Kim jest content writer i co ma wspólnego z SEO?

Content writer tworzy treści. Współpracuje z firmami wspierając je w przygotowaniu tekstów, które budują indywidualny charakter marki i przekazują przydatną wiedzę. Może podpisywać się własnym nazwiskiem lub działać tajemniczo, jako ghost writer. Ale cel jego treści jest zawsze ten sam: zaangażowanie i pomoc czytelnikom. Musi też znać się na SEO.

Idealny content writer ma obsesję na punkcie grupy docelowej. Bo wie, że wszystkie teksty, które pisze muszą rezonować z publicznością. ​

Kim jest content writer i co należy do jego obowiązków?

Będąc bardziej precyzyjną, content writer pisze:

  • artykuły specjalistyczne;
  • wpisy blogowe;
  • recenzje i wywiady;
  • e-booki;
  • posty w social mediach;
  • skrypty video.

Czasem przygotowuje również infografiki. Sam lub we współpracy z grafikiem.

Współcześnie zadanie content writera jest mocno utrudnione. Musi on spełnić trzy warunki, aby napisany przez niego tekst osiągnął zamierzony efekt.

  1. W ciągu 8 sekund musi zaciekawić czytelnika tematem.
  2. Musi stworzyć treść, która stanie się charakterystyczna, wyjątkowa i nie do podrobienia.
  3. Każdy tekst musi zostać dobrze okraszony słowami kluczowymi pod SEO.

Współczesny tekściarz to już w zasadzie content writer SEO. W internetowym świecie przepełnionym blogami firmowymi i artykułami na praktycznie każdy temat, nie ma prostego zadania. Ale najlepsi content writerzy SEO zdziałają cuda dla Twojej marki. I wyniosą teksty na wysokie miejsca w wyszukiwarce Google. ​

Co musi umieć dobry content writer?

Kreatywne pisanie to pierwsza umiejętność. Ale nie jedyna i jak się okazuje wcale nie najważniejsza. Oprócz samego pisania content writer SEO (tak już go nazywajmy) musi:

  • stosować różne tony głosu (w zależności od tego, jaki tekst pisze, dla jakiej marki i jakiej grupy docelowej);
  • przeszukiwać internet i biblioteki w poszukiwaniu rzetelnych i potwierdzonych informacji;
  • dobrze zarządzać swoim czasem, aby dotrzymywać ustalonych terminów;
  • współpracować i słuchać (przyznawać się do błędów i uczyć się na nich);
  • rozumieć docelowych odbiorców, ich potrzeby i wątpliwości;
  • analizować konkurencję i dzięki temu tworzyć lepsze treści niż oni;
  • projektować tekst, tak aby był przyjemny w odbiorze;
  • dobierać odpowiednie słowa kluczowe do tekstów;
  • znać się na ortografii, gramatyce i interpunkcji.

Znalezienie dobrego content writera SEO nie należy do najprostszych zadań. Może też kosztować więcej niż się tego spodziewasz. Wszystko dlatego, że raz napisana wyjątkowa treść rzutuje na przyszłość danej firmy – pomaga zwiększać jej zasięgi, budować indywidualny, charakterystyczny wizerunek, a w konsekwencji sprzedawać. ​

Content writer SEO harmonogram pracy

Jak pracuje content writer SEO?

Wszystko zaczyna się od wyboru tematyki tekstu, który ma powstać. Content writer dobiera do niego słowa kluczowe (może to też robić ktoś inny i content writer bazuje na gotowych zestawach fraz), a następnie bada temat. Przegląda rzetelne źródła, artykuły, książki oraz przeprowadzone badania. Dba o to, aby przekazane informacje były zgodne ze stanem faktycznym, a nie wyssane z palca.

Każdy tekst przygotowany przez content writera SEO musi być napisany w zgodzie z wartościami, jakimi kieruje się firma, dla której tworzona jest treść.

Potem content writer SEO przygotowuje konspekt i pisze tekst. Wstęp oraz tytuł zostawia sobie na koniec, tak aby w pełni oddawały one specyfikę danej treści i zachęcały czytelników do przeczytania. Często przygotowuje po kilka, a nawet kilkanaście różnych wersji tytułu i dobiera do tekstu najbardziej „działającą” wersję.

Dba także o dobre rozmieszczenie i zagęszczenie słów kluczowych w treści. Czasem pisze też meta opisy i dobiera obrazki do tekstów.

Poza tym, musi wiedzieć, w jaki sposób myślą i działają odbiorcy jego tekstów, aby idealnie dobrać ton wypowiedzi oraz informacje w nim zawarte. ​

Content writer SEO, a copywriter

Content writer pisze angażujące i ciekawe artykuły, aby budować wizerunki marek.

Copywriter pisze treści, które doprowadzają klienta do kupna produktu.

Obaj są potrzebni w świecie marketingu i często działają równocześnie. Copywriter przygotowuje treści ofertowe, newslettery czy opisy produktów, a content writer SEO zajmuje się wpisami blogowymi i artykułami specjalistycznymi.

Dzięki takiemu połączeniu marki kreują unikatowe wizerunki, przyciągają zaciekawionych odbiorców i świetnie sprzedają swoje usługi i produkty.