Logotyp Copywriting KrajewskaCopywriter Martyna Krajewska

Jak zostać copywriterem w internecie zaczynając od zera?

12 lipca 2021

Nie ma jednej, skutecznej drogi, która pokaże Ci, jak zostać copywriterem w internecie i przyzwoicie zarabiać. Istnieją za to pewne kroki, które MUSISZ podjąć, aby wykonywać zawód copywritera z dowolnego miejsca na świecie. Chcesz je poznać?

Zawód copywritera to nie tylko pisanie. To przede wszystkim:

  • uważna obserwacja i słuchanie innych;
  • rozumienie potrzeb, pragnień i wątpliwości innych ludzi;
  • znajomość podstawowych mechanizmów marketingowych i SEO, czyli zasad pisania tekstów pod Google.

Ale jeśli wszystko to uda Ci się poznać i zrozumieć, to zyskasz wolność i zarobki, które będą zależały jedynie od Ciebie.

Jak zostać copywriterem w internecie? 6 kroków

1. Poznaj podstawowe typy tekstów pisanych do sieci

Masz do dyspozycji:

  • opisy produktów i kategorii;
  • teksty na strony (np. na stronę główną, stronę z ofertą, zakładkę „o firmie”);
  • wpisy blogowe;
  • artykuły specjalistyczne;
  • teksty zapleczowe;
  • microcopy.

Każdy tekst wymaga nieco innego podejścia do tematu. Ma też inny cel do osiągnięcia. Wpisy blogowe powinny angażować i budować pozytywny wizerunek marki, jednocześnie pokazując jej osobowość, a opisy produktów czy treści na stronach muszą sprzedawać. Będą więc inaczej brzmiały.

Zanim zaczniesz pisać, czytaj i analizuj dostępne w sieci teksty z powyższych kategorii. Sprawdź, jak opisy produktów piszą znane marki oraz przeczytaj wpisy blogowe popularnych blogerów i zastanów się skąd wynika ich popularność.

2. Dowiedz się, jakie są rodzaje copywriterów

Aby zostać dobrym copywriterem w internecie powinieneś się wyspecjalizować. Własna nisza pozwoli Ci być lepiej obeznanym w temacie oraz więcej zarabiać.

Najpierw jednak musisz poznać podstawowe grupy copywriterów:

Copywriter SEO

Osoba, która zajmuje się tworzeniem treści pod wyszukiwarkę Google. Muszą one trzymać się konkretnych wytycznych, zawierać w sobie słowa kluczowe w odpowiednich miejscach oraz być prawidłowo sformatowane. W tekstach SEO istotne są również opisy obrazków oraz linkowanie w artykułach.

Słowa kluczowe to pojedyncze słowa lub wyrażenia, które internauci wpisują w wyszukiwarkę, żeby znaleźć odpowiedź na nurtujące ich pytanie

Współczesny copywriter SEO musi tworzyć treści nie tylko przyjazne Googlowi, ale także użytkownikom (w końcu to oni są najważniejsi dla Google). Nie wystarczy więc dobrze trzymać się zasad, trzeba umieć też zaciekawić czytelnika.

Często copywriterzy SEO zajmują się również pełnym pozycjonowaniem stron, czyli poprawą widoczności witryny w wynikach wyszukiwania. Oprócz pisania treści, zajmują się również analizą strony, konkurencją oraz wdrażają strategie, które pomagają witrynom zaistnieć w internetowym świecie.

Content writer

Czyli copywriter, który pisze teksty blogowe, poradniki, artykuły specjalistyczne i nawet newslettery. Zajmuje się tworzeniem szeroko pojętej treści, tak aby budowały one w całości charakter danej marki. Przygotowuje również strategie content marketingowe, które pomagają firmom rozwijać się i zdobywać klientów.

Zobacz: Copywriting, a content marketing. Czym się różnią?

Copywriter sprzedażowy

Pod tym pojęciem kryje się pisanie tekstów, które mają sprzedawać. Są to oferty, mailing, opisy produktów czy SMS reklamowe.

Oraz wiele innych, jak copywriter kreatywny, ux copywriter, ghost copywriter czy social media copywriter. O poszczególnych rodzajach copywriterów przeczytasz w jednym z moich poprzednich wpisów: Copywriterzy i ich rodzaje. Poznaj wszystkie odmiany

Podstawy SEO są konieczne jeśli chcesz zostać copywriterem

3. Ogarnij SEO

Większość Twoich tekstów będzie musiała być zoptymalizowana pod SEO, zwłaszcza jeśli chcesz zostać copywriterem w internecie. Przyda Ci się więc znajomość narzędzi do analizowania słów kluczowych oraz podstawowe zasady pisania pod Google, czyli:

  • słowa kluczowe powinny znajdować się w nagłówkach oraz całej treści tekstu;
  • pamiętaj o równomiernym i naturalnym rozłożeniu fraz;
  • najlepiej, aby większość słów kluczowych znalazła się na początku wpisu;
  • używaj odmian fraz przez przypadki i liczby stosuj synonimy;
  • stosuj meta tagi w opisach obrazków;
  • unikaj strony biernej i stosuj słowa łączące (jak, i, nawet…).

Jeśli jesteś dopiero początkującym w SEO, możesz wspomóc się wtyczkami lub zewnętrznymi programami do pisania tekstu pod dane słowa kluczowe. W WordPress będą to wtyczka Yoast czy Rank Match, ale możesz również znaleźć zewnętrzne edytory do pisania pod słowa kluczowe, np. content analysis.

4. Naucz się marketingu

Szeroka jest ta dziedzina, wiem 🙂 Na początku skup się na podstawowych pojęciach z marketingu, takich jak grupa docelowa, język korzyści, model AIDA czy poszczególne rodzaje marketingu (partyzancki, inbound i outbound marketing).

Czytaj popularne blogi marketingowe, z pewnością pomogą Ci również książki, również te pisane przez copywriterów.

Aby zostać dobrym copywriterem w internecie, musisz nauczyć się nie tylko pisać dobre teksty, ale również sprzedawać – zarówno w tych tekstach, jak i swoje własne usługi.

Przygotowywanie portfolio copywritera

5. Zbuduj swoje portfolio – zacznij pisać

Wielu rozpoczynających copywriterów ma problem z portfolio, bo nie ma klientów. I odwrotnie, nie ma klientów, bo nie ma portfolio.

Ale to koło, z którego bardzo szybko i prosto możesz wyjść.

Poznałeś już podstawowe treści, które tworzą copywriterzy. Teraz przygotuj po jednej z nich. Wejdź na losową stronę i stwórz istniejący na niej tekst od nowa. Możesz też wymyślić sobie tematykę wpisu blogowego i napisać o tym artykuł. Kiedy znajdziesz pierwsze zlecenie, będzie co pokazać!

Alternatywą są portale dla copywriterów. Tam możesz sprawdzić, czy w ogóle nadajesz się do tego zawodu, czy pisanie Ci odpowiada. Poznasz również „na żywca” wymagania klientów i napiszesz swoje pierwsze opisy kategorii czy produktów.

6. Działaj!

Masz już podstawową wiedzę. Teraz potrzebujesz klientów.

Przebicie się będzie ciężkie na początku, ale grunt to próbować. Wysyłać CV do agencji, do firm które poszukują copywriterów, a nawet pisać oferty na useme (nawet gdy nie dostaniesz odpowiedzi, to przećwiczysz sobie pisanie tego typu treści).

Nie bój się tego, że wszystkiego nie wiesz. Nie o to chodzi. Wygrywają Ci, którzy mają odwagę, aby osiągnąć swój cel. Pisania perswazyjnych tekstów będziesz się uczył całe życie (aż do momentu, gdy copywriting Ci się znudzi) w miarę realizowania kolejnych zleceń.

Powodzenia!

Jeśli chciałbyś/ chciałabyś dowiedzieć się więcej o copywritingu, śmiało pisz. Odpowiadam na wszystkie maile. 🙂

Potrzebujesz profesjonalnych tekstów?

Wystarczy tylko chwila na wypełnienie formularza kontaktowego. Sprawdź, jak mogę usprawnić Twój internetowy biznes.
Skontaktuj się ze mną

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Kim jestem?

Kreatywna copywriterka. Od dziecka pasjonowały mnie słowa, ich pochodzenie i sposoby użycia. Uwielbiam ironie i metafory. Pasjonuje mnie również kognitywistyka, głównie psychologia i językoznawstwo, dzięki czemu lepiej dopasowuję swoje teksty do potrzeb odbiorców. Prywatnie wielbicielka horrorów, wszystkich czworonożnych zwierząt i malowania akwarelą.

Napisz do mnie!

Chcesz skorzystać z moich copywriterskich usług? Napisz, żebyśmy szybko mogli zacząć rozmawiać o Twoich celach biznesowych. Zwykle odpisuje na maile w ciągu jednego dnia roboczego.

Adres email: kontakt@martynaKrajewska.pl

Copyright 2020 - Martyna Krajewska - Wszelkie prawa zastrzeżone
menu