SEO copywriting – jak zacząć? Praca w domu od podstaw

To nie jest kolejny poradnik, który rozleje wodę dookoła i nic konkretnego z niego nie wyniesiesz. To garść skutecznych porad i kroków, dzięki którym SEO copywriting stanie się dla Ciebie źródłem dochodu. Głównym czy nie zależeć będzie już tylko od Ciebie. Ok, jak więc zacząć pracować jako SEO copywriter? ​

1. Poznaj podstawy SEO

To mówią wszyscy, ale to fundament fundamentów. Na szczęście na samym początku musisz znać jedynie podstawowe zasady – inaczej pewnie nigdy byś nie zaczął. Oto wyprawka informacyjna dla początkującego copywritera SEO: ​

Słowa kluczowe

wyrazy, bezokoliczniki zdań lub całe pytania, które ludzie wpisują w wyszukiwarce albo wyszukują głosowo

  • słowa kluczowe z długiego ogona: dłuższe wyrażenia, które najczęściej składają się z 3-4 wyrazów, są bardzo precyzyjne – osoba, która je wpisuje dokładnie wie, czego szuka, np. jak uszyć plecak z jeansów, najlepszy smartfon do 500 zł, dlaczego kot mruczy
  • lokalne słowa kluczowe: związane z konkretną lokalizacją, np. usługi dietetyczne warszawa, escape room rypin

Więcej: Słowa kluczowe i ich rodzaje w tekstach SEO

Linkowanie w tekstach

  • wewnętrzne: w ramach jednej strony internetowej, które pomaga użytkownikowi poruszać się po witrynie – tak jak link powyżej kierujący do tekstu o rodzajach słów kluczowych
  • zewnętrzne: gdy w tekście wrzucasz link do strony zewnętrznej, np. do wikipedii, żeby ktoś przeczytał sobie więcej o danym zagadnieniu ​

Nagłówki

Nie wystarczy, że Twój tekst będzie miał nagłówki oznaczone większą czcionką. Muszą to być nagłówki H2, H3, a nawet H4 widoczne w kodzie strony. Ważne, aby cała struktura nagłówków została wcześniej przez Ciebie odpowiednio zaplanowana. Musi być spójna i wspierać czytelnika w poszukiwaniu najistotniejszych dla niego fragmentów.

Przyjrzyj się istniejącym w sieci tekstom na pierwszych stronach wyników wyszukiwania i zobacz jak są skonstruowane. Co więcej dobrze zrobione nagłówki sprawią, że Twój tekst może wyświetlić się na pozycji zerowej, czyli tej ponad wszystkimi innymi wynikami wyszukiwania. Z pewnością dla niektórych klientów będzie to naprawdę ważne.

Zobacz: Pozycja zerowa w Google – jak działa? I czy warto wyświetlać się jako direct answer

Formatowanie tekstu

Naucz się pisać krótkie akapity i krótkie zdania. Naucz się wyrzucać niepotrzebne treści. Dodawaj listy punktowane, pogrubienia i cytaty. Prawidłowo dobieraj obrazki do treści. ​

Atrybuty meta

  • Meta title: tytuł strony widoczny w wynikach wyszukiwania;
  • Meta description: opis strony widoczny w wynikach wyszukiwania (przeważnie, bo czasem Google uznaje, że lepiej jest wyświetlić inny fragment), do 150 zzs;
  • Opis alt obrazka – krótki opis tego, co znajduje się na dodanej fotografii, zdjęciu czy wykresie wraz ze słowami kluczowymi.

Jeśli zastanawiasz się konkretnie, jak zacząć SEO copywriting, to polecam Ci zajrzeć na:

Na tym kursie poznasz nie tylko zasady SEO copywritingu, ale też liźniesz wiedzy z zakresu marketingu w internecie. Kurs jest darmowy, wiedza przyjemna do przyswojenia, są też quizy i certyfikat na koniec, jak lubisz dostawać dyplomy.

Kurs SEO copywritingu po angielsku. Podstawy, które nauczą Cię rozumieć zasady funkcjonowania wyszukiwarek. Za darmo 2 godziny wiedzy na temat tego, jak zacząć z SEO.

Zaczerpnij też wiedzy ze źródła. W końcu to Google ustala, jak działa SEO. Znajdziesz tutaj informacje na temat SEO copywritingu dla początkujących oraz dla zaawansowanych. Wszystko ładnie po polsku z dużą ilością danych. ​

Więcej: Copywriter SEO – na czym polega jego praca?

2. Poznaj cel pisania swoich tekstów

Każdy tekst w SEO copywritingu ma swój cel. Praca copywritera polega na tym, aby go dostrzec i dopasować treść tekstu do odbiorców. Możemy tutaj wyróżnić 3 takie cele:

  • informacyjne – ktoś szuka jakiejś informacji, a Ty mu ją prosto przedstawiasz w tekście;
  • transakcyjne – takie, które sprzedają albo pokazują zalety danego produktu, tak aby zachęcić do zakupu;
  • rozrywkowe – po prostu dla przyjemności czytania, mogą być o wszystkim.

Zwróciłabym tutaj uwagę na dwie rzeczy. Pierwsza to mikromomenty, które obecnie w marketingu odgrywają znaczącą rolę. To takie mikro chwile, gdy napada nas, żeby czegoś poszukać w sieci.

Druga to to że odbiorcy są coraz bardziej wymagający i oczekują:

  • większej ilości konkretnych informacji;
  • silniejszych doświadczeń, emocji, rozrywki;
  • szybciej chcą otrzymać interesujące ich informacje i w prostej formie. ​

3. Znajdź zlecenia

SEO copywritingu nie da się zacząć bez znalezienia klientów. To zaś wcale nie jest takie trudne jak się wydaje. To co mogę Ci zaproponować:

  • portale z zleceniami dla copywriterów (Goodcontent, TextBookers) – idealne jak chcesz zacząć, ale potem niskie stawki mogą Cię nieźle przerazić. Sama tak zaczynałam i udało mi się nawet zgarnąć z tych stron prywatnego klienta 🙂
  • useme i oferia – możesz tu liczyć na delikatnie wyższe stawki, ale… konkurencja miażdży i często wygrywają Ci, którzy zrobią najtaniej i najszybciej
  • olx – możesz pokusić się o wystawienie własnej oferty na tym portalu i wypromowanie jej, już samo napisanie ogłoszenia będzie dla Ciebie wyzwaniem, na olx możesz ustalić własne stawki, a co najlepsze możesz tu również szukać pracodawców – wysyłaj oferty do firm, które szukają SEO copywritera, nawet jeśli ogłoszenie jest nieaktualne
  • pracuj.pl i inne portale z ofertami pracy – podobnie jak w przypadku olx, wysyłaj oferty do firm, których stanowisko i zakres obowiązków najbardziej Cię interesuje, pokaż swoje mocne strony, wyślij kilka tekstów do wglądu i czekaj na odpowiedź
  • cold mailing – zrób sobie listę agencji zajmujących się pozycjonowaniem, copywriterskich czy marketingowych, dla każdej z nich napisz oddzielnego maila z Twoją ofertą pomocy, tę samą czynność możesz wykonać w odniesieniu do starszych stron internetowych – zaoferować im korektę tekstów czy napisanie nowych zgodnie z zasadami SEO copywritingu.

„Proście, a dostaniecie. Szukajcie, a znajdziecie. Pukajcie, a otworzą wam”

Na koniec pozostaje własna strona internetowa, ale na to potrzeba znacznie więcej czasu. Jeśli wypozycjonujesz swoją witrynę na konkretne słowa kluczowe, to nie będziesz miał problemu z pozyskiwaniem kolejnych zleceń. ​

4. Poleruj swój warsztat pisarski

Cały czas pisz i ucz się nowych rzeczy z zakresu SEO copywritingu oraz psychologii. Praca jako copywriter wymaga ciągłego doskonalenia się i dostosowywania do zmieniających się wymogów wyszukiwarek oraz ludzi. Dużo czytaj, jeszcze więcej pisz. Poszerzaj słownictwo, ucz się stosować synonimy oraz dzikie konstrukcje zdań, które brzmią naturalnie i potrafią w piękny sposób przemycić w środku słowo kluczowe.

Więcej: Teksty SEO ze słowami kluczowymi – sztywne wytyczne czy wolna amerykanka

A jeśli potrzebujesz innych porad z zakresu SEO copywritingu, bo nadal nie wiesz jak zacząć, skontaktuj się ze mną. Podpowiem i doradzę na podstawie swojego doświadczenia. Mogę również przejrzeć napisane przez Ciebie teksty i zwrócić Ci je z uwagami, abyś wiedział, co warto w nich poprawić.