Copywriterzy i ich rodzaje. Poznaj wszystkie odmiany i zatrudnij specjalistę

W języku polskim powiedziałbyś po prostu „Szukam osoby od tekstów”. Ale ten tekściarz to ktoś, kto może specjalizować się w określonym typie treści. Copywriter SEO, Ghost writer, microcopy, copywriter kreatywny – czym one się różnią? Jakie rodzaje copywriterów możemy wyróżnić?

Zacznij od określenia celu, który chcesz osiągnąć przy pomocy treści. Kto inny odpowiedzialny będzie za widoczność firmy w sieci, a kto inny za budowanie relacji z Twoimi potencjalnymi klientami. Innego copywritera będziesz też szukał w przypadku krótkich postów w mediach społecznościowych oraz tekstów do świeżutkiej aplikacji.

Najpopularniejsze rodzaje copywriterów to:

  • SEO copywriter;
  • copywriter sprzedażowy;
  • kreatywny copywriter;
  • copywriter od mediów społecznościowych;
  • content writer;
  • ghost writer;
  • microcopy.

Kilka słów o każdym z nich.

Pozycjonowanie, czyli copywriter SEO

Przydaje się w sytuacji, kiedy chcemy podnieść pozycję strony w wyszukiwarce na określone słowa kluczowe. Zakres obowiązków copywritera SEO wiąże się z pisaniem tekstów przyjaznych w odbiorze, ciekawych dla czytelnika, ale dodatkowo musi on zwracać uwagę na wypełnienie treści słowami kluczowymi, tak by witryna została zauważona i doceniona przez google. Musi znać zasady konstruowania takich tekstów oraz być na bieżąco z trendami w wyszukiwarkach i ich algorytmami. Sprawdzi się w przypadku usług na opisy kategorii, teksty blogowe czy tzw. zaplecza.

Cel działań: zwiększenie widoczności w sieci, a tym samym przyciągnięcie potencjalnych klientów do Twojej strony.

Copywriting sprzedażowy - cel działania

Robimy sprzedaż, czyli copywriting sprzedażowy

To już nieco inna działka. Specjalista od takich treści musi polegać na mechanizmach psychologicznych podejmowania decyzji. Dodatkowo powinien charakteryzować się wysoką empatią i zrozumieniem. Profesjonalista nie tylko pisze tekst, ale także skupia się na grupie docelowej, bada ich potrzeby, pragnienia oraz to, czego się boją. Jego opisy muszą zastępować prawdziwego sprzedawcę, skupiać się na korzyściach, które osiągnie klient, korzystając z produktu lub usługi. Tutaj pierwszorzędną rolę grają opisy produktów (sprawdź, jak pisać opisy produktów), hasła i slogany reklamowe, a także artykuły sponsorowane czy e-mail marketing.

Cel działań: Przekonanie klienta do zakupu.

Wyróżnienie spośród konkurencji – kreatywny copywriting

Dziś już nie wystarczy oferowanie klientom ciekawych produktów. Istotna jest forma komunikacji, sposób przekazywania informacji, ton wypowiedzi. Niektóre przedsiębiorstwa chcą być poważne, inne pozwalają sobie na odrobinę luzu. Wszystko zależy od tego, w jakiej branży działasz. Właśnie w tym pomaga pisarz kreatywny. Zakres obowiązków tego copywritera obejmuje tworzenie nieszablonowych treści, wyróżniających Cię spośród tłumu. Takich, które zostaną zapamiętane i takich, które wpłyną na zwiększenie sprzedaży. Najlepiej wykorzystać go w treściach sprzedażowych, opisach na stronie, np. w zakładce „o nas” oraz w reklamach. Może być połączony ze specjalizacją sprzedażową, ale…

Cel jego działań jest jeden: budowanie unikatowego wizerunku marki.

Media społecznościowe i copywriter

Wizerunek i nowi klienci, czyli media społecznościowe

Facebook, Instagram czy Twitter to miejsca, w których aż kipi od użytkowników. Nikogo nie zdziwię mówiąc, że to idealne miejsce na reklamę. Odpowiednio przeprowadzona kampania przez copywritera od mediów społecznościowych zacieśni więzi między obecnymi klientami oraz pozwoli na szerzenie wieści wśród nowych. Teksty tworzone pod ten typ medium powinny być krótkie, chwytliwe i najlepiej wraz z użyciem emotikon, które dodatkowo wzmacniają przekaz. Ciekawostką jest, że niektóre posty nie są nawet czytane, tylko od razu udostępniane dalej – jeśli kogoś zainteresują. Pozwalają więc dotrzeć do nowej grupy odbiorców.

Cel działań: stworzenie więzi z użytkownikami i znajdowanie nowych zainteresowanych marką.

Blogi firmowe i Content writer

Obecnie blogi firmowe pełnią dwie podstawowe funkcje: pozycjonują oraz przykuwają uwagę potencjalnych klientów. Są w zasadzie nieodłącznym elementem strategii marketingowej. Pozwalają na wrzucanie słów kluczowych oraz oferują użytkownikom rozwiązanie ich problemów, dzięki czemu budują wizerunek firmy jako eksperta w branży i ocieplają jego wizerunek – bo chce dzielić się wiedzą. Zakres obowiązków tego typu copywritera obejmuje więc pisanie treści blogowych, a także newsletterów, które mają określoną grupę odbiorców. Jego tekst musi dawać użytkownikowi jakąś wartość.

Cel działań: pokazanie się jako ekspert w branży i zainteresowanie odbiorców.

Ghost writer - kim jest i czym się zajmuje

Niewidzialny pisarz – Ghost writer

Dosłownie pisarz-duch. Nikt nie wie o jego istnieniu i jego tekstach – teoretycznie. Zakres obowiązków takiego copywritera obejmuje redagowanie bądź korektę gotowej treści i oddanie do niej praw komuś innemu. Może zajmować się pisaniem książek, opowiadań, różnych artykułów, a nawet przemówień oraz tekstów piosenek. Jeśli szukasz kogoś takiego, nie licz, że z łatwością go znajdziesz. Takie osoby nie mają także swojego portfolio, chyba że dotyczy ono innej specjalizacji niż ghostwriting.

Cel działań: anonimowe tworzenie treści za kogoś.

Użytecznie i krótko – pora na Microcopy

Aplikacje mobilne i internetowe to produkty, z których bardzo często korzystamy. W trakcie ich użytkowania natkniemy się na setki różnych komunikatów, komentarzy oraz haseł, ułatwiających nam poruszanie się po systemie. Teksty tworzone przez osobę od microcopy powinny być zwięzłe i napisane prostym językiem. Bez żargonów i niezrozumiałych sformułowań. Mają zachęcać do korzystania z aplikacji i pomagać w razie wystąpienia w niej błędu. Dodatkowo odpowiednio stworzone budują unikalny wizerunek produktu i marki.

Cel działań: poprawa użytkowania produktów cyfrowych, np. aplikacji.

 

Teraz znasz już wszystkie rodzaje copywriterów. Pozostaje Ci tylko wybrać odpowiedniego specjalistę (lub samemu się nim stać), aby osiągnąć swój cel. Powodzenia!

 

Przeczytaj również: