Marketing konwersacyjny – czym jest i co Ci daje?

Marketing konwersacyjny to całkiem świeże narzędzie w sieci. W głównej mierze dotyczy obecnych praktycznie wszędzie chatbotów, które obsługują klientów w czasie rzeczywistym. Może niektóre nie są dopracowane, czasem się mylą i denerwują nas bardziej niż to sobie wyobrażaliśmy, ale jednocześnie…potrafią obniżyć o prawie połowę ilość pracy w obsłudze klienta. Dlaczego?

Dziś o marketingu konwersacyjnym i jego roli w promocji marek.

Co to jest marketing konwersacyjny?

Rozbijmy to stwierdzenie na czynniki pierwsze. Marketing to promocja, reklama marki. Konwersacja to rozmowa. Więc marketing konwersacyjny to dosłownie promocja marki przez rozmowę. Dokładnie przez słuchanie potrzeb klientów.

Tak jak wspomniałam wcześniej najczęściej ta forma marketingu realizowana jest przez chatboty, komunikatory typu Messenger, czasem e-mail marketing czy klasyczne SMS-y, a nawet transmisje live. Niezależnie jednak od narzędzia chodzi o to, aby wywiązał się dialog tu i teraz, na gorąco, gdy klient przebywa na stronie lub właśnie zastanawia się nad skorzystaniem oferty. Jest błyskawiczną reakcją, której odbiorcy w dzisiejszym świecie oczekują.

A, to rozmowa jak równy z równym. Bez przechwalania się firm, jakie to są cudowne i najlepsze.

I okazuje się, że to perfekcyjny sposób na szybkie domykanie sprzedaży. A także szczęśliwszych klientów.

Dodam jeszcze na koniec, ze marketing konwersacyjny jest częścią inbound marketingu, czyli klasycznego marketingu za przyzwoleniem, gdzie to klient pierwszy wzbudza kontakt z marką i nie jest przez nią nagabywany.

Chatboty przyszłością marketingu?

Dzisiejsze chatboty często są niedopracowane i sztuczne. Mimo to w wielu sytuacjach faktycznie potrafią pomóc w rozwiązaniu problemu przez klienta. Ważne jest ich odpowiednie zaprojektowanie, tj. odkrycie wszystkich możliwych ścieżek, po których może podążać klient.

Na każde pytanie bot musi znać odpowiedź. A przynajmniej na te popularne pytania. W dodatku w odpowiednim momencie powinien on przekierować rozmowę do prawdziwego pracownika obsługi klienta wraz ze wszystkimi szczegółami rozmowy.

Przy projektowany chatbota zwróć więc uwagę na:

  • ścieżki rozmowy z klientem: musisz przewidzieć wszystkie możliwe scenariusze i uwzględnić je w konwersacji;
  • naturalność w jego sposobie wypowiedzi; łapanie kontekstu w zależności od tego, o czym będzie prowadzona rozmowa;
  • styl komunikacji: niech będzie dopasowany do marki, żeby klienci od razu wiedzieli, z kim rozmawiają;
  • możliwość przekierowania do obsługi klienta;
  • ciągły rozwój chatbota i dodawanie do niego nowych funkcji.

A jeśli już Ci się udało, to zobacz, jakie korzyści daje Ci to narzędzie.

Korzyści, które czerpiesz z marketingu konwersacyjnego

1. Tworzysz ciekawsze doświadczenia zakupowe

I bardziej ludzkie. O ile nie decydujesz się na wdrożenie byle jakiego chatbota, który swoimi automatycznymi odpowiedziami będzie tylko denerwował Twoich potencjalnych klientów. Jeśli natomiast bot będzie dopracowany, to masz pewność, że odbiorcy zapamiętają to doświadczenie pozytywnie.

Możesz urozmaicić bota w różne gry i konkursy i jeszcze bardziej wpływać na emocje użytkowników.

2. Gromadzisz dane i lepiej rozumiesz swoich klientów

Dzisiejszy marketing działa, gdy skierowany jest do jednostki. Nie ma miejsca na uniwersalny przekaz. A osobiste wiadomości, trafiające wprost do serc klientów możesz wysyłać tylko wtedy, gdy bardzo dobrze znasz ich potrzeby.

Dane uzyskane z wcześniejszych rozmów klientów pozwalają Ci lepiej dostosowywać Twoje usługi do rynku, a tym samych budować jeszcze lepsze doświadczenia i skuteczniej sprzedawać.

3. Szybciej i skuteczniej domykasz sprzedaż

Klienci oczekują od firm natychmiastowych odpowiedzi. Jeśli ich nie uzyskają, mogą zrezygnować z usługi i poszukać rozwiązania u kogoś innego. Ale jeśli na tacy dajesz im rozmowę i błyskawicznie odpowiadasz na pytania i wątpliwości klientów, szybciej przekonujesz ich do zakupu. Zwiększa się konwersja.

Marketing konwersacyjny to wyższe zaangażowanie odbiorców. Więcej osób odezwie się przez czat, bo to niezwykle prosta i szybka forma kontaktu. A w dodatku daje możliwość uzyskania natychmiastowej odpowiedzi.

4. Budujesz relacje z klientami

Odbiorcy z pewnością docenią to, że chcesz im pomóc. A jeśli dodatkowo wzmocnisz ten przekaz treściami dopasowanymi do osobowości marki, to zwiększysz świadomość istnienia swojej marki i na dłużej pozostaniesz w umysłach swoich klientów.

5. Dostęp dla klientów 24/7

Boty działają w nocy i w święta. Nie biorą urlopów i nie chorują. A do tego mogą pomóc w rozwiązaniu najpopularniejszych problemów.

 

Przeczytaj również: