Logotyp Copywriting KrajewskaCopywriter online Martyna Krajewska
Jak zostać copywriterem w internecie zaczynając od zera

Jak zostać copywriterem w internecie zaczynając od zera?

12 lipca 2021

Nie ma jednej, skutecznej drogi, która pokaże Ci, jak zostać copywriterem w internecie i znaleźć wymarzoną, dobrze płatną pracę. Istnieją za to pewne kroki, które MUSISZ podjąć, aby wykonywać zawód copywritera z dowolnego miejsca na świecie. W tym artykule poznasz je wszystkie.

Zawód copywritera to nie tylko pisanie. To przede wszystkim:

  • uważna obserwacja i słuchanie innych;
  • rozumienie potrzeb, pragnień i wątpliwości innych ludzi;
  • znajomość podstawowych mechanizmów marketingowych i SEO, czyli zasad pisania tekstów pod Google.

Ale jeśli wszystko to uda Ci się poznać i zrozumieć, to zyskasz wolność i zarobki, które będą zależały jedynie od Ciebie.

Jak zostać copywriterem w internecie? 6 kroków

1. Poznaj podstawowe typy tekstów pisanych do sieci

Masz do dyspozycji:

  • opisy produktów i kategorii;
  • teksty na strony (np. na stronę główną, stronę z ofertą, zakładkę „o firmie”);
  • wpisy blogowe;
  • artykuły specjalistyczne;
  • teksty zapleczowe;
  • microcopy.

Każdy tekst wymaga innego podejścia do tematu. Ma też inny cel do osiągnięcia. Wpisy na bloga powinny angażować i budować pozytywny wizerunek marki, jednocześnie pokazując jej osobowość. Opisy produktów i treści na stronach muszą za to sprzedawać.

Zanim zaczniesz pisać, czytaj i analizuj dostępne w sieci teksty z powyższych kategorii. Sprawdź, jak opisy produktów piszą znane marki oraz przeczytaj wpisy blogowe popularnych blogerów i zastanów się skąd wynika ich popularność.

2. Dowiedz się, jakie są rodzaje copywriterów

Specjalista od wszystkiego jest specjalistą od niczego. W tej branży, tak jak zresztą w każdej innej, dobrze jest wybrać sobie niszę. Tworzenie tekstów internetowych możesz ograniczyć do określonych tematyk, np. medycznej, finansowej, beauty. To pozwoli Ci zostać profesjonalistą w zawodzie i zdobywać ciekawsze i lepiej płatne zlecenia.

Copywriter SEO

Osoba, która zajmuje się tworzeniem treści pod wyszukiwarkę Google. Muszą one trzymać się konkretnych wytycznych, zawierać w sobie słowa kluczowe w odpowiednich miejscach oraz być prawidłowo sformatowane. W tekstach SEO istotne są również opisy obrazków oraz linkowanie w artykułach.

Słowa kluczowe to pojedyncze słowa lub wyrażenia, które internauci wpisują w wyszukiwarkę, żeby znaleźć odpowiedź na nurtujące ich pytanie

Współczesny copywriter SEO musi tworzyć treści nie tylko przyjazne Googlowi, ale także użytkownikom (w końcu to oni są najważniejsi dla Google). Nie wystarczy więc dobrze trzymać się zasad, trzeba umieć też zaciekawić czytelnika.

Często copywriterzy SEO zajmują się również pełnym pozycjonowaniem stron, czyli poprawą widoczności witryny w wynikach wyszukiwania. Oprócz pisania treści, analizują witryny, konkurencję oraz wdrażają strategie, które pomagają firmom zaistnieć w internetowym świecie.

Content writer

Czyli copywriter, który pisze teksty blogowe, poradniki, artykuły specjalistyczne i nawet newslettery. Zajmuje się tworzeniem szeroko pojętej treści, tak aby budowały one w całości charakter danej marki. Przygotowuje również strategie content marketingowe, które pomagają firmom rozwijać się i zdobywać klientów.

Zobacz: Copywriting, a content marketing. Czym się różnią?

Copywriter sprzedażowy

Pod tym pojęciem kryje się pisanie tekstów, które mają sprzedawać. Są to oferty, mailing, opisy produktów czy SMS reklamowe.

Oraz wiele innych, jak copywriter kreatywny, ux copywriter, ghost copywriter czy social media copywriter. O poszczególnych rodzajach copywriterów przeczytasz w jednym z moich poprzednich wpisów: Copywriterzy i ich rodzaje. Poznaj wszystkie odmiany

Podstawy SEO są konieczne jeśli chcesz zostać copywriterem

3. Ogarnij SEO

Większość Twoich tekstów będzie musiała być zoptymalizowana pod SEO, zwłaszcza jeśli chcesz zostać copywriterem w internecie. Przyda Ci się więc znajomość narzędzi do analizowania słów kluczowych oraz podstawowe zasady pisania pod Google, czyli:

  • słowa kluczowe/frazy powinny znajdować się w nagłówkach oraz całej treści tekstu;
  • pamiętaj o równomiernym i naturalnym rozłożeniu fraz;
  • lepiej, aby większość słów kluczowych znalazła się na początku wpisu;
  • używaj odmian fraz przez przypadki i liczby stosuj synonimy;
  • stosuj meta tagi w opisach obrazków;
  • unikaj strony biernej i stosuj słowa łączące (jak, i, nawet…).

Jeśli jesteś dopiero początkującym w SEO, wesprzyj się wtyczkami lub zewnętrznymi programami do pisania tekstu pod dane słowa kluczowe. W WordPress będą to wtyczka Yoast czy Rank Match, ale pomogą Ci również zewnętrzne edytory do pisania pod słowa kluczowe, np. content analysis.

4. Naucz się marketingu

Szeroka jest ta dziedzina, wiem 🙂 Na początku skup się na podstawowych pojęciach z marketingu, takich jak grupa docelowa, język korzyści, model AIDA czy poszczególne rodzaje marketingu (partyzancki, inbound i outbound marketing).

Czytaj popularne blogi marketingowe, książki oraz regularnie korzystaj z portali marketingowych i obserwuj trendy.

I pamiętaj, w tym zawodzie nie musisz mieć wykształcenia kierunkowego. Istotna jest za to umiejętność perswazyjnego tworzenia treści, empatii, umiejętności pozyskiwania klientów, SEO oraz kreatywność - zwłaszcza w przypadku wymyślania nazw czy pisania kolejnego opisu produktu. Wykształcenie będzie świetnym uzupełnieniem i poszerzeniem Twojej wiedzy, cała reszta to ciężka praca.

Przygotowywanie portfolio copywritera

5. Zbuduj swoje portfolio – zacznij pisać

Wielu rozpoczynających copywriterów ma problem z portfolio, bo nie ma klientów. I odwrotnie, nie ma klientów, bo nie ma portfolio.

Ale to koło, z którego bardzo szybko i prosto możesz wyjść.

Poznałeś już podstawowe treści, które tworzą copywriterzy. Teraz przygotuj po jednej z nich. Później - kiedy znajdziesz pierwsze zlecenia - będzie co pokazać! Po prostu regularnie trenuj swój warsztat.

Alternatywą są portale dla copywriterów. Na tych portalach online sprawdzisz, czy w ogóle nadajesz się do tego zawodu oraz czy pisanie Ci odpowiada. Poznasz „na żywca” wymagania klientów na podstawie których dowiesz się, czy faktycznie pisanie jest dla Ciebie wymarzoną pracą.

Na początku możesz skupić się na pisaniu za darmo, tj. twórz teksty do szuflady, na swojego bloga oraz próbne dla osób, które chciałyby podjąć z Tobą współpracę. Osobiście tego ostatniego rozwiązania nie polecam, ale dla niektórych może to być całkiem motywujący sposób do na nabranie doświadczenia i budowę portfolio.

6. Działaj!

Masz już podstawową wiedzę. Teraz oczywiście potrzebujesz klientów.

Przebicie się będzie ciężkie na początku, ale grunt to próbować. Czasem do rozpoczęcia współpracy wystarczy wysłanie kilka CV do agencji, które poszukują copywriterów. Ale pisz oferty również na useme czy olx (nawet gdy nie dostaniesz odpowiedzi, to przećwiczysz sobie pisanie tego typu treści). Zlecenia na teksty są dostępne też w mediach społecznościowych, szczególnie na facebooku - wystarczy na bieżąco zaglądać do poszczególnych grup.

A jak powinieneś rozliczać się ze swojej pracy? Po ustaleniu stawki zależnej od Twojego czasu pracy, rodzaju tekstu czy napisanych znaków najlepiej jest podpisać umowę. Może to być umowa o dzieło lub zlecenie, ale jako osoba fizyczna bez prowadzonej firmy masz możliwość rozliczania się przez useme przy pomocy faktury.

Nie bój się tego, że wszystkiego nie wiesz. Nie o to chodzi. Wygrywają Ci, którzy mają odwagę, aby osiągnąć swój cel. Pisania perswazyjnych tekstów będziesz się uczył całe życie (aż do momentu, gdy copywriting Ci się znudzi) w miarę realizowania kolejnych zleceń.

A im więcej piszesz i zdobywasz doświadczenie, tym mniej będziesz pracować i zarabiać większe pieniądze. Aż w końcu założysz swoją własną działalność.

Powodzenia!

Jeśli chciałbyś/ chciałabyś dowiedzieć się więcej o tym zawodzie, śmiało pisz. Odpowiadam na wszystkie maile. 🙂

 

Przeczytaj również:

Potrzebujesz profesjonalnych tekstów?

Wystarczy tylko chwila na wypełnienie formularza kontaktowego. Sprawdź, jak mogę usprawnić Twój internetowy biznes.
Skontaktuj się ze mną

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Kim jestem?

Kreatywna copywriterka. Od dziecka pasjonowały mnie słowa, ich pochodzenie i sposoby użycia. Uwielbiam ironie i metafory. Pasjonuje mnie również kognitywistyka, głównie psychologia i językoznawstwo, dzięki czemu lepiej dopasowuję swoje teksty do potrzeb odbiorców. Prywatnie wielbicielka horrorów, wszystkich czworonożnych zwierząt i malowania akwarelą.
Copywriter online - Martyna Krajewska

Napisz do mnie!

Chcesz skorzystać z moich copywriterskich usług? Napisz, żebyśmy szybko mogli zacząć rozmawiać o Twoich celach biznesowych. Zwykle odpisuje na maile w ciągu jednego dnia roboczego.

Adres email: kontakt@martynaKrajewska.pl

Telefon: +48 536-424-576

Copyright 2020 - Martyna Krajewska - Wszelkie prawa zastrzeżone
menu<