Ma długość około 160 znaków. I to tylko gdy wyszukiwania odbywają się na urządzeniach stacjonarnych. Meta description to zwięzły, konkretny i oryginalny opis strony, który powinien mieścić się w 2 linijkach tekstu.
Czasem opis meta musi być jeszcze krótszy – na smartfonach i tabletach w wynikach wyszukiwania wyświetla się tylko 120 znaków. A w zasadzie 680 pikseli.
Ale…
Okazuje się, że wcale się nie musisz ograniczać jego długości. Jeśli Twój opis będzie odrobinę dłuższy, nic się nie stanie. Potwierdza to samo Google mówiąc mniej więcej tak:
„Nie chcemy, żeby ludzie skupiali się na długości meta description, ale na tym, aby w tym opisie oferowali wartość użytkownikom i przekazywali użyteczne informacje”
A co więcej Google testowało różne długości tego opisu meta:
Meta description wyświetla się tuż pod tytułem strony w wynikach wyszukiwania. A pod nim mogą pojawić się dodatkowe elementy, takie jak oceny w formie gwiazdek, dodatkowe linki do strony, sekcja pytań i odpowiedzi, a nawet wewnętrzna wyszukiwarka strony.
Większość agencji SEO oraz copywriterów zaleca, aby opis meta description mieścił się w przedziale 120 - 160 znaków. I tak, to jest bardzo dobra rada.
Dodam do tego dwie od siebie:
A jak chcesz zobaczyć, jak będą wyglądały Twoje meta opisy w organicznych wynikach w wyszukiwarce, wykorzystaj do tego wtyczkę Yoast lub narzędzia na zewnętrznych stronach internetowych, np. tutaj.
Ustawienia meta description w wtyczce Yoast
Tak, tak i jeszcze raz tak. Choć Google nie bierze opisu meta description pod uwagę w trakcie analizowania danych do pozycjonowania strony, to opis ten wpływa na zainteresowanie (lub jego brak jeśli źle go stworzysz) użytkowników, którzy szukają czegoś w sieci.
Jak to się dzieje? Meta description jest podsumowaniem danej podstrony. Jego celem jest przekazanie informacji na temat zawartości witryny oraz zmotywowanie osób do kliknięcia w link. Odpowiednio skonstruowany opis meta wpływa na współczynnik klikalności, czyli tzw. CTR (z ang. click through rate). On zaś widnieje już na liście czynników rankingowych Google. Im jest wyższy, tym wyższa pozycja strony w organicznych wynikach wyszukiwania.
Jeśli więc opis będzie rozdzielony wielokropkami, a jego wygląd przypomni użytkownikowi ciąg przypadkowych znaków, to istnieje duże prawdopodobieństwo, że nie wejdzie on na stronę, zmniejszy się CTR, a tym samym wpłynie on negatywnie na pozycję danej podstrony.
Podobną rolę pełni tytuł strony – ważna jest więc optymalizacja obu tych krótkich treści pod wyszukiwarkę.
Ważne!
Jeśli nie stworzysz opisu meta description to Google wybierze ze strony dowolny tekst i wyświetli go jako opis Twojej witryny. Nie masz żadnej kontroli nad tym, co to będzie za treść. To Google uznaje, co najbardziej pasuje do wyników wyszukiwania i intencji szukającego.
Jeszcze ważniejsze!
Nawet gdy napiszesz swój własny opis meta, to może okazać się, że Google i tak wyświetli przypadkowy tekst z Twojej strony. Dlaczego? Gigant zapewne uznał, że to co napisałeś nie pasuje do tego, co wyszukują użytkownicy. Spróbuj wtedy przeredagować opis i obserwować wyniki.
„Badania MOZ na ponad 70 tysiącach opisów wskazały, że tylko w 55% przypadków Google wyświetlało pełne lub okrojone wersje meta description. Przy wielu opisach stron Google kopiowało tylko część opisu meta, a resztę dodawało od siebie.”
Zobaczmy teraz, na czym najbardziej się skupić i jakie elementy zawrzeć, tworząc ten krótki opis meta strony w wynikach wyszukiwania.
W kilku zdaniach opisz dokładnie to, co znajduje się na Twojej stronie. Opis meta description w końcu podsumowuje zawartość witryny. Nie rozwlekaj, nie bądź nudny i nie upychaj słów kluczowych. Pisz prosto i zwięźle. Reszta informacji znajduje się bezpośrednio na Twojej witrynie - Ty masz tylko zachęcić do wejścia na stronę.
Wprawdzie słowa kluczowe nie mają wpływu na widoczność meta opisu w wynikach wyszukiwania, ale...gdy umieścisz je w treści to gdy Twoja strona wyświetli się w Google, frazy te zostaną pogrubione. Wpływa to korzystnie na odbiór witryny przez użytkownika – po prostu wie on, że na stronie znajdzie dokładnie to, czego szukał.
ALE niech słowa kluczowe brzmią naturalnie. Meta description ma zachęcać do kliknięcia w link. A nie być kolejnym miejscem na wrzucenie fraz kluczowych.
Meta opis to zaproszenie użytkownika do wejścia na stronę. Jest więc mikro reklamą Twojej witryny, a ta zawsze powinna kończyć się jakimś ciekawym wezwaniem do działania. W zależności od typu podstrony CTA będzie brzmiało inaczej – dostosuj je do tego, czego oczekujesz od użytkownika.
Wskazówka: Gdy jesteś właścicielem lokalnej firmy w opisie meta umieść numer telefonu. Zrób to zwłaszcza wtedy, gdy tego zabiegu nie stosuje konkurencja. Możliwość natychmiastowego kontaktu zwiększy prawdopodobieństwo zainteresowania Twoimi usługami. Ma to szczególne znaczenie przy wyszukiwaniach na urządzeniach mobilnych.
Najgorsze co możesz zrobić dla swojego opisu meta to uczynić go mdłym. Jeśli będzie on wyglądał tak jak setki innych opisów, masz małe szanse na to, aby to właśnie Twoja strona wyróżniła się w oczach internauty. Pisz więc obrazowo, używaj aktywnego głosu oraz silnych słów.
Znajdź coś unikalnego, cechę, która wyróżnia Cię spośród grona innych firm i umieść to w meta opisie dla Twojej strony. Możesz też rzucić jakimś ciekawym faktem i zaciekawić w ten sposób człowieka, aby kliknął i czytał dalej.
Google dowie się, że ściemniasz. Pisz prawdę w opisie meta, bo w przeciwnym razie może Cię to kosztować obniżeniem pozycji strony w wynikach wyszukiwania. Treść wprowadzająca użytkownika w błąd zwiększa współczynnik odrzuceń, a ten z kolei przekłada się na widoczność witryny w wyszukiwarce. Nie warto.
Google nie lubi zduplikowanej treści, dotyczy to również meta opisów. Jeśli nie jesteś w stanie stworzyć wszystkich opisów do swoich podstron, pozostaw je puste. Stwórz te treści tylko dla najważniejszych miejsc w Twojej witrynie. Zastanów się, które strony generują najwięcej ruchu i to dla nich stwórz opisy meta. Resztę zakolejkuj na kiedyś.
Może się okazać, że Google wyświetli w opisie przypadkowy, nic nie znaczący ciąg znaków. Domyślasz się pewnie co to spowoduje? Brak zainteresowania wpłynie na widoczność strony, jej pozycję oraz ograniczy Twoje zasięgi. Ma to szczególne znaczenie w przypadku stron wyświetlanych w pierwszej 10 wyników wyszukiwania.
Gdy opis nie zawiera tego, co naprawdę mieści się stronie, to wielu użytkowników zawiedzie się klikając w link i szybko ucieknie ze strony. Zwiększy się współczynnik odrzuceń i obniży pozycja podstrony w Google. Nie kłam więc i nie obiecuj czegoś, czego nie możesz albo nie umiesz spełnić.
Meta description jako ciąg przypadkowych znaków
Oryginalne wezwanie do działania może znacząco wpłynąć na współczynnik klikalności danej strony. Nie pozbawiaj się tej możliwości. Pisz soczyste treści kończąc je równie soczystym call to action, takim jak np. wypróbuj za darmo.
Czasem wyszukiwarka może uznać, że zbyt krótki opis meta danej podstrony jest niewystarczający dla użytkownika i pozbawiony jakości. Nie jest to jednak standardem. W tym przypadku musisz testować, co działa u Ciebie. Wiele dużych marek ma krótkie opisy i dobrze wyświetla się w Google.
Powielanie tego, co już napisała konkurencja czy stworzenie opisu meta strony na bazie oklepanych frazesów przyniesie Ci tylko same szkody. W takim przypadku może lepiej byłoby zostawić tę część pustą i uzupełnić ją, gdy tylko przyjdzie do Ciebie wena?
Błędny opis meta description
To najważniejsze podstrony w Twojej witrynie, mają przyciągać klientów i generować Ci sprzedaż. A jak w wyszukiwarce wyświetli się przypadkowy tekst, to pewnie stracisz klienta. Bo konkurencja przygotowała własne, lepsze opisy. Albo w ogóle jakieś opisy, a Ty nie przygotowałeś żadnych.
Bo wtedy to nawet Google ma problem. Z niczego opisu meta nie wyczaruje. Napisz coś. Zwróć szczególną uwagę na takie strony jak na przykład: Kontakt czy Dane o firmie.
Tutaj konkurujesz z najlepszymi. Nie pozwól, aby klienci ominęli Twoją stronę, tylko dlatego, że nie chciało Ci się stworzyć dla niej opisu meta. To naprawdę nie zajmuje dużo czasu, a może znacząco wpłynąć na współczynnik klikalności, ruch na stronie, a w konsekwencji na sprzedaż. Nie pozwól wygrać konkurencji.
Podzieliłam tę część na dwie kategorie. Pierwsza dotyczy opisów meta, na które warto zwrócić szczególną uwagę; druga to opisy strony dużych marek. Z obu można się wiele nauczyć.
W dwóch linijkach tekstu Apple pokazało dokładnie to, jaką jest marką. Opis strony jest konkretny, a użytkownik wie, co znajdzie w witrynie, gdy kliknie w link.
Pokazuję to jako ciekawostkę. Gdy wpisujemy Auchan w wyszukiwarkę Google w organicznych wynikach wyświetla nam się strona sklepu, ale bez opisu meta - nawet tego wygenerowanego automatycznie.
Mój ulubieniec. Tekst w meta description żyje w idealnej harmonii z osobowością marki. Jest zabawnie, konkretnie i oryginalnie. A do tego widoczne są linki do konkretnych stron w witrynie.
Okazuje się, że czasem wystarczy tylko jedno zdanie, aby zrobić dobre wrażenie. Opis meta dla wyszukiwarki jest w tym przypadku jednocześnie wezwaniem do działania.
Marka idealnie dopasowała opis meta oraz tytuł strony w wyszukiwarce. Treść podkręca pytanie oraz oryginalny call to action.
Użycie w treści słów mocy ("najpiękniejsza" i "gratis") wzmacnia przekaz zawarty w opisie meta. Dodatkowo mamy zachęcające call to action oraz unikalną cechę sklepu, czyli wysyłkę w 24h. Apart używa również wyszukiwarki produktów dla strony apart widocznej z poziomu wyszukiwarki Google. To dopiero udogodnienie!
Meta opis, który z pewnością pobudza wyobraźnię czytelnika. Sprawia, że nabieramy ochoty na kontakt z tym czworonożnym przyjacielem. Brakuje tutaj tylko call to action.
Krótko, konkretnie i wyróżniająco. Przyznacie, że stwierdzenie „kosmetyki z najodleglejszych stron świata” namawia do kliknięcia?
Wykorzystanie w meta opisie strony nieszablonowego call to action. Wyróżnia się i nie osacza użytkownika jak klasyczne KUP TERAZ!
Wskazanie w treści opisu korzyści dla klienta – niższa cena w sieci.
Cały wpis mogę podsumować jednym zdaniem: pisz meta description mądrze. Nie upychaj w nim słów kluczowych, bądź konkretny i zaciekawiaj użytkowników. A jeśli nie masz wystarczającego czasu, aby stworzyć opisy dla każdej strony w Twojej witrynie – wybierz tylko te najbardziej popularne i to dla nich stwórz i opublikuj kreatywny meta description. W końcu dobrze przygotowany znacznik meta ma wpływ na zwiększenie współczynnika CTR.
Możesz również skorzystać z pomocy copywritera. Formularz znajdziesz poniżej.
Przeczytaj również:
Chcesz skorzystać z moich copywriterskich usług? Napisz, żebyśmy szybko mogli zacząć rozmawiać o Twoich celach biznesowych. Zwykle odpisuje na maile w ciągu jednego dnia roboczego.