Pozycjonowanie stron dla zielonych

Masz własną stronę internetową i zastanawiasz się, jak dzięki niej trafić do większej ilości użytkowników? Pomoże Ci w tym pozycjonowanie. Jest to proces, który poprawia widoczność w sieci danego portalu czy sklepu internetowego. Wystarczy zastosować się do poniższych rad. A co najważniejsze – większość rzeczy można zrobić samemu i to niskim kosztem! Będziesz tylko potrzebował odrobiny czasu.

Gotowy? Zaczynamy. Proces pozycjonowania strony podzieliłam na trzy osobne sekcje, tak by łatwiej było zrozumieć i wytłumaczyć, na czym polegają poszczególne etapy budowania widoczności. Należą do nich:

Teraz bardziej szczegółowo o każdej z nich.

Teksty SEO, a pozycjonowanie stron

Codziennie w wyszukiwarkę wpisywane są miliony słów. Wyrazy, które pomagają użytkownikom w odnalezieniu rozwiązania ich problemu. Wyrażenia krótsze lub dłuższe, które powinny być częścią treści publikowanej na Twojej witrynie. Niezależnie od tego, czy jesteś właścicielem sklepu internetowego czy prowadzisz bloga kosmetycznego.

Struktura tekstu – interlinia, nagłówki i takie tam

Teksty, które umieszczasz powinny być merytoryczne i ciekawe. Ściśnięte blogi tekstu, bez akapitów i nagłówków wyróżniających treść spowodują, że czytelnik szybko opuści stronę zanim dojdzie do 3 zdania. Przecież jeśli chciałby przeczytać książkę to wypożyczyłby sobie jakąś z biblioteki.

Stosuj krótkie zdania i krótkie akapity. Są one dużo bardziej przejrzyste dla oka i po prostu przyjemniej się je czyta. Podziel tekst na sekcje i oznacz je nagłówkami kolejnych rzędów. Korzystaj z wytłuszczeń najważniejszych fragmentów, a jeśli to możliwe używaj list punktowanych. A na koniec – zapomnij o stronie biernej. Ludzki mózg i tak automatycznie przekształca ją na stronę czynną. To po co robić mu więcej roboty?

Czyli: Napisałam artykuł zamiast Artykuł został napisany przeze mnie.Słowa kluczowe w pozycjonowaniu stron internetowych. Teksty SEO, jak je tworzyć?

Słowa kluczowe – nasycenie, odmiany i synonimy

Zanim zaczniesz pisanie treści na swoją stronę lub skorzystasz z usług copywritera, który zrobi to za Ciebie, powinieneś orientować się, jakie słowa kluczowe odnoszą się do Twojej branży. Jeśli ten etap masz już za sobą, możesz przystąpić do tworzenia tekstu, który będzie je naturalnie zawierał. Pamiętaj – w myśl zasady, co za dużo to nie zdrowo.

Frazy kluczowe powinny znaleźć się w tytule tekstu, a także w nagłówkach rzędu od H2 do H6 oraz treści. Mogą występować w odmianach lub bez, można je także zamieniać, wstawiając na ich miejsce synonimy. Przyjmijmy, że dobry tekst SEO powinien zawierać słowo kluczowe raz na 1500 znaków. Ale jest to tylko wskazówka, a nie sztywna reguła, której należy się trzymać. Chodzi po prostu o to, by tekst brzmiał naturalnie.

Oprócz treści słowa kluczowe umieszczaj także w:

  • adresie strony (jeśli to możliwe);
  • opisie meta strony (czyli treści, które wyświetla się pod tytułem witryny w wyszukiwarce);
  • atrybutach alt obrazków (w szczegółach dodawanego obrazkach jako „tekst alternatywny”).

Długość tekstu i jego dodatkowe urozmaicenia

Teoretycznie im dłuższy tekst, tym lepiej dla pozycjonowania z punktu widzenia google. Wyszukiwarka uznaje treść za wartościową i wyczerpującą temat, w związku z czym podnosi jej widoczność w sieci. Jeśli jednak artykuł czy opis strony będzie pozbawiony merytorycznej treści to spowoduje on zniechęcenie u czytelników i szybkie opuszczenie witryny. A to z kolei skutkuje obniżeniem pozycji przez algorytmy wyszukiwarek.

Po pierwsze zadbaj więc, żeby Twój tekst wyczerpywał dane zagadnienie. Nie lej wody i przekaż czytelnikowi to, co on faktycznie chciałby usłyszeć. Ale jeśli oczekujesz ode mnie jakiś konkretnych wytycznych to powiedzmy, że jeden wpis nie powinien być krótszy niż 2000 zzs.

Po drugie, urozmaicaj treść. Tak jak wspomniałam wcześniej stosuj nagłówki, pogrubienia najważniejszych fragmentów czy korzystaj z list punktowanych. Do tekstu wrzucaj także obrazki. Poprawiają one wygląd artykułu, nie rozpraszają zbytnio czytelnika, ale pozwalają mu na chwilę „odpocząć” od treści. Czasem możesz pokusić się o animację albo gif. W przypadku obrazków pamiętaj o opisie grafiki – to właśnie ona wpływa na pozycjonowanie strony. Umieszczaj w niej słowa kluczowe.

Optymalizacja witryny internetowej

Szybkość ładowania się strony internetowej od dawna jest jednym z czynników pozycjonujących przez wyszukiwarki. Z tego względu odpowiednie przygotowanie witryny, tak by szybko pojawiały się na niej wszystkie opublikowane teksty, grafiki czy animacje, jest niezwykle istotna. Najlepiej, więc przed przystąpieniem do „wyrzucania” strony w sieć dobrze zastanów się, jakie informacje powinny być na niej umieszczone, a z jakich możesz zrezygnować. Zbyt długie treści mogą również odstraszyć użytkowników, zwłaszcza jeśli zostaną nieestetycznie podane.

Szybkość ładowania strony w pozycjonowaniu stron

Ładowanie strony, a konwersja

Z przeprowadzonych wcześniej badań nad użytkownikami wynika, że jeśli czas ładowania strony wynosi powyżej 5 sekund to powoduje on spadek konwersji o prawie połowę. To spore wartości, które wyróżniają się zwłaszcza w przypadku sklepów internetowych. Tam ładowanie podstrony z produktem powyżej 3 sekund sprawia, że prawie ¾ użytkowników całkowicie rezygnuje z zakupu produktu i szuka innego miejsca na zrealizowanie transakcji.

Szybkość strony ma również bezpośredni wpływ na płatną kampanię. Kolejność wyświetlanych reklam w Google Ads dyktowana jest przez jakość strony internetowej. A na nią bezpośrednio wpływa czas ładowania.

Ponadto zbyt długi czas oczekiwania zniechęca użytkowników, który są coraz bardziej niecierpliwi. Zwłaszcza w przypadku przeglądania internetu na urządzeniach mobilnych.

Responsywna strona internetowa

Jeszcze niedawno wiele firm decydowało się na wykonanie tzw. strony mobilnej. Była to dodatkowa wersja witryny, projektowana specjalnie pod urządzenia mobilne. Jednak trzeba było zrobić ją zupełnie od nowa, wymagała więc kolejnych nakładów pracy i poniesienia wyższych kosztów. Dziś stronę mobilną zastępuje się witryną responsywną. Czym ona jest?

Od samego początku strona internetowa programowana jest na wszystkie urządzenia, od komputerów stacjonarnych, przez laptopy, aż po smartfony i tablety. Dzięki temu wystarczy raz przygotować odpowiedni szablon, teksty i wyświetlane guziki, a następnie dostosować je do rozdzielczości danego urządzenia.

W trakcie wyświetlania np. na smartfonie strona automatycznie dostosowuje wielkość i sposób rozmieszczenia bloków w witrynie do rozmiaru ekranu. Dzięki temu jest czytelna i łatwo się po niej porusza. Responsywność to także kolejny czynnik wpływający korzystnie na pozycjonowanie stron. Co ciekawe od 2015 roku strony, które nie posiadają wersji mobilnej są niżej w rankingu od witryn, które taką wersję posiadają.

Zadbaj wiec o swoja stronę responsywną, a podniesiesz pozycję w wujku google i innych wyszukiwarkach.

Optymalizacja kodu html

Kolejnym czynnikiem wpływającym na pozycjonowanie stron jest optymalizacja kodu html. Tutaj powinieneś zwrócić szczególną uwagę na znaczniki takie jak:

  • title (tytuł strony wyświetlany w oknie wyszukiwarki);
  • nagłówki rzędów h1 do h6.

Umieść w nich słowa kluczowe i nie przesadzaj z ich długością, bo będą po prostu nieczytelne.

W tym aspekcie zadbaj również o adresy url. Niech mają po około 60 znaków i dokładnie opisują to, co znajduje się na danej podstronie, bez zbędnych wypełniaczy czy niepotrzebnych numerów postów. Adresy, które zawierają w sobie słowa kluczowe są także cieplej odbierane i klikane przez użytkowników, wpływają więc pozytywnie na pozycjonowanie stron.

Link building w pozycjonowaniu stron internetowych. Linki wewnętrzne i zewnętrzne

Link building, czyli połączenia w sieci

Ostatnia rzecz, obecnie jedna z najpowszechniejszych metod pozycjonowania. Skuteczna, przynajmniej na razie, choć istnieją tacy, którzy właśnie poprzez ten czynnik wyznaczają jej rychły koniec. Na czym polega?

Link building to umieszczanie odnośników w obrębie witryny internetowej albo poza jej granicami. Ma istotny wpływ na pozycjonowanie stron, gdyż określa jej popularność. Im więcej odnośników z merytorycznych i „legitnych” serwisów, tym lepiej dla naszej widoczności w sieci.

Można wyróżnić odnośniki:

  • wewnętrzne (umieszczane wewnątrz strony, przekierowujące do innych miejsc w witrynie, artykułów czy formularza kontaktowego);
  • zewnętrzne (linki z obcych stron, które naturalnie lub za pomocą działań pozycjonerskich kierują nas na witrynę).

Odnośniki wewnętrzne nie tylko podnoszą pozycję w google czy innej wyszukiwarce, ale także pomagają użytkownikowi poruszać się po witrynie (można za ich pomocą łączyć ze sobą tematyczne artykuły, z których czytelnik wybierał będzie, które ma ochotę przeczytać).

Odnośniki zewnętrzne, czyli te umieszczane w innych serwisach, można podzielić na kolejne dwie sekcje:

  • umieszczone naturalnie – bo komuś po prostu spodobała się treść na stronie;
  • konkretne działania pozycjonerskie na tzw. zapleczu, dzięki którym tworzymy dodatkowe artykuły ze słowami kluczowymi i w nich „upychamy” linki.

Pamiętaj jednak, że w linkowaniu najważniejsza jest renoma i pozycja serwisu, z którego linkowana jest Twoja strona. Im będzie on gorszej jakości, tym gorzej dla Ciebie.