Opisy kategorii – jak je pisać. Porady copywritera

Zdaje mi się, że to jedna z najrzadziej stosowanych technik wzmacniania sprzedaży. Podobnie jak wpisy blogowe istnieje w świadomości właścicieli sklepów internetowych, ale często jest pomijana albo traktowana po łebkach. Tkwi w niej jednak duży potencjał. To wartościowy „posiłek” dla botów wyszukiwarek i ciekawa treść dla potencjalnych klientów. Ale opisy kategorii trzeba umieć pisać. Jakich zasad się trzymać, by działały?

Unikatowość, słowa kluczowe oraz korzyści – to trzy główne cechy dobrego opisu w tej sekcji. Przyjmuje się, że ich długość powinna mieścić się w przedziale 2000-3000 znaków. Jednak wszystko zależy tak naprawdę od tego, jakich produktów dotyczy dana kategoria i co mamy o nich do powiedzenia. Trzymanie się na ślepo twardych wytycznych nie zagwarantuje nam sukcesu.

Ale od początku. Zacznę od…

SEO, SEO – trzy, dwa, zero, czyli pozycjonowanie

Każda dodatkowa treść umieszczona w sklepie internetowym to idealne miejsce do wrzucenia w nią kilku istotnych dla Twojej marki słów kluczowych. Opisy kategorii pozwalają na zastosowanie nie tylko fraz głównych, które są cieszą się wysokim zainteresowaniem użytkowników i konkurencji, ale również fraz z długiego ogona. Dzięki temu dużo szybciej możesz znaleźć się na pierwszej stronie wyników wyszukiwania, zarówno w kontekście podstrony kategorii oraz strony głównej sklepu. Jedna ciągnie bowiem za sobą drugą.

Sytuacja działa także odwrotnie. Słabe opisy, duplikowanie wartości i upychanie fraz kluczowych, jedna po drugiej, osłabi stronę z kategorią i wpłynie negatywnie na ogólną pozycję witryny.

Słowa kluczowe w opisach kategorii

Pozostaje pytanie – ile słów kluczowych na tekst? Dawniej wujek google mierzył jedynie konkretną ilość fraz umieszczoną na stronie. Dziś algorytm jest bardziej skomplikowany, a wraz z nim zmniejszyła się wartość samych keywords. Ważna jest interesująca treść dla użytkownika oraz to, czy znalazł on na danej witrynie dokładnie to, czego potrzebował. Badania wskazują, że słowa kluczowe stanowią jedynie 15% całego procesu pozycjonowania strony.

Jeśli oczekujesz konkretów, nie dostaniesz ich ode mnie. Powinieneś jedynie zadbać o to, by tekst brzmiał naturalnie, nie było w nim zbyt wielu powtórzeń, dobrze się go czytało i aby był wartościowy dla potencjalnego klienta.

Minimalna i maksymalna długość opisu kategorii.

Długość tekstu w kategorii i jego lokalizacja

Przyjmuje się, że im więcej treści tym lepiej… dla robotów wyszukiwarek. Pamiętaj jednak, że opis kategorii tworzony jest nie tylko dla botów. Czytają go również Twoi potencjalni klienci. Zbyt długi tekst odstraszy albo zanudzi użytkownika po jednym akapicie, zbyt krótki nie pokaże specyfiki produktów i nie pomoże w dokonaniu zakupu.

Uznajmy więc, że treść powinna mieć przynajmniej 2000 zzs. To już jakiś punkt wyjścia. W przypadku dużych grup produktowych możesz go rozszerzyć nawet do 6000 zzs. Pozostaje jednak pytanie – gdzie go umieścić? Lokalizacja tak długiego opisu kategorii na górze strony „zakryje” wszystkie dostępne produkty. A to może tylko zniechęcić potencjalnego klienta.

Aby tego uniknąć:

  1. Wyświetl tylko część opisu (np. do 1000 zzs), a reszta niech rozwija się po kliknięciu przycisku „Czytaj więcej”.
  2. Umieść krótki opis na górze strony – ten wartościowy dla użytkowników, a jego rozwinięcie z dodatkowymi frazami kluczowymi wrzuć na dół strony.

Linkowanie wewnętrzne

W pozycjonowaniu wiele mówi się o pozyskiwaniu odnośników z zewnętrznych źródeł. Wspomina się wprawdzie o linkowaniu wewnętrznym, ale nie stanowi ono aż tak dużego potencjału. Pełni jednak jedną ważną rolę – pomaga potencjalnemu klientowi poruszać się po witrynie. Przejrzystość strony sprawia, że przyjemniej się z niej korzysta i chętniej wchodzimy na niej w różne interakcje, przechodzimy do innych kategorii, czytamy wpisy blogowe, a ostatecznie wielu z nas dokonuje zakupu.

Umiejętnie korzystając z linkowania wewnętrznego wspierasz sprzedaż na sklepie. Zadbaj więc o to w opisach kategorii. Możesz to zrobić umieszczając odnośniki do innych podkategorii produktowych, a nawet wpisów blogowych związanych z tematyką użytkowania produktów.

Zasady tworzenia opisów kategorii.

Jak pisać opisy kategorii?

Dokładnie przeanalizuj produkty, które znajdują się w opisywanym przez Ciebie dziale. Znajdź dla nich cechy charakterystyczne, które potem będziesz mógł ująć w tekście. Wypisz słowa kluczowe, których możesz użyć i wpleć je umiejętnie w treść. Stosuj nagłówki, krótkie akapity oraz boldowania – najważniejszych fragmentów i fraz.

W przypadku, gdy dana kategoria jest kategorią nadrzędną, np. herbaty czarne, opisz w tekście podkategorie produktowe (herbaty czarne w torebkach, sypane, herbata earl grey) oraz dodaj do nich linkowanie. Możesz w tym celu zastosować także zwykłe wypunktowania treści.

Pamiętaj także o swojej grupie docelowej. Opisy kategorii powinny być pisanie językiem spójnym z wizerunkiem marki oraz sposobem komunikacji Twoich potencjalnych klientów. Unikaj technicznego żargonu i pisz językiem korzyści. Opowiadaj o zyskach, które użytkownicy mogą czerpać z Twoich produktów. Taki sposób konstruowania tekstów pomoże im w podjęciu decyzji zakupowej i skieruje ich na stronę konkretnego produktu, gdzie będą mogli dokończyć transakcję.

Cele opisów kategorii:

  • zwiększenie pozycji witryny w organicznych wynikach wyszukiwania;
  • informowanie potencjalnego klienta o produktach w danej kategorii;
  • czytelna nawigacja dla użytkownika (np. poprzez linkowanie);
  • pokazanie unikatowości marki.

Wielcy gracze na rynku stosują takie testy w stosunku do wszystkich kategorii produktowych. To pozwala im lepiej wypozycjonować sklep i zwiększyć ilość użytkowników na stronie. Jednak ta sekcja jest również idealnym miejscem dla małych oraz rodzinnych przedsiębiorstw. W opisach kategorii możesz zawrzeć najważniejsze informacje o marce, sposobie produkcji danego asortymentu czy pozyskiwaniu materiałów. To pozwoli Ci się wyróżnić na tle konkurencji i sprawi, że zostaniesz zapamiętany. A to pierwszy krok do pozyskania kolejnego, niezwykle wartościowego klienta.