Wiesz już czym są słowa kluczowe, ale nadal zastanawiasz się, w jaki sposób buduje się na nich kampanie marketingowe? Teksty SEO pisane na zlecenie albo samemu to jedno, drugie to prawidłowy dobór fraz. Jak to zrobić? Na początku podziel je na kategorie.
Przedstawiam Ci 7 rodzajów słów kluczowych. Dzięki temu będziesz mógł bezproblemowo skupić się na swojej strategii marketingowej z ich wykorzystaniem. Łatwiej znajdziesz frazy pasujące do Twojej branży i szybciej zostaniesz zauważony. Po prostu będziesz wiedział, co robisz. To zaczynamy!
Frazy ogólne i krótkie
Wydają się najłatwiejsze, bo są najkrótsze, ale niestety wypozycjonowanie ich w większości przypadków daje mizerne rezultaty. Są bowiem obarczone największą konkurencyjnością i jeśli nie jesteś grubą rybą w branży, albo nie masz milionów na kampanie reklamowe, to nie licz, że uda Ci się z nimi osiągnąć jakiś TOP. Dlatego wypisz je sobie, ale tylko dlatego, by ich unikać. Ogólniki nie są nikomu potrzebne, również dla biznesu prowadzonego w sieci.
Pomyśl sobie również, że słowa takie jak sukienka damska albo laptop nie są wpisywane przez użytkowników w celach sprzedażowych. Często szukamy grafiki, inspiracji albo zastosowania danego produktu, wpisując np. wyrażenie olej kokosowy.
Frazy ogólne w tekstach SEO muszą być wzbogacone szczegółami, np. sukienki damskie midi na lato.
Long tail, czyli słowa kluczowe z długiego ogona
Podany powyżej przykład to właśnie fraza z długiego ogona. Jest ona bardziej konkretna i znacznie zawęża krąg odbiorców, ale powoduje za to zwiększenie konwersji. Odpowiednio dobrana trafi w dziesiątkę preferencji użytkowników i sprawi, że klikną, wejdą na stronę i może coś kupią.
Słowa kluczowe long tail są też znacznie mniej konkurencyjne. Wybierając je możemy ściśle określić, co chcemy zaoferować klientom. Jak je znaleźć? Możesz wykorzystać to tego wyszukiwarkę google, która po wpisaniu wyświetla dodatkowe podpowiedzi lub użyć do tego narzędzi do analizy słów kluczowych.
Frazy brandowe
Związane oczywiście z daną marką. Ich skuteczność może być różna i w głównej mierze zależy od konkurencji na rynku. Czasem się sprawdzą, czasem nie. Możesz je wykorzystać, jeśli posiadasz sklep internetowy i chciałbyś wypromować się na konkretny typ markowego produktu.
Lokalne słowa kluczowe
Przeznaczone dla firm działających na obszarze danego regionu, np. dla restauracji, warsztatów samochodowych czy fryzjerów. Teksty SEO oparte na tych frazach możesz zamieścić na poszczególnych podstronach swojej witryny, co zwiększy szansę na znalezienie Cię przez użytkowników.
Opieraj lokalne słowa kluczowe na nazwach miast, a także dzielnicach czy nawet ulicach. Wykorzystując je szybciej zobaczysz efekty pozycjonowania i szybciej przyciągniesz do siebie klientów.
Pamiętaj, że w przypadku pozycjonowania na lokalne frazy konieczna będzie dobrze skonfigurowana wersja mobilna witryny. To z niej bowiem najczęściej korzystają użytkownicy w trakcie szukania usług i produktów z okolicy.
Keywords skupione na produktach
W tekstach SEO z tym rodzajem słów kluczowych powinny znaleźć się nazwy oferowanych przez Ciebie produktów i usług. Mogą to być wspomniane wcześniej sukienki midi czy np. oprogramowanie księgowe dla firm. Możesz umieszczać je zarówno w opisach produktów i kategorii, jak i wpisach blogowych, w których poruszysz temat najmodniejszych modeli sukienek midi w danym sezonie.
Zapytania w tekstach SEO – szczególne rodzaje fraz kluczowych
To bardziej uszczegółowiona forma zapytań typu long tail. Skupia się na rozwiązaniu problemu wskazanego przez użytkownika na podstawie zadanego mu pytania. Algorytmy wyszukiwarek są już na tyle sprytne, by z całych zdań wyszukiwań kontekst i dobierać odpowiednie witryny internetowe. Stało się tak m.in. dzięki popularności asystenta google, który podaje odpowiedzi na zadane mu pytania.
Można wykorzystać je w tekstach blogowych albo w sekcji aktualności. Ich cel jest czysto informacyjny. Dzięki nim możesz zbudować wizerunek przedsiębiorstwa jako eksperta w konkretnej dziedzinie.
Literówki, skróty i spolszczenia
Niektóre słowa kluczowe zapisujemy w postaci skróconej albo za pomocą spolszczeń. Warto w tym zakresie zastanowić się, czy związane z Twoją działalnością frazy nie podlegają takim regułom i następnie uwzględnić je w tekstach SEO.
Przykłady takich słów to:
- copyrighter zamiast copywriter;
- dizajn vs design;
- Szekspir zamiast Shakespeare.
Teksty SEO wyposażone w słowa kluczowe mogą mieć dwojakie zastosowanie:
- sprzedażowe (internauta wyszukuje dane słowo, bo ma zamiar coś kupić i szuka, gdzie jest na to odpowiednie miejsce);
- informacyjne (związane z potrzebami użytkowników, rankingi, jaki model laptopa jest najlepszy do gier, dlaczego warto pić białą herbatę).
Analizę keywords, a następnie pozycjonowanie stron możesz przeprowadzić samemu. Zajmuje to jednak sporo czasu i w wielu sytuacjach na efekty trzeba czekać bardzo długo. Dlatego korzystniejszym rozwiązaniem jest skorzystanie z usług agencji marketingowej lub profesjonalnego copywritera, który przygotuje dla Ciebie pozycjonujące i ciekawe teksty SEO na zlecenie.