Zanim kobieta kupi kosmetyk, sprawdza go na wiele sposobów. Przegląda różne fora, pyta znajomych, czyta opinie pod produktem i porównuje. To długi proces. Dobre opisy kosmetyków, jeśli rozwieją wszystkie jej wątpliwości i przede wszystkimi odpowiedzą na postawione w jej głowie pytania, przekonają ją do zakupu. Jak pisać opisy produktów kosmetycznych, żeby sprzedawały?
Przyciągnij uwagę, nie bądź nudna i prowadź z klientką osobistą rozmowę. Tak w skrócie 🙂
Ale zanim zaczniesz, poznaj się bliżej ze swoimi klientkami...
To przede wszystkim kobiety, które są bardziej wymagające i szczegółowe od mężczyzn, zwłaszcza w przypadku kosmetyków.
Forbes wyróżnił 4 grupy docelowe kobiet, do których trafiają opisy produktów kosmetycznych. Są to panie, które:
Każda z tych grup będzie wyznawać nieco inne wartości oraz inne korzyści będą w stanie przekonać daną grupę pań do zakupu. Jednocześnie pamiętaj, że ważny jest dobór języka – inaczej skonstruujemy tekst dla nastolatek, inaczej dla młodych mam.
Zdaję sobie sprawę, że kosmetyki kupują również mężczyźni. W tym tekście jednak skupiam się jedynie na płci pięknej. Do nich też nieco inaczej konstruuje się przekaz marketingowy.
Zobacz: O kobietach i zakupach w marketingu. Copywriting dla kobiet
Pierwszym krokiem jest dokładne poznanie swojej grupy docelowej. W tym celu odpowiedz sobie na poniższe pytania:
Istotne jest, że kobiety kupują kosmetyki nie poprzez ich cechy, czyli np. naturalny skład, który posiadają czy obecność jakiejś substancji aktywnej, ale przez efekt, który dzięki temu mogą uzyskać.
Zarówno Panie jak i Panowie kupują emocjami, a potem racjonalizują swoje wybory.
Kluczem jest więc odwołanie się do emocji oraz pokazanie korzyści, które wynikają z zakupu. W opisie kosmetyku odpowiedz na pytanie: Jakie problemy rozwiązuje Twój produkt?
Po pierwsze i najważniejsze – nie kopiuj opisów od producentów. Wpływa to negatywnie na widoczność Twojego sklepu w Google, a to z kolei przekłada się na mniejszą ilość wizyt i niższą sprzedaż. W przypadku opisów produktów zagranicznych zadbaj o prawidłowe tłumaczenie – nie korzystaj z automatycznych translatorów. Dodawaj coś od siebie. Im bardziej unikatowy opis kosmetyku stworzysz, tym lepiej.
Pisz nieformalnie, tak jakbyś prywatnie opowiadała o produkcie i zachwalała efekty, które po nim uzyskałaś.
Zwracaj się do klientek na „Ty”, skracaj dystans i pobudzaj zmysły. Stosuj porównania i soczyste przymiotniki.
I przede wszystkim nie oszukuj (ale to myślę już wiesz).
Pokaże Ci 8 punktów, które powinnaś przejść zanim stworzysz unikalny i mocno sprzedażowy opis kosmetyku w swoim internetowym sklepie.
W poniższym opisie produktu kosmetycznego pokazane są możliwości produktu oraz efekty, które klientka może dzięki niemu uzyskać. Dodatkowo opis jest napisany niezwykle obrazowo, pobudza wyobraźnię i zmysły. A korzyścią jest uzyskanie pięknej opalenizny w zaledwie jedną godzinę.
Tę zasadę możesz stosować wymieniając składniki aktywne zawarte w kosmetyku. Wymień substancję, a następnie krótko opisz, co ona daje – np. nawilżenie, wygładzenie, oczyszczenie skóry.
Źródło: https://www.notino.pl/st-moriz/self-tanning-pianka-samoopalajca-o-szybkim-dzialaniu/
Czasem nie potrzeba dużo, aby wywołać obrazy w głowach klientem. Spójrz na poniższy tekst, zwłaszcza na pierwsze zdanie. Szukając podkładu oczekujemy trwałości i perfekcyjnego krycia i ten opis o tym mówi.
Źródło: https://makeupmania.com.pl/makijaz/twarz/podklady/yves-saint-laurent-encre-de-peau-all-hours-foundation-b25-beige-25ml.html
To prosty sposób na przyciągnięcie uwagi. Jeśli stworzysz opis kosmetyku w obrazowy sposób, to z pewnością pozwoli Ci wyróżnić sklep spośród wielu innych. A jeśli klienci zapamiętają Twój sklep, to większe prawdopodobieństwo, że do niego wrócą.
Źródło: https://cosmetin.pl/produkt/micelarny-plyn-do-demakijazu-twarzy-i-oczu/
Powyższy opis kosmetyku dotyczy płynu micelarnego. Każdy płyn micelarny ma micele, które działają właśnie w opisany sposób. Ale nie w tym tkwi siła. Chodzi o to, żeby ten proces pokazać jako pierwsza.
W taki sposób Claude Hopkins (słynny copywriter) wypromował piwo – opisał krok po kroku jego produkcję. Pozostali skupiali się na tym, że ich produkt jest czysty. On zajrzał głębiej i pomógł firmie osiągnąć sukces.
Więc...
Jeśli sprzedajesz kosmetyki, które robisz samodzielnie, to opowiedz w opisie produktu kosmetycznego, w jaki sposób są one wytwarzane. Dlaczego są takie wyjątkowe? Kobiety coraz częściej wybierają lokalne, niszowe produkty, za którymi stoją prawdziwi ludzie, a nie wielkie firmy. Wykorzystaj to.
Mam tu na myśli parabeny, barwniki, SLS – wszystkie te substancje, których Twoje klientki chciałyby uniknąć, bo są szkodliwe. Wyróżnij tę część opisu kosmetyku, żeby łatwo było ją znaleźć i przeczytać.
Źródło: https://gfmarket.pl/naturtint-farba-do-wlosow-5m-jasny-mahoniowy-kasztan.html
Przy wymienianiu pamiętaj jednak, aby nie wyrównywać tekstu do środka – wygląda to nieczytelnie.
Inaczej zwracaj się do nastolatek, inaczej do młodych mam czy fanek ekologicznych rozwiązań, a jeszcze inaczej do seniorek. Kosmetyki od Under Twenty swoimi opisami skracają dystans, są luźne i nieformalne. Zobacz:
Źródło: https://www.undertwenty.pl/pl/product/matujacy-krem-bb-o-dzialaniu-antybakteryjnym-1763.html
Za to w nieco innym tonie napiszesz to osób ceniących sobie ekologiczne rozwiązania. Ich wartości oraz motywy zakupu są inne i należy to ująć w opisach produktów. Poniżej przykład opisu wielorazowych maszynek:
Źródło: https://bashko.pl/pl/p/Maszynka-do-golenia-stojak-Czarna-Bambaw/1348
Ma to szczególne znaczenie w przypadku opisu szminek czy podkładów. Pokaż barwę szminki przy pomocy słów, tak aby jak najdokładniej opisywały one oferowane przez Ciebie odcienie. Podobnie zrób w przypadku kolorów i konsystencji podkładów.
Poniżej opis kolorów kredek do ust:
Źródło: https://triny.pl/6223-mineralna-kredka-do-ust.html#/neve_cosmetics-confusion
Podobnie możesz opisać konsystencję.
Źródło: https://skladprosty.pl/pl/p/Mus-do-ciala-konopie-i-pomarancza-Cztery-Szpaki/172
Przy wizycie w sklepie klientki oglądają produktu i przy pomocy testerów sprawdzają, jak wyglądają one na ich skórze – czy pasują do karnacji lub czy taki odcień im odpowiada.
Więc...
Jeśli to możliwe, oprócz opisów dodaj zdjęcia, na których pokażesz, jak prezentują się dane odcienie na skórze.
Zobacz, jak to zrobiło notino:
Źródło: https://www.notino.pl/lancome/teint-idole-ultra-wear-podklad-o-przedluzonej-trwalosci-spf-15/
A żeby jeszcze bardziej zachęcić klientki do kupna podkładu w sklepie internetowym, daj im szansę za zwrot. Pomyślisz, w jaki sposób ma to działać z podkładem? Znów przykład notino.
Źródło: https://www.notino.pl/lancome/teint-idole-ultra-wear-podklad-o-przedluzonej-trwalosci-spf-15/
Im bardziej naprzeciw wyjdziesz do swoich klientek, tym lepiej dla Twojego sklepu.
Zwłaszcza gdy jest ono nietypowe i klientka może mieć, co do niego wątpliwości. Warto w tej części dodać również teksty dotyczące możliwości łączenia z innymi produktami, np. w przypadku kremów, serum czy naturalnych olejków.
Źródło: https://www.bandi.pl/sklep/ekstrakty/tricho-ekstrakt-nawilzajaco-regenerujacy-wcierka-730/
Nie jest łatwo o dobry opis zapachu. Nie wystarczy wymienić nut zapachowych i opisać kształtu buteleczki. Trzeba czegoś więcej. Przenieść klienta w jego świat, pokazać mu kim może być i jak się czuć.
Wywołaj odpowiednie emocje. Przemawiaj do przyjemności, konstruuj słowami nową wizję rzeczywistości. Każdy zapach możesz przepięknie połączyć z określonym typem osobowości, z celami, które ktoś chce osiągnąć.
Smaku opisom perfum dodadzą sensualne przymiotniki. Tylko pamiętaj, żeby nie było ich w tekście zbyt dużo.
Spójrz:
Źródło: https://kontigo.com.pl/
Umieść je najlepiej pod opisem kosmetyku, tak aby uwiarygodnić i jeszcze bardziej przekonać kobietę do zakupu. Jeśli nie umieścisz opinii u siebie, kobieta zajrzy w inne miejsce, gdzie skonsultuje swoje poglądy z innymi. I małe szanse, że kupi produkt akurat u Ciebie.
Opisy produktów kosmetycznych w sklepie internetowym zastępują sprzedawcę.
Powinny więc być:
Używaj języka sensualnego, oddziałującego na wyobraźnię, Odpowiadaj na pytania klientek, rozwiewaj ich wątpliwości. Wynoś korzyści ponad zalety. Jak klientka poczuje się, kiedy kupi Twój produkt?
Pamiętaj o praktycznym zastosowaniu danego produktu, w czym on pomaga, na co i w jaki sposób go stosować. A nawet z czym i jak łączyć, żeby poprawić efekt końcowy. Kupujemy emocjami, ale mamy w głowie jakieś pożądane przez nas rezultaty.
Opisy kosmetyków muszą być zoptymalizowane pod SEO. Tak, aby po wpisaniu konkretnych słów kluczowych, strona z Twoim produktem pokazała się na pierwszej stronie Google. Przy unikatowych opisach szybko wyróżnisz się spośród konkurencji, a jak wyrobisz sobie markę, to kobiety zaczną bezpośrednio wpisywać jej nazwę w wyszukiwarkę.
Zobacz: Dobór słów kluczowych dla zielonych. Sposoby i narzędzia
Przeczytaj również:
Chcesz skorzystać z moich copywriterskich usług? Napisz, żebyśmy szybko mogli zacząć rozmawiać o Twoich celach biznesowych. Zwykle odpisuje na maile w ciągu jednego dnia roboczego.