Kto jeszcze chce wiedzieć więcej o kreatywności? Kreatywne myślenie od podszewki

Przejrzałam 50 ofert pracy na różnych portalach z ogłoszeniami dla copywriterów, aby sprawdzić, ile z nich umieszcza w wymaganiach słowo „kreatywność”. Znalazłam 30 takich pozycji, ujętych w formie podstawowej oraz tej nieco nagiętej, jak mega kreatywność czy aplikuj do nas, gdy Twoje drugie imię to Kreatywność. Jedna firma oferowała nawet kreatywną atmosferę pracy – cokolwiek to znaczy.

Ale… czym jest kreatywne myślenie, kreatywność? Kto jest jej szczęśliwym posiadaczem i czy można ją rozbudzić?

To będzie dłuższy tekst. Z błyskawicznym testem oraz ciekawym, aktywnym sposobem na rozwinięcie kreatywności. Będzie również z naukowego punktu widzenia. Bo w końcu kreatywne myślenie zaczyna się w mózgu.

Kreatywność w biznesie – czy jest potrzebna?

Oczywiście, że tak. To ona napędza rozwój firmy i nie pozwala zatrzymać się w miejscu. Dzięki niej powstają pomysły, które normalnie nie urodziłyby się w głowach ludzi. Pierwszy przykład, który przychodzi mi do głowy to Pan Henry Ford i jego pomysł na samochody. Co powiedział Ford?

 

„Gdybym na początku swojej kariery jako przedsiębiorca zapytał klientów, czego chcą, wszyscy byliby zgodni: chcemy szybszych koni. Więc ich nie pytałem.”

 

I wymyślił samochód, który świetnie zastąpił istniejące konie. Pozostaje pytanie: czy zrobiłby to bez kreatywności?

W kategorii produktów kreatywnych najbardziej podoba mi się dozownik do pasty do zębów. Zresztą masę nietypowych, przyciągających wzrok i uśmiech produktów pojawia się w serwisie Aliexpress – poduszki w przeróżnych kształtach, kapcie do wycierania podłogi i wiele innych. Grzechem byłoby nie wspomnieć o Pet Rocks, sprzedanych w milionach egzemplarzy. Kreatywność poziom hard.

 

„Everyone knew it was impossible, until a fool who didn’t know came along and DID IT”

Albert Einstein

 

Copywriting też cechuje się domieszką kreatywności w różnych odsłonach. Opuść mnie na chwilę – tylko wróć proszę ? – i przeczytaj tekst o myszach, stworzony przez sklep sprzedający elektronikę. Kreatywnie? Mi się ciepło na serduchu robi, jak coś takiego czytam. I kupiłabym taki produkt, mimo że jestem fanką myszki z ogonkiem.

Kreatywne myślenie w biznesie pozwala więc łatwiej osiągnąć sukces. Chodzić nowymi ścieżkami, tam gdzie nikt jeszcze nie odważył się iść. Do wielkiego błękitnego oceanu. Pozostaje pytanie: jaka jest definicja kreatywności, jeśli w ogóle istnieje? Da się ją zmierzyć? I skoro jest takim kluczem do sukcesu, to może da się jej nauczyć?

Czym jest kreatywność?

Podoba mi się stwierdzenie „ucieczka od umysłowej stagnacji”. Jest to jednak jedna z kilkunastu definicji kreatywności, z jakimi można się spotkać.

Inne określają kreatywność jako:

  • myślenie pozaschematem, nieszablonowe;
  • plastyczność, umiejętność rozważenia wielu, często nawet absurdalnych możliwości;
  • oryginalność, myślenie poboczne;
  • podchodzenie do problemów w sposób otwarty, na luzie.

Osoba kreatywna nie zadowala się pierwszym rozwiązaniem. Szuka dalej, kopie tam, gdzie nikt nie kopał, a co najważniejsze SPRAWIA JEJ TO PRZYJEMNOŚĆ.

Kreatywne myślenie jako połączenie wiedzy, twórczego umysłu i motywacji.

Za rękę z kreatywnością idą inne cechy osobowości. Głównie trzy: ogromna wyobraźnia, dociekliwość i ciekawość.

Kreatywność w mózgu – tak, są takie badania!

Uniwersytet Harvarda wraz z panem psychologiem dr Rogerem Beaty wymyślili badanie, które wyraźnie pokazało, że kreatywni ludzie myślą troszeczkę inaczej. W ich mózgu tworzą się połączenia pomiędzy systemami, które w „normalnych” warunkach pracują samodzielnie.

Analizowali 163 osoby i każdej pokazywali zdjęcia zwyczajnych przedmiotów, takich jak skarpetki czy cegła. Mieli oni 12 sekund na wymyślenie im kreatywnego zastosowania. W tym samym czasie jak badani poddawali się kreatywnemu myśleniu, badacze obserwowali ich mózgi przy pomocy badania fMRI.

Wyłonili 3 obszary mózgu związane z kreatywnością:

1. Sieć aktywności spoczynkowej. Skupienie.

Standardowo uruchamia się ona wtedy, gdy nie mamy nic ciekawego do roboty. Mózg się relaksuje, myśli przepływają swobodnie i uruchamia nam się spontaniczność oraz wyostrza wyobraźnia.

2. System istotności.

To taki mózgo-strażnik, który sortuje pomysły powstałe w pierwszym systemie.

3. Centralna sieć wykonawcza.

Pomaga w wyborze najfajniejszego pomysłu i w jego modyfikacji pod określone cele.

Ważna była również moc połączeń między systemami. Im były one silniejsze, tym na ciekawsze i bardziej kreatywne pomysły wpadali badani.

A skoro tak, to może kiedyś z medycznego punktu widzenia będzie można pobudzić swoją kreatywność. Kto wie? ?

Jak rozbudzić swoją kreatywność? Mały test

Do pobudzania magnetycznego mózgu nam daleko, wiec pozostańmy przy „przyziemnych” metodach. Warto przy tym wiedzieć jedną rzecz – kreatywne myślenie to myślenie obu półkul mózgowych, zarówno tej logicznej lewej, jak i plastycznej prawej. Wobec tego najlepiej sprawdzą się ćwiczenia trenujące obie półkule. I tu na myśl przychodzi mi… żonglowanie. Sama kiedyś potrafiłam żonglować, nawet jajkami (ale ugotowanymi na twardo), teraz trochę pamięć mi się zatarła. Dla tych co chcą spróbować swoich sił, polecam:

Inne popularne techniki które wzmacniają kreatywność to:

  • Burza mózgów;
  • Mapy myśli;
  • Bisocjacja, czyli tzw. podwójne kojarzenie z pozornie nie pasujących do siebie dziedzin;
  • Synektyka;
  • Sześć kapeluszy myślowych;
  • I wiele innych.

 

„Prześpij się z problemem” – F. Kekula odkrył strukturę benzenu, bo akurat zdarzyło mu się śnić o wężu, który połykał własny ogon.

 

Istnieją również testy kreatywności – mniej lub bardziej poważne. Z mojej strony mam dla Ciebie małe zadanie przy pomocy którego sprawdzisz wielkość swojego kreatywnego myślenia.

Poniżej 9 kropek. Jesteś w stanie połączyć je 3 liniami prostymi, jednocześnie nie odrywając ołówka od papieru? Jeśli tak, ile Ci to zajęło?

Krótki test na kreatywne myślenie

Kreatywne myślenie – wrodzone czy nabyte?

Ach, te dzieci. Nie sposób nie wspomnieć o nich w temacie kreatywności. Ich głowy pełne są kreatywnego myślenia, pomysłów z punktu widzenia dorosłych dziwnych i kompletnie pozbawionych sensu. Ale to właśnie one od najmłodszych lat, aż kipią kreatywnością.

A żeby to potwierdzić przeprowadzono nawet takie badania.

Okazało się, że 90% badanych 5-latków to dzieciaki kreatywne. Następnie zbadali grupę 7-latków, gdzie kreatywni stanowili jedynie 10%, a także grupkę dorosłych (43-45 lat) wśród których kreatywnym myśleniem charakteryzowało się jedynie 2% badanych…

 

„każdy rodzi się z twórczymi zdolnościami, które w dziwny sposób znikają w procesie dorastania”

F. Goble

 

Na podstawie powyższych badań powstał nawet film dokumentalny z 2013 roku pt. „Alfabet”.

Co w takim razie dzieje się z kreatywnością wraz z wiekiem? Zanika jak kolagen w skórze – ot, tak?

Niekoniecznie. Wielu uważa, że to po części wina systemu edukacji. I zgadzam się z nimi. W szkole uczymy się schematycznego myślenia, które wzmacniają testy jednokrotnego wyboru i utarte sposoby postępowania. Zresztą nie tylko szkoła to robi. Po części również rodzice i państwo, ale to już temat na osobne rozważania ?

Mamy więc do czynienia z kreatywnością wrodzoną (praktycznie od kołyski) oraz nabytą (kształtowaną i wzmacnianą poprzez różne ćwiczenia). Myślę, że ważne aby nie zamykać w sobie tego wewnętrznego dziecka i pozwolić sobie czasem na odrobinę szaleństwa w myśleniu.

Myślenie kreatywne pomaga przecież zarówno w biznesie jak i życiu osobistym i fajnie robić wszystko co możliwe, aby rozbudzać swoją kreatywność i pomagać rozbudzać ją w innych. Bo to samo dobro.

Co ogranicza Twoje kreatywne myślenie

Bariery kreatywności – co ogranicza Twoje kreatywne myślenie?

Tak, są takie. Może nie ma ich dużo, ale warto je znać, aby się przed nimi chronić.

Podstawowa z nich to RUTYNA. O zgrozo, ile kreatywnych pomysłów ginie, kiedy zaczynamy postępować schematycznie. Mózg przestawia się wtedy w tryb automatu i z kreatywnego myślenia nici. Szkoda…

Numer dwa (z tym się nie zgodzę, ale jest więc przytaczam) – WIEDZA. Niektórzy uważają, że wiedza potrafi zablokować umysł, bo w środku czujemy, że coś jest niemożliwe, więc pomysły się zwyczajnie nie pojawiają. Dla mnie wiedza stanowi fundament kreatywności i dzięki niej można właśnie wpaść na dużo ciekawsze pomysły.

WŁASNE PRZEKONANIA również potrafią zablokować kreatywne myślenia. Podobnie jak UTARTE SCHEMATY zachowań. Dlatego kluczem jest „otworzyć” umysł i pozwolić myślom i fantazjom płynąć. W końcu wiele wynalazków kiedyś było tylko marzeniem, wizją w czyjejś kreatywnej głowie.

Ostatnim wrogiem kreatywności może być SUKCES. Dopada nas lenistwo i przestajemy być kreatywni, bo zwyczajnie nic nas nie motywuje. Dodatkowo sukces to również zbyt duża liczba możliwości, przez co może on osłabiać pojawianie się w głowie oryginalnych i nieszablonowych pomysłów. Trochę jak ze zbyt dużym wyborem w produktach – w końcu nie wybierzemy żadnego.

Tyle z mojej strony ?

A Ty jesteś kreatywny? Czym dla Ciebie jest to słowo? Udało Ci się rozwiązać zagadkę z punktami? Chętnie posłucham Twoich przemyśleń.