To nie jest kolejny poradnik, który rozleje wodę dookoła i nic konkretnego z niego nie wyniesiesz. To garść skutecznych porad i kroków, dzięki którym SEO copywriting stanie się dla Ciebie źródłem dochodu. Głównym czy nie zależeć będzie już tylko od Ciebie. Ok, jak więc zacząć pracować jako SEO copywriter?
1. Poznaj podstawy SEO
To mówią wszyscy, ale to fundament fundamentów. Na szczęście na samym początku musisz znać jedynie podstawowe zasady – inaczej pewnie nigdy byś nie zaczął. Oto wyprawka informacyjna dla początkującego copywritera SEO:
Słowa kluczowe
wyrazy, bezokoliczniki zdań lub całe pytania, które ludzie wpisują w wyszukiwarce albo wyszukują głosowo
- słowa kluczowe z długiego ogona: dłuższe wyrażenia, które najczęściej składają się z 3-4 wyrazów, są bardzo precyzyjne – osoba, która je wpisuje dokładnie wie, czego szuka, np. jak uszyć plecak z jeansów, najlepszy smartfon do 500 zł, dlaczego kot mruczy
- lokalne słowa kluczowe: związane z konkretną lokalizacją, np. usługi dietetyczne warszawa, escape room rypin
Więcej: Słowa kluczowe i ich rodzaje w tekstach SEO
Linkowanie w tekstach
- wewnętrzne: w ramach jednej strony internetowej, które pomaga użytkownikowi poruszać się po witrynie – tak jak link powyżej kierujący do tekstu o rodzajach słów kluczowych
- zewnętrzne: gdy w tekście wrzucasz link do strony zewnętrznej, np. do wikipedii, żeby ktoś przeczytał sobie więcej o danym zagadnieniu
Nagłówki
Nie wystarczy, że Twój tekst będzie miał nagłówki oznaczone większą czcionką. Muszą to być nagłówki H2, H3, a nawet H4 widoczne w kodzie strony. Ważne, aby cała struktura nagłówków została wcześniej przez Ciebie odpowiednio zaplanowana. Musi być spójna i wspierać czytelnika w poszukiwaniu najistotniejszych dla niego fragmentów.
Przyjrzyj się istniejącym w sieci tekstom na pierwszych stronach wyników wyszukiwania i zobacz jak są skonstruowane. Co więcej dobrze zrobione nagłówki sprawią, że Twój tekst może wyświetlić się na pozycji zerowej, czyli tej ponad wszystkimi innymi wynikami wyszukiwania. Z pewnością dla niektórych klientów będzie to naprawdę ważne.
Zobacz: Pozycja zerowa w Google – jak działa? I czy warto wyświetlać się jako direct answer
Formatowanie tekstu
Naucz się pisać krótkie akapity i krótkie zdania. Naucz się wyrzucać niepotrzebne treści. Dodawaj listy punktowane, pogrubienia i cytaty. Prawidłowo dobieraj obrazki do treści.
Atrybuty meta
- Meta title: tytuł strony widoczny w wynikach wyszukiwania;
- Meta description: opis strony widoczny w wynikach wyszukiwania (przeważnie, bo czasem Google uznaje, że lepiej jest wyświetlić inny fragment), do 150 zzs;
- Opis alt obrazka – krótki opis tego, co znajduje się na dodanej fotografii, zdjęciu czy wykresie wraz ze słowami kluczowymi.
Jeśli zastanawiasz się konkretnie, jak zacząć SEO copywriting, to polecam Ci zajrzeć na:
Na tym kursie poznasz nie tylko zasady SEO copywritingu, ale też liźniesz wiedzy z zakresu marketingu w internecie. Kurs jest darmowy, wiedza przyjemna do przyswojenia, są też quizy i certyfikat na koniec, jak lubisz dostawać dyplomy.
Kurs SEO copywritingu po angielsku. Podstawy, które nauczą Cię rozumieć zasady funkcjonowania wyszukiwarek. Za darmo 2 godziny wiedzy na temat tego, jak zacząć z SEO.
Zaczerpnij też wiedzy ze źródła. W końcu to Google ustala, jak działa SEO. Znajdziesz tutaj informacje na temat SEO copywritingu dla początkujących oraz dla zaawansowanych. Wszystko ładnie po polsku z dużą ilością danych.
Więcej: Copywriter SEO – na czym polega jego praca?
2. Poznaj cel pisania swoich tekstów
Każdy tekst w SEO copywritingu ma swój cel. Praca copywritera polega na tym, aby go dostrzec i dopasować treść tekstu do odbiorców. Możemy tutaj wyróżnić 3 takie cele:
- informacyjne – ktoś szuka jakiejś informacji, a Ty mu ją prosto przedstawiasz w tekście;
- transakcyjne – takie, które sprzedają albo pokazują zalety danego produktu, tak aby zachęcić do zakupu;
- rozrywkowe – po prostu dla przyjemności czytania, mogą być o wszystkim.
Zwróciłabym tutaj uwagę na dwie rzeczy. Pierwsza to mikromomenty, które obecnie w marketingu odgrywają znaczącą rolę. To takie mikro chwile, gdy napada nas, żeby czegoś poszukać w sieci.
Druga to to że odbiorcy są coraz bardziej wymagający i oczekują:
- większej ilości konkretnych informacji;
- silniejszych doświadczeń, emocji, rozrywki;
- szybciej chcą otrzymać interesujące ich informacje i w prostej formie.
3. Znajdź zlecenia
SEO copywritingu nie da się zacząć bez znalezienia klientów. To zaś wcale nie jest takie trudne jak się wydaje. To co mogę Ci zaproponować:
- portale z zleceniami dla copywriterów (Goodcontent, TextBookers) – idealne jak chcesz zacząć, ale potem niskie stawki mogą Cię nieźle przerazić. Sama tak zaczynałam i udało mi się nawet zgarnąć z tych stron prywatnego klienta 🙂
- useme i oferia – możesz tu liczyć na delikatnie wyższe stawki, ale… konkurencja miażdży i często wygrywają Ci, którzy zrobią najtaniej i najszybciej
- olx – możesz pokusić się o wystawienie własnej oferty na tym portalu i wypromowanie jej, już samo napisanie ogłoszenia będzie dla Ciebie wyzwaniem, na olx możesz ustalić własne stawki, a co najlepsze możesz tu również szukać pracodawców – wysyłaj oferty do firm, które szukają SEO copywritera, nawet jeśli ogłoszenie jest nieaktualne
- pracuj.pl i inne portale z ofertami pracy – podobnie jak w przypadku olx, wysyłaj oferty do firm, których stanowisko i zakres obowiązków najbardziej Cię interesuje, pokaż swoje mocne strony, wyślij kilka tekstów do wglądu i czekaj na odpowiedź
- cold mailing – zrób sobie listę agencji zajmujących się pozycjonowaniem, copywriterskich czy marketingowych, dla każdej z nich napisz oddzielnego maila z Twoją ofertą pomocy, tę samą czynność możesz wykonać w odniesieniu do starszych stron internetowych – zaoferować im korektę tekstów czy napisanie nowych zgodnie z zasadami SEO copywritingu.
„Proście, a dostaniecie. Szukajcie, a znajdziecie. Pukajcie, a otworzą wam”
Na koniec pozostaje własna strona internetowa, ale na to potrzeba znacznie więcej czasu. Jeśli wypozycjonujesz swoją witrynę na konkretne słowa kluczowe, to nie będziesz miał problemu z pozyskiwaniem kolejnych zleceń.
4. Poleruj swój warsztat pisarski
Cały czas pisz i ucz się nowych rzeczy z zakresu SEO copywritingu oraz psychologii. Praca jako copywriter wymaga ciągłego doskonalenia się i dostosowywania do zmieniających się wymogów wyszukiwarek oraz ludzi. Dużo czytaj, jeszcze więcej pisz. Poszerzaj słownictwo, ucz się stosować synonimy oraz dzikie konstrukcje zdań, które brzmią naturalnie i potrafią w piękny sposób przemycić w środku słowo kluczowe.
Więcej: Teksty SEO ze słowami kluczowymi – sztywne wytyczne czy wolna amerykanka
A jeśli potrzebujesz innych porad z zakresu SEO copywritingu, bo nadal nie wiesz jak zacząć, skontaktuj się ze mną. Podpowiem i doradzę na podstawie swojego doświadczenia. Mogę również przejrzeć napisane przez Ciebie teksty i zwrócić Ci je z uwagami, abyś wiedział, co warto w nich poprawić.