Logotyp Copywriting KrajewskaCopywriter Martyna Krajewska

Teksty SEO ze słowami kluczowymi - sztywne wytyczne czy wolna amerykanka?

23 listopada 2020

Sposoby tworzenia tekstów SEO zmieniają się w miarę „podnoszenia kwalifikacji” przez wyszukiwarki. Dzisiejsze treści ze słowami kluczowymi znacznie różnią się od tych sprzed kilku lat. I choć nie ma 100% pewności jak działa algorytm google, to sami inżynierowie oraz obserwacje specjalistów wskazują, na jakie aspekty powinniśmy zwrócić uwagę, a jakie można pominąć.

Zebrałam kilka przydatnych wskazówek na temat pisania nowoczesnych tekstów SEO wraz z odniesieniem, co do rozmieszczenia w nich fraz kluczowych. Upychanie keywordsów przestało mieć znaczenia – co więc w zamian powinno się robić?

Najważniejszy jest temat

Nie przyciągniesz użytkowników artykułem z odpowiednimi frazami, jeśli nie będzie on zachęcał swoim tytułem i tematyką. Zanim więc przystąpisz do budowania i planowania treści, sprawdź, z jakimi problemami borykają się Twoi odbiorcy. Inspiracji poszukaj na forach internetowych, w mediach społecznościowych, a nawet we własnych narzędziach analitycznych, jak analytics czy search console. Zobaczysz w nich słowa kluczowe oraz całe wyrażenia (często w formie pytań), dzięki czemu łatwiej będzie Ci stworzyć przydatny artykuł na bloga.

Brak weny możesz czasem zastąpić profesjonalnymi narzędziami. Skorzystaj z Answer the Public albo z generatora unikalnych tytułów blogowych – hubspot.com. Witryna jest wprawdzie po angielsku, ale zawsze może posłużyć jako inspiracja. Wystarczy wpisać kilka rzeczowników (fraz kluczowych) i pojawi się lista 5 darmowych przykładów tematów na artykuł.

Pamiętaj – przykuwający uwagę tytuł jest wart dużo więcej niż najlepsza optymalizacja słów kluczowych. Google mierzy nie tylko dopasowanie pod konkretne frazy, ale także zainteresowanie użytkowników Twoją stroną. Jeśli ktoś kliknie w link i spostrzeże, że to nie są informacje, których szukał, szybko opuści witrynę. A Ty stracisz w oczach google i algorytmy mogą obniżyć pozycję Twojej witryny. Umiejętnie połącz więc jedno z drugim.

Słowa kluczowe w tekstach SEO

Zacznij od prawidłowego doboru fraz kluczowych. Zły wybór na tym etapie doprowadzi Cię do pokazywania się nieodpowiedniej grupie docelowej – spowoduje tylko wyświetlanie się Twojej witryny w google, ale mało kto zacznie w nią klikać i zapoznawać się z jej zawartością.

W doborze keywords może pomóc Ci nawet zwykła wyszukiwarka google. Sprawdź interesującą Cię frazę i zobacz, ile stron wyświetla się na nią w wyszukiwarce. Następnie wybierz te, gdzie jest mniejsza konkurencja (mniejsza ilość wyświetlanych witryn) – w tym przypadku mniej oznacza więcej.

Załóżmy jednak, że tą część masz już za sobą. Zrobiłeś listę słów i wyrażeń, które mają się znaleźć z tekście. Pozostaje pytanie – gdzie i w jakiej ilości je umieścić?

Zacznijmy od gdzie. Obowiązkowo umieszczaj frazy w:

  • tytule tekstu;
  • nagłówkach kolejnych rzędów;
  • leadzie;
  • tekście (o tym za chwilę szerzej);
  • opisach meta (meta description oraz atrybutach lat obrazków).

Rozmieszczenie słów kluczowych w tekstach SEO

Jak rozmieszczać keywords w tekstach SEO?

Nie znane są nam sposoby działania algorytmów google, jednak na podstawie doświadczeń specjaliści określili pewne sposoby uzyskiwania wysokich pozycji w wyszukiwarkach. Wnioski można wyciągnąć również z wypowiedzi inżynierów z google. Dzięki temu szybciej i skuteczniej przeprowadzisz optymalizację swojej strony i zwiększysz jej widoczność.

„Generalnie nie chciałbym się skupiać na gęstości słów kluczowych. Wyszukiwarki są już nieco bardziej rozwinięte” John Mueller, 2014 rok

Ale konkretniej…

W 2006 roku google uruchomiło algorytm phrase-based indexing. Spowodował on „nagły” wzrost inteligencji wyszukiwarki i sprawił, że podejście do SEO nieco się zmieniło. Teksty są rozpoznawane nie po samych słowach kluczowych, ale na podstawie analizy całościowej treści.

Google nauczyło się rozumieć również skróty, choć niektóre z nich nie są jeszcze doskonałe:

  • wpisując WC boso przez świat – google wytłuści nam w wynikach „Wojciech Cejrowski”;
  • Skrót PN rozwija jako Polska Norma, a PD jako Politechnika Łódzka.

Warto wspomnieć tutaj o synonimach – gdyż według badań, mają one wpływ na ponad 70% wyszukiwań użytkowników. Zobrazuję to na prostym przykładzie. Hasło „kontener na buty” wyświetla nam strony, na których znajdują się słowa bliskoznaczne do wyrazu kontener, czyli „organizery” i „pojemnik”.

Kontener na buty synonimy w SEO

Czy to oznacza, że pozbywamy się słów kluczowych na stałe?

Oczywiście, że nie. Powinieneś jednak mieć na uwadze, że nie są one kluczowe w procesie widoczności witryny. Ich zagęszczenie nie ma znaczenia przy pozycjonowaniu. Wystarczą nawet 2-3 keywords na cały tekst, większa ich ilość nie interesuje ani Twojego czytelnika, ani wyszukiwarki. Google chce pokazywać treści użyteczne dla odbiorców, a te przesycone frazami na pewno nimi nie są.

„Nawet jeśli możesz coś powiedzieć 7-8 razy nie oznacza to, że to pomoże Ci podnieść pozycję w google” Matt Cutts

Google lubi także od czasu do czasu testować strony. Oznacza to, że witryna, która normalnie znajduje się na niskich pozycjach w wyszukiwarce pewnego razu wyskakuje w TOP10. Jeśli ktoś się nią zainteresuje, algorytmy notują sytuację i może to przyczynić się to do zwiększenia widoczności.

Artykuły i teksty z nadmierną ilością fraz kluczowych stają się podejrzane dla google. A to może w najgorszym przypadku oznaczać tylko jedno – ban i obniżenie pozycji w wynikach wyszukiwania.

Niepełnosprawność wyszukiwarki w tekstach SEO

Algorytmy google nie są idealne i o ile z prostszymi językami, jak np. angielski, radzą sobie całkiem dobrze – tak w przypadku języka polskiego, nadal mogą mieć pewne problemy. W szczególności zupełnie inaczej traktują słowa z i bez polskich znaków, w przypadku wyrażeń przekręconych (copywriter vs copyrighter) oraz braku spacji. Takie frazy powinno się uwzględnić oddzielnie w procesie pozycjonowania.

Wyszukiwarka dużo lepiej rozpoznaje za to polskie odmiany przez przypadki, czasowniki w poszczególnych osobach oraz liczbę pojedynczą i mnogą. Nie przeszkadzają jej również znaki interpunkcyjne pomiędzy słowami kluczowymi, a nawet inne słowa pomiędzy keywords – o ile nie umieścimy ich w jakiejś kosmicznej odległości od siebie.

Jedna fraza kluczowa na 200 słów w tekście powinna wystarczyć. Również frazy, które są synonimami lub wyrazami bliskoznacznymi umieszczaj maksymalnie w takich rozmieszczeniu. Bezpieczne zagęszczenie słów kluczowych powinno wynosić 1%.

Warto tutaj wspomnieć o popularnej wtyczce Yoast do WordPressa. Nieco inaczej podchodzi ona do nasycenia treści frazami. W darmowej wersji nasycenie oscyluje w przedziale 0,5%-3,0%, w wersji premium jest zwiększone o 0,5 punktów (do 3,5%) – ma to związek z możliwością dopisywania synonimów oraz dodatkowych fraz kluczowych, które są poddane analizie.

Ważniejsze od ilości fraz kluczowych dla tekstów SEO jest ich prawidłowe umieszczenie. Liczą się tutaj w szczególności:

  • tytuł tekstów (najlepiej, aby fraza znalazła się jak najbliżej początku tytułu);
  • w treści (tu obowiązuje zasada, im wyżej, tym lepiej, np. w leadzie).

Tytułem podsumowania

Nie istnieją konkretne wskazówki co do budowania użytecznych, zwiększających pozycję w wyszukiwarce tekstów SEO. Słowa kluczowe powinny być rozmieszczane w nich naturalnie, tak aby artykuł brzmiał naturalnie i po prostu, aby dało się go czytać. Nie zapominaj jednak, że google to nadal tylko komputer (choć całkiem sprytny) i w wielu sytuacjach trzeba służyć mu pomocą – umieszczając słowa kluczowe w odpowiednich miejscach czy biorąc pod uwagę błędy w pisowni.

Może kiedyś zupełnie pożegnamy się z SEO. Ale na razie należy brać pod uwagę funkcjonowanie wyszukiwarek.

Potrzebujesz profesjonalnych tekstów?

Wystarczy tylko chwila na wypełnienie formularza kontaktowego. Sprawdź, jak mogę usprawnić Twój internetowy biznes.
Skontaktuj się ze mną

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Kim jestem?

Kreatywna copywriterka. Od dziecka pasjonowały mnie słowa, ich pochodzenie i sposoby użycia. Uwielbiam ironie i metafory. Pasjonuje mnie również kognitywistyka, głównie psychologia i językoznawstwo, dzięki czemu lepiej dopasowuję swoje teksty do potrzeb odbiorców. Prywatnie wielbicielka horrorów, wszystkich czworonożnych zwierząt i malowania akwarelą.

Napisz do mnie!

Chcesz skorzystać z moich copywriterskich usług? Napisz, żebyśmy szybko mogli zacząć rozmawiać o Twoich celach biznesowych. Zwykle odpisuje na maile w ciągu jednego dnia roboczego.

Adres email: kontakt@martynaKrajewska.pl

Copyright 2020 - Martyna Krajewska - Wszelkie prawa zastrzeżone
menu