Masz firmę i sprzedajesz fantastyczne produkty. Wydałeś krocie na zaprogramowanie strony internetowej i jej oprawę graficzną. Do tego rozpocząłeś płatną kampanię marketingową oraz zatrudniłeś specjalistów SEO. Ale Twoja sprzedaż nadal jest na niesatysfakcjonującym poziomie. Dlaczego? Możliwe, że nie określiłeś swoich odbiorców. Jak więc znaleźć grupę docelową?
Spróbuj od nowa. Nie w kwestii biznesu, ale kampanii reklamowej. Usiądź i zastanów się, komu chcesz oferować swoje usługi. Nie wiesz jak? Już wyjaśniam.
Co to jest grupa docelowa?
Odczarujmy to pojęcie. Grupa docelowa, inaczej zwana także rynkiem docelowym, to określona grupa osób, które są potencjalnie zainteresowane Twoim produktem lub usługą.
Uznanie, że wszyscy ludzie należą do Twojej grupy docelowej jest błędne. Może tak być, jednak i tak musisz ustalić do kogo konkretnie chcesz kierować swoje produkty czy usługi. Pamiętaj też, że nie oznacza to, że pozostałych zainteresowanych nie będziesz mógł obsłużyć. Zawężasz tylko krąg odbiorców, do których wysyłasz komunikaty marketingowe. Jeśli znajdą Cię inni i będą chcieli coś kupić – to dodatkowy plus dla Ciebie.
Wyobraź sobie, że sprzedajesz gry planszowe. Twoimi klientami będą zarówno osoby dorosłe, jak i młodzież, niezależnie od płci. Mogą to być tez matki z dziećmi albo osoby, które szukają pomysłu na prezent. To jednak całkiem spora grupa. Wybierz z tego zestawienia jedną i postaraj się znaleźć jej wspólne cechy, np. osoby w wieku 16-23 lat lubiące rozrywkę „w realu” z grupą znajomych.
I właśnie do nich kieruj swoje działania marketingowe.
Identyfikacja grupy docelowej to pierwszy krok do osiągnięcia sukcesu w internetowym świecie.
Jak znaleźć Twoją grupę docelową?
Ustalenie rynku docelowego jest trochę jak tworzenie persony – jest jednak mniej obszerne i trochę bardziej uogólnione. Persona dotyczyć będzie tylko jednej osoby, grupa docelowa zaś kilku o podobnych zainteresowaniach, wieku czy stanie zdrowia. Zacznij więc od…
Segmentacji odbiorców
Wypisz sobie na osobnych kartkach poniższe czynniki i każdy z nich opisz w taki sposób, w jaki odnosi się do Twoich klientów. Firma sprzedająca ubranka dla dzieci powinna kierować swój przekaz np. do młodych matek, a branża motoryzacyjna do osób powyżej 18 roku życia. Czynniki, które powinieneś w pierwszej kolejności przeanalizować to:
- Wiek i płeć – Czy to są dzieci, młodzież, osoby dorosłe, a może seniorzy? Kierujesz swoją ofertę do kobiet czy do mężczyzn?
- Wykształcenie – Jaki poziom wykształcenia mają? Jeśli oferujesz kurs księgowego raczej odpuszczasz sobie osoby po studiach finansowych
- Dochody – Ile zarabia Twój potencjalny klient? Czy stać go na skorzystanie z Twojego produktu? A może musi na niego sporo oszczędzać?
- Lokalizacja – Oferujesz usługi w kraju czy za granicą? Może masz biznes lokalny i interesuje Cię tylko województwo pomorskie? Czy Twoi klienci to mieszkańcy dużych miast czy może mieszkają na wsi?
- Stan cywilny – Interesują Cię osoby w związkach, wolne, a może po rozwodzie?
- Stan zdrowia – Czy są otyłe? Uprawiają sport? Może mają jakieś schorzenia?
- Zainteresowania – W jaki sposób Twoi potencjalni klienci spędzają wolny czas? Co ich interesuje? Z jakich form komunikacji korzystają?
- Pozostałe – To osoby fizyczne, a może mają firmę? To matki z dziećmi, wielbiciele samochodów, a może gadżeciarze?
Możesz zadać sobie wiele innych pytań. Te są jednak najważniejsze.
Ok. Masz już za sobą pierwszy krok. Teraz przejdźmy do…
Problemów, z którymi boryka się Twoja grupa docelowa
Idealna grupa to jedno, jej problemy drugie. Zastanów się nad swoim produktem lub usługą i odpowiedz na pytania:
- Jaki problem w życiu potencjalnego klienta rozwiązuje mój produkt?
- Jakie trudności pomaga mu przezwyciężać?
- Jakie mój potencjalny klient ma pragnienia?
Kupujemy, bo mamy jakieś potrzeby. Chcemy poprawić jakość swojego życia, szybciej dojeżdżać do pracy, pragniemy schudnąć albo zamontować półkę na książki. Znajdź problemy swoich klientów i teraz pozostaje Ci tylko pokazać im…
Korzyści, jakie uzyskają dzięki Tobie
Nie mów, że oferujesz zwykłe produkty. Każdy z nich prowadzi klienta do określonych stanów emocjonalnych, pozytywnych doświadczeń i w konsekwencji lepszego oraz szczęśliwszego życia.
Sprzedając sprzęt gamingowy, klienta nie obchodzi klawiatura, ale to że dzięki niej pobije rekord w nowo zakupionej grze. Jeśli kupuje samochód – to albo oczekuje bezpieczeństwa, szybkiej jazdy lub komfortu.
I tak z każdym produktem lub usługą. Wypisz korzyści, które uzyskają dzięki Twojej usłudze.
Przeanalizuj konkurencję i… własną stronę
W identyfikacji grupy docelowej możesz posłużyć się danymi z zewnątrz. W tym celu zbadaj swoją konkurencję, sprawdź jakie tematy z Twojej branży były najczęściej poruszane i kto się nimi interesował.
Jeśli masz stronę i widzisz na niej statystyki – sprawdź je. Zrób to zarówno przez Google Analytics jak i media społecznościowe.
Grupa docelowa – jedna czy wiele na raz?
Ustalenie jednego, wiecznie istniejącego rynku docelowego na dłuższą metę zwyczajnie się nie sprawdza. Dlaczego?
Potencjalnie ograniczasz grono swoich odbiorców. Sprzedajesz koszulki ze śmiesznymi napisami oraz z nadrukami z Krainy Lodu? Stwórz osobne kampanie marketingowe dla każdej z powyższych grup. Pamiętaj jednak, żeby przed każdym takim działaniem dokładnie zastanowić się, do kogo chcesz kierować swój przekaz.
Na koniec…
Identyfikacja grup docelowych to pierwszy i właściwie najważniejszy krok do sukcesu w każdej branży dla małej, średniej i dużej firmy. Pozwala spersonalizować przekaz, dopasowując go do ich charakteru i tym samym zwiększa sprzedaż. A przecież o to od początku nam chodziło!