Jak pisać sprzedażowe opisy ubrań, które wyróżniają się w tłumie? Fashion copywriting od podszewki

Nawet idealny opis ubrania nie zastąpi przymierzenia go w sklepie stacjonarnym. Ale nie oznacza to, że należy z niego zupełnie rezygnować. Uwzględnienie najważniejszych elementów w treści opisu potrafi zdziałać cuda. I choć nie da tego, co fizyczna wizyta w sklepie i pomacanie materiału, to całkiem nieźle może to wszystko zastąpić.

Pogadajmy o tym (nie)idealnych opisach ubrań. Jak je pisać?

W tym artykule opowiem Ci o:

  • 4 cechach idealnego opisu w branży modowej, który nie tylko urzeknie czytającego, ale też namówi go na zakup;
  • 2 błędach sprzedawców, które sprawiają, że ludzie rezygnują z zakupu częściej niż Ci się wydaje;
  • 3 sposobach na wyróżnienie się opisem, nawet gdy jesteś małą i nieznaną marką;
  • 12 przykładach prosto z życia, które stosują zasady idealnego opisu ubrania.

Dlaczego warto inwestować pieniądze w dobre opisy ubrań?

Zacznijmy od danych.

Według raportu „Polaków Portfel Własny” Polacy na e-zakupach 2022” aż 58% kupuje przez internet ciuchy i obuwie. Większość wykorzystuje do tego smartfon i laptopa. Ok, pomyślisz, ale dlaczego to takie ważne?

Właśnie przez te zachowania powstaje coraz więcej sklepów internetowych z ciuchami. Dla konsumenta to dobrze, bo ma w czym wybierać, ale dla Ciebie? Szansa na wyróżnienie się w tej połaci firm drastycznie się zmniejsza, a do tego klienci stają się coraz bardziej świadomi i niecierpliwi.

Już nie wystarczą krótkie, techniczne opisy ubrań, żeby sprzedać. Musisz dać z siebie coś więcej. Dobra, zobaczmy, co to jest.

Jaki jest idealny opis ubrania?

Wystarczą 4 elementy, aby opis zyskał na perswazyjności. Zamknięto je w 2013 roku w formule 4C:

  • Clear: Jasny
  • Captivating: Urzekający
  • Concise: Zwięzły
  • Complete: Kompletny.

Przyjrzyjmy się im bliżej.

Zobacz również: Formuły copywriterskie – czym są i dlaczego niektóre nie działają?

Jasny

Pisz w taki sposób, aby inni zrozumieli Cię w mgnieniu oka. Jeśli swoim opisem ubrania spowodujesz potok pytań i wątpliwości, drastycznie zmniejszasz swoje szanse na sprzedaż. Do tego celu wykorzystaj prosty język i krótkie zdania, a to co niejasne wytłumacz najlepiej jak się da.

Spójrz na poniższy opis skarpetek. Potencjalny klient nie tylko poznał od razu skład materiału, ale także dowiedział się, co się kryje za tą konkretną materiałową mieszanką.

Opis ubrania - skarpetki, prosty opis

www.jamnikowo.pl

Urzekający

Mam wrażenie, że w większości opisów ubrań dominują tylko 2 drogi: opis techniczny i ten opieczętowany z każdej strony przymiotnikami. A gdyby tak po prostu stworzyć coś innego niż wszyscy? Urzekający opis to taki, który zapada w pamięci, wyróżnia się i pobudza wyobraźnię.

No spójrz…poniższy opis skupia się nie na samych skarpetkach, ale na potencjalnym kliencie. Opisano zalety związane z manifestacją osobowości oraz użyto humoru.

Skarpetki w jamniki - urzekający opis ubrania

www.jamnikowo.pl

Zwięzły

Nie rozpisuj się, jeśli nie masz nic do powiedzenia. Skup się na merytorycznych kwestiach i emocjach, ale nie przeginaj. Dobry opis ubrania to krótki opis. Zobacz poniżej.

www.bytom.com.pl

Kompletny

Umieść w opisie ubrania wszystkie najważniejsze informacje: wymiary, rodzaj materiału, wykorzystane technologie czy dodatki. Skup się również na potrzebach i pokaż, w jaki sposób Twój produkt je zaspokaja.

Poniższy przykład opisu sprzedażowego biustonosza skupia się na tym co najważniejsze dla klientek, szukających modelu sportowego. Jest mowa o wsparciu biustu, o miękkich miseczkach oraz szerokich panelach bocznych. Sprzedawca pamiętał również o podaniu składu oraz wskazaniu posiadanych przez produkt certyfikatów.

Kompletny opis ubrania, biustonosz sportowy

www.pl.triumph.com

Podstawowe elementy idealnego opisu ubrania

To taka checklista, która pomoże Ci sprawdzić, czy Twój opis wymaga poprawek czy możesz go już wypuścić do pracy.

Tworząc swój opis, pamiętaj jednocześnie o:

  • unikaniu stosowania zbyt dużej ilości przymiotników: zastąp je faktycznymi danymi lub pokaż możliwości stylizacyjne danego ubrania;
  • podawaniu wszystkich istotnych z punktu widzenia klienta informacji: większość sprzedawców skupia się jedynie na rozmiarach i zdjęciu, a to często niewystarczające dane, aby przekonać do zakupu.

Pokaż korzyści

Zależą one od sprzedawanego produktu oraz grupy docelowej. Rajstopy modelujące ukryją boczki i brzuszek, sukienka z falbaniastym dekoltem optycznie powiększy biust, a spódniczka z wysokim stanem wydłuży nogi.

Ale korzyści nie muszą odnosić się jedynie do aspektów wyglądu. Ma to szczególne znaczenie przy odzieży funkcjonalnej. Spójrz na poniższy opis bluzy.

Opis ubrania jak napisać - bluza z kapturem

www.szwendamsie.pl

Zadbaj o przejrzystość opisu ubrania

Ponad 40% użytkowników kupuje ciuchy przy pomocy smartfona. Opisy ubrań powinny więc być nie tyle krótkie, co czytelne, aby nawet na tak niewielkim ekranie dobrze wyglądały i umożliwiały szybkie znalezienie wszystkich potrzebnych informacji.

Przydadzą Ci się 3 narzędzia:

  • krótkie akapity;
  • wypunktowania, np. najważniejszych zalet czy dodatków;
  • pogrubienia istotnych fragmentów.

Ale nie tylko! Bo sposobów na poprawę czytelności tekstu jest znacznie więcej, a mówi o nich m.in. J. Sugarman – jeden z kilku wielkich copywriterów.

Przykład? Zobacz, jak czytelnie wygląda poniższy opis marynarki.

Przejrzysty opis ubrania - marynarka

www.lancerto.com/pl

Wskaż rodzaj materiału

To często pomijana kwestia, natomiast bardzo istotna z punktu widzenia kupującego. Ile razy nie kupiłeś/kupiłaś czegoś, bo było wyprodukowane tylko z materiałów syntetycznych? Twoi klienci również mają swoje upodobania i w opisach ubrań warto się na nich skupić.

Wskaż więc rodzaj materiału lub jego mieszankę, a także gramaturę. Napisz, czy dana tkanina się rozciąga (a jeśli tak, jak bardzo) oraz jak wygląda wykończenie Opisz również korzyści z tego wynikające. A gdy dany materiał wymaga specjalnego traktowania – wspomnij o tym na samym końcu opisu.

Opis ubrania - skład oraz korzyści

www.bizuu.pl

Dopasuj ton do grupy docelowej

W opisach ubrań dla kobiet możesz użyć bardziej obrazowych przymiotników, dla mężczyzn skup się raczej na aspektach technicznych i kroju. Istotne jest również dostosowanie treści do potrzeb, które wynikają z zakupu danego ubrania lub butów. A te będą się różnić.

W poznaniu klientów pomoże Ci mój poprzedni wpis: Gdzie szukać informacji o klientach, aby tworzyć skuteczniejsze treści?

Najczęściej kupujemy ubrania, żeby:

  • czuć się atrakcyjnie;
  • zapewnić sobie wygodę noszenia;
  • pokazać swoją osobowość i poglądy;
  • poczuć się luksusowa;
  • wyróżnić się wśród innych;
  • zapewnić sobie poczucie bezpieczeństwa.

Spójrz na poniższy przykład opisu leginsów push-up.

Opis leginsów - skuteczny i kreatywny

www.liongym.pl

Opisz technologię wykorzystaną w produkcji

Twoje ubranie ma jakąś super moc, która jest wartościowa dla Twoich klientów? Pokaż ją w opisie ubrania! Może to być jego nieprzemakalność, trwały sposób nadruku czy też nietypowe szwy. To idealny sposób na wyróżnienie się i pokazanie, że masz profesjonalny produkt.

Technologia w opisie obuwia, dobry opis ubrania

www.e-horyzont.pl

Jak wyróżnić swoje opisy ubrań? 3 skuteczne sposoby

Przy sporym budżecie reklamowym rozwiązanie jest proste – bombardować klientów reklamami w różnych miejscach, aby wyrobić sobie wizerunek i zapaść w ich pamięci. Ale co jeśli nie masz takich środków? Czy jesteś skazany na porażkę? Niekoniecznie.

Znajdź swoją USP, czyli unikalną propozycję sprzedaży.

Możesz więc:

  • opisać sposób powstania ubrania: zwłaszcza jeśli jest to wyjątkowa historia (storytelling działa, tylko trzeba do niego umiejętnie podejść);
  • nadać sukienkom, bluzom, butom nietypowe nazwy, które nie tylko przyciągną uwagę, ale także będą odzwierciedleniem ich funkcjonalności;
  • wykorzystać poczucie humoru w opisach ubrań.

Spójrz na poniższy przykład.

Opis ubrania i wyjątkowy sposób produkcji oraz dodatki

www.joannamuzyk.pl

I kolejny. Tym razem bardzo krótki opis skarpetek.

Poczucie humoru w opisach ubrań - skarpetki

www.manymornigs.com

Fashion copywriting – podsumowanie

Stworzenie idealnych opisów ubrań wymaga nie tylko dobrej znajomości grupy docelowej, ale przede wszystkim samego ubrania. Zdjęcia nie oddadzą struktury materiału czy jego wyjątkowych cech, do tego potrzebny jest merytoryczny tekst. A teraz wiesz, jak go stworzyć.

Jeśli masz do mnie jakieś pytania lub chciałbyś, abym stworzyła dla Ciebie skuteczne opisy ubrań dla Twojego internetowego sklepu, skontaktuj się ze mną, najlepiej przez formularz kontaktowy. Omówimy szczegóły.

 

Przeczytaj również: