Zanim kobieta kupi kosmetyk, sprawdza go na wiele sposobów. Przegląda różne fora, pyta znajomych, czyta opinie pod produktem i porównuje. To długi proces. Dobre opisy kosmetyków, jeśli rozwieją wszystkie jej wątpliwości i przede wszystkimi odpowiedzą na postawione w jej głowie pytania, przekonają ją do zakupu. Jak pisać opisy produktów kosmetycznych, żeby sprzedawały?
Przyciągnij uwagę, nie bądź nudna i prowadź z klientką osobistą rozmowę. Tak w skrócie 🙂
Ale zanim zaczniesz, poznaj się bliżej ze swoimi klientkami…
Grupa docelowa
To przede wszystkim kobiety, które są bardziej wymagające i szczegółowe od mężczyzn, zwłaszcza w przypadku kosmetyków.
Forbes wyróżnił 4 grupy docelowe kobiet, do których trafiają opisy produktów kosmetycznych. Są to panie, które:
- szukają produktów o działaniu natychmiastowych (instant fix);
- lubią mocny makijaż, nieskazitelną cerę i piękne, perfekcyjne włosy;
- cenią naturalność, które szukają produktów z grupy „Skóry Ziemi” – czyli nie tylko wyglądam lepiej, ale i czuję się lepiej (te produkty są dobre dla jej zdrowia);
- kobiety, które szukają kosmetyków spersonalizowanych, dopasowanych do ich wymagań i typu skóry.
Każda z tych grup będzie wyznawać nieco inne wartości oraz inne korzyści będą w stanie przekonać daną grupę pań do zakupu. Jednocześnie pamiętaj, że ważny jest dobór języka – inaczej skonstruujemy tekst dla nastolatek, inaczej dla młodych mam.
Zdaję sobie sprawę, że kosmetyki kupują również mężczyźni. W tym tekście jednak skupiam się jedynie na płci pięknej. Do nich też nieco inaczej konstruuje się przekaz marketingowy.
Zobacz: O kobietach i zakupach w marketingu. Copywriting dla kobiet
Pierwszym krokiem jest dokładne poznanie swojej grupy docelowej. W tym celu odpowiedz sobie na poniższe pytania:
- Jakie wartości wyznają?
- Jakie mają cele?
- Jak wyglądają ich zwyczaje zakupowe? (czy podążają za trendami czy wolą niszowe marki, np. z naturalnym składem?).
Korzyści ponad cechy w opisie produktu kosmetycznego
Istotne jest, że kobiety kupują kosmetyki nie poprzez ich cechy, czyli np. naturalny skład, który posiadają czy obecność jakiejś substancji aktywnej, ale przez efekt, który dzięki temu mogą uzyskać.
Zarówno Panie jak i Panowie kupują emocjami, a potem racjonalizują swoje wybory.
Kluczem jest więc odwołanie się do emocji oraz pokazanie korzyści, które wynikają z zakupu. W opisie kosmetyku odpowiedz na pytanie: Jakie problemy rozwiązuje Twój produkt?
Opisy kosmetyków – jak pisać? Praktyczne przykłady z wyjaśnieniem
Po pierwsze i najważniejsze – nie kopiuj opisów od producentów. Wpływa to negatywnie na widoczność Twojego sklepu w Google, a to z kolei przekłada się na mniejszą ilość wizyt i niższą sprzedaż. W przypadku opisów produktów zagranicznych zadbaj o prawidłowe tłumaczenie – nie korzystaj z automatycznych translatorów. Dodawaj coś od siebie. Im bardziej unikatowy opis kosmetyku stworzysz, tym lepiej.
Pisz nieformalnie, tak jakbyś prywatnie opowiadała o produkcie i zachwalała efekty, które po nim uzyskałaś.
Zwracaj się do klientek na „Ty”, skracaj dystans i pobudzaj zmysły. Stosuj porównania i soczyste przymiotniki.
I przede wszystkim nie oszukuj (ale to myślę już wiesz).
Pokaże Ci 8 punktów, które powinnaś przejść zanim stworzysz unikalny i mocno sprzedażowy opis kosmetyku w swoim internetowym sklepie.
1. Pokaż korzyści, które klientka zyska kupując Twój produkt
W poniższym opisie produktu kosmetycznego pokazane są możliwości produktu oraz efekty, które klientka może dzięki niemu uzyskać. Dodatkowo opis jest napisany niezwykle obrazowo, pobudza wyobraźnię i zmysły. A korzyścią jest uzyskanie pięknej opalenizny w zaledwie jedną godzinę.
Tę zasadę możesz stosować wymieniając składniki aktywne zawarte w kosmetyku. Wymień substancję, a następnie krótko opisz, co ona daje – np. nawilżenie, wygładzenie, oczyszczenie skóry.
Źródło: https://www.notino.pl/st-moriz/self-tanning-pianka-samoopalajca-o-szybkim-dzialaniu/
2. Oddziałuj na wyobraźnię
Czasem nie potrzeba dużo, aby wywołać obrazy w głowach klientem. Spójrz na poniższy tekst, zwłaszcza na pierwsze zdanie. Szukając podkładu oczekujemy trwałości i perfekcyjnego krycia i ten opis o tym mówi.
Źródło: https://makeupmania.com.pl/makijaz/twarz/podklady/yves-saint-laurent-encre-de-peau-all-hours-foundation-b25-beige-25ml.html
3. Opisz działanie kosmetyku
To prosty sposób na przyciągnięcie uwagi. Jeśli stworzysz opis kosmetyku w obrazowy sposób, to z pewnością pozwoli Ci wyróżnić sklep spośród wielu innych. A jeśli klienci zapamiętają Twój sklep, to większe prawdopodobieństwo, że do niego wrócą.
Źródło: https://cosmetin.pl/produkt/micelarny-plyn-do-demakijazu-twarzy-i-oczu/
Powyższy opis kosmetyku dotyczy płynu micelarnego. Każdy płyn micelarny ma micele, które działają właśnie w opisany sposób. Ale nie w tym tkwi siła. Chodzi o to, żeby ten proces pokazać jako pierwsza.
W taki sposób Claude Hopkins (słynny copywriter) wypromował piwo – opisał krok po kroku jego produkcję. Pozostali skupiali się na tym, że ich produkt jest czysty. On zajrzał głębiej i pomógł firmie osiągnąć sukces.
Więc…
Jeśli sprzedajesz kosmetyki, które robisz samodzielnie, to opowiedz w opisie produktu kosmetycznego, w jaki sposób są one wytwarzane. Dlaczego są takie wyjątkowe? Kobiety coraz częściej wybierają lokalne, niszowe produkty, za którymi stoją prawdziwi ludzie, a nie wielkie firmy. Wykorzystaj to.
4. Pokaż, czego Twój produkt nie zawiera
Mam tu na myśli parabeny, barwniki, SLS – wszystkie te substancje, których Twoje klientki chciałyby uniknąć, bo są szkodliwe. Wyróżnij tę część opisu kosmetyku, żeby łatwo było ją znaleźć i przeczytać.
Źródło: https://gfmarket.pl/naturtint-farba-do-wlosow-5m-jasny-mahoniowy-kasztan.html
Przy wymienianiu pamiętaj jednak, aby nie wyrównywać tekstu do środka – wygląda to nieczytelnie.
5. Dopasuj treść opisu produktu kosmetycznego do grupy docelowej
Inaczej zwracaj się do nastolatek, inaczej do młodych mam czy fanek ekologicznych rozwiązań, a jeszcze inaczej do seniorek. Kosmetyki od Under Twenty swoimi opisami skracają dystans, są luźne i nieformalne. Zobacz:
Źródło: https://www.undertwenty.pl/pl/product/matujacy-krem-bb-o-dzialaniu-antybakteryjnym-1763.html
Za to w nieco innym tonie napiszesz to osób ceniących sobie ekologiczne rozwiązania. Ich wartości oraz motywy zakupu są inne i należy to ująć w opisach produktów. Poniżej przykład opisu wielorazowych maszynek:
Źródło: https://bashko.pl/pl/p/Maszynka-do-golenia-stojak-Czarna-Bambaw/1348
6. Zastąp opisem kosmetyku wizytę w sklepie (na tyle na ile to możliwe)
Ma to szczególne znaczenie w przypadku opisu szminek czy podkładów. Pokaż barwę szminki przy pomocy słów, tak aby jak najdokładniej opisywały one oferowane przez Ciebie odcienie. Podobnie zrób w przypadku kolorów i konsystencji podkładów.
Poniżej opis kolorów kredek do ust:
Źródło: https://triny.pl/6223-mineralna-kredka-do-ust.html#/neve_cosmetics-confusion
Podobnie możesz opisać konsystencję.
Źródło: https://skladprosty.pl/pl/p/Mus-do-ciala-konopie-i-pomarancza-Cztery-Szpaki/172
Przy wizycie w sklepie klientki oglądają produktu i przy pomocy testerów sprawdzają, jak wyglądają one na ich skórze – czy pasują do karnacji lub czy taki odcień im odpowiada.
Więc…
Jeśli to możliwe, oprócz opisów dodaj zdjęcia, na których pokażesz, jak prezentują się dane odcienie na skórze.
Zobacz, jak to zrobiło notino:
Źródło: https://www.notino.pl/lancome/teint-idole-ultra-wear-podklad-o-przedluzonej-trwalosci-spf-15/
A żeby jeszcze bardziej zachęcić klientki do kupna podkładu w sklepie internetowym, daj im szansę za zwrot. Pomyślisz, w jaki sposób ma to działać z podkładem? Znów przykład notino.
Źródło: https://www.notino.pl/lancome/teint-idole-ultra-wear-podklad-o-przedluzonej-trwalosci-spf-15/
Im bardziej naprzeciw wyjdziesz do swoich klientek, tym lepiej dla Twojego sklepu.
6. Opisy kosmetyków uzupełnij o sposób użycia
Zwłaszcza gdy jest ono nietypowe i klientka może mieć, co do niego wątpliwości. Warto w tej części dodać również teksty dotyczące możliwości łączenia z innymi produktami, np. w przypadku kremów, serum czy naturalnych olejków.
Źródło: https://www.bandi.pl/sklep/ekstrakty/tricho-ekstrakt-nawilzajaco-regenerujacy-wcierka-730/
7. Opisy zapachów – podkreśl dla kogo i na jakie okazje
Nie jest łatwo o dobry opis zapachu. Nie wystarczy wymienić nut zapachowych i opisać kształtu buteleczki. Trzeba czegoś więcej. Przenieść klienta w jego świat, pokazać mu kim może być i jak się czuć.
Wywołaj odpowiednie emocje. Przemawiaj do przyjemności, konstruuj słowami nową wizję rzeczywistości. Każdy zapach możesz przepięknie połączyć z określonym typem osobowości, z celami, które ktoś chce osiągnąć.
Smaku opisom perfum dodadzą sensualne przymiotniki. Tylko pamiętaj, żeby nie było ich w tekście zbyt dużo.
Spójrz:
Źródło: https://kontigo.com.pl/
8. Opinie zadowolonych klientek
Umieść je najlepiej pod opisem kosmetyku, tak aby uwiarygodnić i jeszcze bardziej przekonać kobietę do zakupu. Jeśli nie umieścisz opinii u siebie, kobieta zajrzy w inne miejsce, gdzie skonsultuje swoje poglądy z innymi. I małe szanse, że kupi produkt akurat u Ciebie.
Jaki wpływ mają dobrze napisane opisy kosmetyków na kobiety?
Opisy produktów kosmetycznych w sklepie internetowym zastępują sprzedawcę.
Powinny więc być:
1. Emocjonalne
Używaj języka sensualnego, oddziałującego na wyobraźnię, Odpowiadaj na pytania klientek, rozwiewaj ich wątpliwości. Wynoś korzyści ponad zalety. Jak klientka poczuje się, kiedy kupi Twój produkt?
2. Praktyczne
Pamiętaj o praktycznym zastosowaniu danego produktu, w czym on pomaga, na co i w jaki sposób go stosować. A nawet z czym i jak łączyć, żeby poprawić efekt końcowy. Kupujemy emocjami, ale mamy w głowie jakieś pożądane przez nas rezultaty.
3. Widoczne i rozpoznawalne
Opisy kosmetyków muszą być zoptymalizowane pod SEO. Tak, aby po wpisaniu konkretnych słów kluczowych, strona z Twoim produktem pokazała się na pierwszej stronie Google. Przy unikatowych opisach szybko wyróżnisz się spośród konkurencji, a jak wyrobisz sobie markę, to kobiety zaczną bezpośrednio wpisywać jej nazwę w wyszukiwarkę.
Zobacz: Dobór słów kluczowych dla zielonych. Sposoby i narzędzia
Opisy kosmetyków – podsumowanie
Stworzenie idealnych treści sprzedażowych dla kosmetyków wymaga szczegółowego researchu grupy docelowej, a także zgrabnego posługiwania się słowami i wywoływania nimi konkretnych odczuć, i obrazów. Jeśli zdobędziesz tę umiejętność, Twoje przychody ze sprzedaży nieprzyzwoicie podskoczą. A jeśli nie, zawsze możesz zdobyć się na współpracę z profesjonalnym copywriterem i otrzymać opisy, które napędzą Twoją sprzedaż.
Skontaktuj się ze mną i zapytaj o szczegóły.
Przeczytaj również:
- Tematy na bloga firmowego – skąd czerpać inspiracje?
- Opisy kategorii – jak je pisać. Porady copywritera
- ZMOT, FMOT i SMOT, czyli marketing w pigułce wg Google