najlepiej pomiędzy produktami z tej samej kategorii.

Błędy w opisach produktów – czego unikać?

Poznaj najpopularniejsze 4 błędy w opisach produktów.

Powielanie opisów od producentów

Wspominałam o tym już wcześniej. Ma to negatywny wpływ na pozycjonowanie strony oraz sprzedaż. Google oraz klienci cenią wysokiej jakości opisy produktów z konkretnymi i wyczerpującymi informacjami.

Skupianie się na cechach produktu

Informacje nie sprzedają. Klienci chcą zmiany w swoim życiu, chcą je ulepszyć, uspokoić, chcą uniknąć bólu. Sam opis funkcjonalności produktu się nie sprawdzi. Dodaj do treści odrobinę emocji oraz korzyści.

Opisywanie tego, co widać

Jaki produkt jest, każdy widzi. Opisywanie wyglądu produktu lub jego widocznych cech mija się z celem. Dlatego tak ważne jest skupienie na korzyściach w opisach produktów. Każdą cechę możesz w ten sposób przedstawić w swoim tekście.

Wrzucanie ściany tekstu

Długie, nieczytelne akapity zniechęcają klientów, powodując, że Ci szybko uciekają ze strony. Dlatego tworząc swój opis, zwróć uwagę na jego formatowanie. Dodawaj śródtytuły, zdjęcia, pogrubienia, a nawet ikony i filmy w treści.

Jaki jest koszt opisów produktów?

Cena opisu produktu zależna jest od jego długości i rodzaju. Rozbudowane opisy produktów będą droższe, te zaś pisane tylko pod SEO znacznie tańsze. Koszt zależy również od doświadczenia copywritera.

Czy warto zlecać pisanie opisów produktów?

Pisanie treści marketingowych to nie poezja. Choć lekkie pióro jest przydatne, to jednak niewystarczające do tego, aby tworzyć przekonujące opisy produktów. Tu liczy się zrozumienie grupy docelowej, znajomość zasad psychologii oraz doświadczenie.

Z drugiej strony, nikt tak jak Ty, nie zna Twojego produktu. Nie potrafi go też tak dokładnie opisać, jak zrobiłbyś to sam. Ale dobry copywriter wie, o co pytać, aby w tekście znalazły się te informacje, których faktycznie szuka klient.

Czy więc warto zlecać pisanie opisów produktów. Tak. Dzięki temu masz pewność, że będą one faktycznie działać na klientów. A nie staną się tekstową ozdobą Twojej strony internetowej.

Warunek jest jednak jeden – musisz znaleźć dobrego copywritera.

Jak napisać dobry opis produktu? Podsumowanie

Idealny opis jest konkretny, emocjonalny i jedyny w swoim rodzaju. Musi oddziaływać na klientów, tworzyć obrazy w ich głowach, zmieniając ich zachowania. Jednocześnie należy pisać go zgodnie z prawdą, bez koloryzowania i pustych frazesów. Warto też testować tekst przy pomocy testów A/B i analityki.

 

 

Zobacz również: