Jak w 5 krokach przeprowadzić analizę konkurencji, aby szybko wyróżnić się z tłumu?

Jesteś oryginalny. Twoja firma też jest oryginalna.

Ale skoro tu jesteś, nie potrafisz tego zauważyć u siebie.

Nie jest to proste, jeśli nie ma się odpowiednich narzędzi, lub nie wie się, w jaki sposób ich używać.

Też kiedyś nie wiedziałam.

Dlatego dziś pokażę Ci, jak w 5 krokach przeprowadzić analizę konkurencji, która pozwoli Ci zauważyć luki w Twojej branży i dostrzec unikatowość Twojej firmy.

Bo żeby stać się oryginalnym, potrzebujesz 3 rzeczy:

  • poznania swojego środowiska rynkowego;
  • zauważenia różnic między Tobą a konkurencją;
  • tekstów, które pokażą klientom Twoją oryginalność.

Czym jest analiza konkurencji?

Analiza konkurencji to po prostu badanie firm konkurencyjnych pod wieloma aspektami.

Badamy produkty, grupę docelową, marketing, niszę rynkową, SEO czy teksty. Przyglądamy się także strategiom marketingowym konkurentów, analizujemy trendy rynkowe oraz sposób komunikacji.

Ale nie tylko.

Często analiza konkurencji wzbogacana jest o analizę SWOT, którą możesz przeprowadzić zarówno ze swojej perspektywy, jak i perspektywy konkurencji.

Krótko mówiąc, to kompleksowe narzędzie, bez którego nie da skutecznie rozwijać swojej firmy.

Przyjrzyjmy więc się bliżej, jak z niego korzystać.

Jak analizować konkurencję? 5 najważniejszych kroków

Poniżej znajdziesz szczegółowy plan analizy konkurencji. Dowiesz się, na co zwrócić szczególną uwagę oraz jakie pytania warto sobie zadać, aby zwiększyć swoje szanse na sukces w biznesie.

Wybór konkurentów

Mamy przeprowadzić analizę konkurencji, więc potrzebujemy konkurentów 🙂 Ale nie wszystkich, spokojnie.

Spośród wielu firm konkurencyjnych zidentyfikuj 2 do 5 przedsiębiorstw, które są najbliżej Twojego profilu działalności.

Dlaczego tylko tyle? Zbyt duża ilość konkurentów na początek może Cię przytłoczyć, a dodatkowo przy większej ilości firm ciężej będzie Ci wyciągnąć wnioski. Na początek polecam wybór 3 konkurencyjnych firm.

Zwróć uwagę na:

  • konkurentów bezpośrednich, czyli tych, którzy oferują te same produkty lub usługi tej samej grupie docelowej co Ty;
  • konkurentów pośrednich, czyli firmy, które oferują te same produkty lub usługi innej grupie docelowej, oraz te, które odpowiadają na tą samą potrzebę co Ty, ale ich produkt lub usługa nieco różni się od Twojego.

Jak ich znaleźć?

Wystarczy, że wpiszesz w Google frazy związane z Twoją branżą i zaczniesz przeglądać wyniki. Warto do tego celu używać nie tylko ogólnych słów kluczowych, ale też tych bardziej szczegółowych – to one bowiem pozwolą Ci dotrzeć do niszowych firm w Twoim środowisku rynkowym.

A jeśli nie chcesz używać Googla, możesz skorzystać z:

  • mediów społecznościowych;
  • katalogów firm: po prostu wyszukując firmy z danej branży;
  • narzędzi do analizy konkurencji, takich jak Senuto, Ahrefs czy nawet Google Trends: są to jednak narzędzia, które bardziej sprawdzą się do analizy konkurencji pod kątem SEO.

Analiza produktów/usług

Jakie produkt czy usługi oferują Twoi konkurenci? Czy są to te same produkty co u Ciebie? Czym się różnią? Ile kosztują?

Analizę produktów/usług możesz przeprowadzić na dwa sposoby – zależnie od tego, ile produktów oferujesz Ty i Twoja konkurencja.

Jeśli konkurencja oferuje tylko jeden lub kilka produktów/usług wypisz je sobie w tabelce. Następnie każdy z nich opisz pod kątem:

  • ceny;
  • cech, które posiadają;
  • korzyści, które oferują;
  • wad, które zauważyłeś lub zauważyli ich klienci;
  • grupy docelowej, do której trafiają.

Jeśli Twoi konkurencji oferują większą ilość produktów/usług, przeprowadź ogólną analizę produktową skupiając się na:

  • polityce cenowej konkurentów (czy są to produkty z niskiej, średniej półki czy produkty premium);
  • grupie docelowej, do której kierowane są ich produkty.

Na tym etapie zerknij na jeszcze jeden element. Sprawdź, czy Twoja konkurencja oferuje coś darmowego dla swoich klientów, np. darmowy ebook, checklistę do pobrania. Jeśli nie, możesz to wykorzystać w swojej kampanii, a jeśli tak, dowiesz się, jakie tematy są już zaklepane przez innych i łatwiej będzie Ci wymyślić swój własny.

Analiza publikowanych treści

Warto przeprowadzić ją we wszystkich mediach, które prowadzi konkurencja: na stronie internetowej, w social mediach, newsletterze czy na blogu.

To bardzo ważny krok, gdyż dokładna analiza treści pozwoli Ci wyróżnić się z tłumu sposobem komunikacji. Już na tym etapie mogą pojawić bardzo ciekawe smaczki. Może Twoja konkurencja zawsze zwraca się do odbiorców w ten sam sposób? A może oferuje te same korzyści lub stosuje żargon, którego wszyscy już mają dosyć?

Co więc sprawdzamy na tym etapie?

  • Jak komunikują się Twoi konkurenci? Nieformalnie, formalnie? Odnoszą się do odbiorców per Państwo czy per Ty?
  • Na co zwracają uwagę w tekstach? Co się w nich na pierwszy rzut oka przewija?
  • Jakie jest ich USP?
  • O czym nie mówią, co jest ważne z perspektywy klienta?
  • Do jakiej grupy docelowej się zwracają? Czy działają w jakiejś niszy, a może mówią do ogółu? Kogoś pomijają?
  • Jakie korzyści oferują?
  • Jakie problemy klientów rozwiązują?
  • Na kogo się pozycjonują? Czy to marka premium, ekologiczna, marka dla kobiet?
  • Jaką mają misję, jeśli w ogóle ją mają?

Przejrzyj wszystkie teksty, zwracając szczególną uwagę na sposoby tworzenia nagłówków, CTA oraz pierwszych zdań w poszczególnych akapitach. Sprawdź, czy konkurenci korzystają ze społecznego dowodu słuszności. Przejrzyj także blogi swoich konkurentów, dokładnie notując, jak często publikują oni treści, w jakiej tematyce i o jakiej długości. Przeczytaj newsletter, jeśli taki prowadzą i wejdź na ich social media, przyglądając w szczególności tym postom, które mają największy odzew ze wszystkich.

Na tym etapie możesz także skonfrontować teksty konkurentów ze stereotypami funkcjonującymi w branży. Bo może okazać się, że warto w tej przestrzeni iść pod prąd…

Zobacz: Jak napisać dobry tekst na stronę www? Poradnik dla zielonych

Analiza działań marketingowych

W analizie konkurencji ważne jest sprawdzenie, w jaki sposób Twoi konkurenci się reklamują. Czy docierają do klientów wszystkimi możliwymi sposobami? Są obecni w social mediach, mają własną stronę, prowadzą newsletter?

Każdego z konkurentów określ także pod względem niszy, w której działa – jeśli działa – a także pod względem miejsca rynkowego, w którym aktualnie jest. Czy to liderzy w swojej branży? Czy to oryginalne firmy, pionierzy nietypowych rozwiązań? A może przedsiębiorstwa, które zdecydowały się zawęzić swoje grono odbiorców do konkretnej grupy docelowej?

Analiza SWOT

Zebraliśmy już wszystkie informacje o konkurentach. Teraz ostatni krok.

Być może nasunęły Ci się już jakieś pomysły odnośnie działań marketingowych. Chociaż nadal możesz mieć mętlik w głowie.

Dlatego na koniec proponuję Ci przeprowadzić analizę SWOT – nie tylko dla swojej firmy, ale również z perspektywy Twoich konkurentów.

To rozwiązanie – uporządkowane w formie tabelki – pozwoli Ci łatwiej dostrzec obszary, które nie zostały jeszcze zaadaptowane. Na tym etapie zaczniesz również zwracać uwagę na mocne i słabe strony swojej firmy.

Odpowiedz sobie na pytania:

  • W czym moja firma jest dobra? W czym dobra jest moja konkurencja?
  • Czy wiem, co robię? Na czym znam się najlepiej?
  • Jakie problemy rozwiązuję? Jakie problemy rozwiązuje moja konkurencja? Czy są one tożsame?
  • Dlaczego to robię? Czy mam misję czy po prostu zależy mi na zarabianiu pieniędzy? Jak do tego podchodzi moja konkurencja?
  • Co muszę ulepszyć? Z czym nie radzi sobie moja konkurencja?
  • Co innego robię od konkurencji? Co oferuje moja konkurencja, czego ja nie mam w swojej ofercie?
  • Jak często pojawiają się nowe firmy w mojej branży?
  • Czy grupa odbiorców się zmienia?
  • Czy mam możliwość wejścia na nowe rynki?
  • Czy jakaś grupa odbiorców została pominięta przez moją konkurencję?

Po co Ci to? Cel analizy konkurencji

W zasadzie to nie musisz tego robić. Bez analizy konkurencji możesz prowadzić swoją firmę, ale musisz liczyć się z tym, że będzie to droga na ślepo. Może się uda, a może nie.

Natomiast decydując się na skrupulatne badanie innych firm masz szanse sporo zyskać.

Dzięki analizie konkurencji:

  • zrozumiesz preferencje odbiorców i np. znajdziesz pomijaną w komunikatach grupę docelową, do której warto trafić z produktem/usługą;
  • odkryjesz niszę rynkową, która pozwoli Ci stać się pionierem na rynku;
  • łatwiej wyróżnisz się wśród konkurencji, nawet jeśli wokół Ciebie znajdują się tylko duże firmy ze stabilną pozycją na rynku;
  • zainspirujesz się, co pozwoli Ci tworzyć bardziej kreatywne i skuteczne komunikaty zgodne z potrzebami odbiorców i trendami panującymi w branży;
  • unikniesz powielania schematów i ułatwisz sobie pójście w branży pod prąd;
  • stworzysz unikalną pozycję wartości;
  • zyskasz przewagę konkurencyjną i zaczniesz przyciągać odpowiednich klientów;
  • zaczniesz podejmować świadome działania marketingowe, które doprowadzą Twoją firmę do rozkwitu.

Dla kogo badanie konkurencji sprawdzi się najlepiej?

Dla każdego, kto chce świadomie zarządzać swoją firmą, a w szczególności dla młodych, nowych na rynku firm, które dopiero szukają swojej drogi i nie wiedzą od czego zacząć swój rozwój i zdobywanie klientów.

Dobrze przeprowadzona analiza konkurencji pozwala na świadome zarządzanie firmą i łatwiejsze zdobywanie klientów. To dzięki niej znajdziesz szanse, które ciężko byłoby Ci odkryć bez tego narzędzia.

Podsumowanie

Analiza konkurencji to żywy dokument, który wymaga nieustannych aktualizacji. Badania rynku należy przeprowadzać przynajmniej raz na kilka lat, aby cały czas mieć rękę na pulsie i wiedzieć, jak działają inni oraz jak zmieniają się potrzeby klientów. Powodzenia!

 

 

Przeczytaj również: