Redagowanie tekstu – dlaczego jest takie ważne? Jak redagować?

Redagowanie tekstu to najważniejszy etap pracy na treścią. Wspiera szlifowanie naszych dzieł i poprawia ich jakość. Nie zapominaj o nim, nawet jeśli uważasz, że Twój tekst nie wymaga już zmian. I nie nadużywaj, bo nigdy nie opublikujesz treści.

Myślę, że przyda nam się plan skutecznego przeprowadzenia procesu redakcji i korekty tekstu. Opowiem Ci krok po kroku, na czym skupia się redaktor w swojej pracy. I dlaczego to takie ważne.

Czym jest redagowanie tekstu?

Najkrócej, redagowanie tekstu jest to przygotowanie go do opublikowania. Zwykle w pierwotnej wersji nie wygląda on za dobrze, pojawiają się literówki lub błędy logiczne. Redakcja pozwala te problemy wyeliminować.

Obejmuje ona sprawdzenie treści na wielu płaszczyznach, w tym:

  • błędów logicznych i merytorycznych;
  • części technicznej tekstu;
  • struktury;
  • błędów ortograficznych;
  • interpunkcji;
  • języka i stylu artykułu;
  • unikatowości treści.

Jest więc hiper ważna, a jej wykonanie decyduje o skuteczności tekstu w przyszłości.

Korekta i redagowanie tekstu – czym się różnią?

Zakres redakcji i korekty nieco się różni. Choć oba pojęcia obejmują wykrywanie błędów, to skupiają się one na innych aspektach dokumentu.

Redaktor zwykle jako pierwszy zajmuje się wprowadzeniem zmian. Te zmiany obejmują ogólną strukturę artykułów, język treści i jej unikatowość oraz błędy merytoryczne. Jest to więc takie szerokie spojrzenie na treść i sprawdzenie, czy jest ona spójna i logiczna.

Korekta polega natomiast na wyłapywaniu błędów interpunkcyjnych, gramatycznych i językowych.

Redagowanie a korekta - czym się różnią?

Redagowanie tekstu – czy jest konieczne?

Odpowiedź jest tu prosta i oczywista – tak, jest konieczne. Autor tekstu może być przecież rozproszony w trakcie pisania. Gdy poniosą go myśli, mogą pojawić się literówki lub liczne powtórzenia. Redaktor ratuje więc treści przed nieumyślnymi błędami.

Zalety płynące z redakcji i korekty tekstu

Redagowanie tekstu sprawia, że treści dużo przyjemniej się czyta. Dobrze skrojony tekst potrafi tak zaciekawić odbiorcę, że nie zauważy on nawet, że przeczytał coś dłuższego.

Dla firm, które publikują teksty, zalety płynące z redakcji i korekty to:

  • przyciągnięcie uwagi czytelników: zwiększenie czasu przebywania na stronie i budowanie zaufania;
  • kreowanie osobowości marki: poprzez użycie unikatowego języka charakterystycznego dla danej firmy;
  • poprawa konwersji: tekst pozbawiony błędów i ciekawie napisany łatwiej namawia do zakupu lub zapisania się do newslettera;
  • lepsze SEO strony: Google lubi wartościowe i przejrzyście napisane treści, redakcja to również optymalizacja tekstu pod kątem słów kluczowych.

Poznaj teraz etapy redakcji i korekty tekstu.

Unikatowość tekstu

Bliźniaczki przykuwają uwagę, ale tylko wtedy gdy występują w naturze. W sieci dwa bliźniacze teksty nie przejdą. Po pierwsze, to kradzież. Po drugie, takie działanie jest bezcelowe i przyniesie tylko kłopoty Twojej stronie.

Na początku pracy jako redaktor sprawdź więc, czy Twój tekst nie jest plagiatem.

Masz różne opcje sprawdzenia plagiatu. Najprostsza to wrzucenie tekstu do wyszukiwarki. Ta metoda nie sprawdzi się jednak w przypadku długich artykułów – chyba, że zaczniesz wrzucać je w kawałkach.

Copywriting, a redakcja

Polecam za to profesjonalne narzędzia do sprawdzania plagiatu. W sieci znajdziesz ich mnóstwo. Występują w wersji darmowej lub płatnej. I możliwe jest skopiowanie tekstu z pliku tekstowego albo wrzucenie jako pliku całego dokumentu.

Kwestie techniczne

Tworzenie treści przez copywritera zwykle opiera się na szczegółowych wytycznych. Teraz czas na ich weryfikację. Redaktor sprawdza, czy praca:

  • jest odpowiedniej długości;
  • zawiera wszystkie konieczne słowa kluczowe;
  • posiada opisy meta: title, description;
  • zostały dodane obrazki do dokumentu wraz z opisami.

Wiarygodność i ilość informacji

Mówimy nie wszystkim treściom pisanym bez wykorzystania rzetelnego źródła. Nie musisz od razu podawać w tekście dokumentu stron, opracowań lub badań, z których korzystałeś w trakcie pisania. Ale nie unikaj ich.

Redaktor to sprawdzi. Sprawdzi również, czy wszystkie informacje zawarte w tekście są wystarczające. Ważne, aby wyczerpać temat, ale jednocześnie nie lać wody, bo narzędzie do SEO kazało napisać dłuższy tekst.

Cel tekstu

To również niezwykle ważny etap redakcji i korekty tekstu. Każdy rodzaj treści pełni bowiem nieco inną rolę. I tak:

  • pisanie artykułów: buduje wizerunek marki, może też zachęcać do kupna produktu (np. przy recencji) i wspiera SEO;
  • opisy produktów: ich cel jest stricte sprzedażowy;
  • e-mail marketing: angażuje odbiorców i sprzedaje;
  • opisy kategorii: tworzone są dla robotów Google;
  • landing page: np. zachęca do zapisu do newslettera.

Jeśli tekst nie spełnia swojego celu, jego tworzenie trzeba zacząć od początku.

Język tekstu

W pierwszej kolejności język tekstu powinien być dopasowany do wizerunku marki. Każda firma w nieco inny sposób komunikuje się ze swoim odbiorcami. Nie zachowując spójności narażamy się czytelnikom i utrudniamy sobie zbudowanie silnej osobowości.

Język tekstu w pisaniu

Istotne jest także wyeliminowanie błędów dotyczących:

  • powtórzeń: wyrzucamy je lub zastępujemy synonimami;
  • zbyt długich zdań: dużo lepiej rozbić je na 2 lub 3 krótsze; wycinania zbędnych fragmentów tekstu,
  • fragmentów akapitu, które nie wnoszą nic nowego;
  • różnej formy zwrotu do adresata;
  • używania zbyt skomplikowanych zwrotów, niedopasowanych do grupy docelowej;
  • wypełniania tekstu frazesami.

Forma

Długie blogi tekstu nie wróżą niczego dobrego. Praca redaktora skupia się więc w tym miejscu na podzieleniu treści na mniejsze części. Istotne jest, aby każda myśl zaczynała się od nowego akapitu. Dodatkowo istotne są nagłówki i ich struktura.

Warto wspomnieć również o 3 elementach każdego dobrego tekstu. Czy Twoja struktura dokumentu zawiera wstęp, rozwinięcie, zakończenie? Może nie jest to szkolna rozprawka, ale taki układ jest czytelny dla odbiorcy. A dodatkowo ułatwia tworzenie autorowi.

A na koniec: czy struktura Twojego dokumentu jest logiczna? Czy zadbałeś o to, aby jedno zdanie wynikało z drugiego? A może artykuł przeczy sam sobie? To również warto sprawdzić.

Interpunkcja i ortografia

Proces redakcji i korekty tekstu kończy się właśnie tutaj. Interpunkcja i ortografia będą miały znaczenie tylko wtedy, gdy cały artykuł został napisany logicznie i w sposób merytoryczny.

Interpunkcję sprawdzisz np. w narzędziu languagetool.org. Warto też gołym okiem samemu prześledzić tekst na świeżo pod tym kątem.

Redagowanie tekstu – podsumowanie

Proces redakcji i korekty tekstu to mozolne zadanie. Może nie jest tak przyjemne jak samo tworzenie, ale to dzięki niemu treści nabierają stylu i prawdziwego piękna. Lepiej też sprzedają i przyciągają uwagę. Jeśli więc nie chcesz, aby Twoja praca utknęła w próżni, skrupulatnie ją przeredaguj.

Ale nie bez końca.

 

 

Zobacz również: