Żeby zostać dobrym copywriterem potrzebujesz tylko jednej umiejętności – przekonywania.
A konkretniej: przekonywania ludzi do podjęcia konkretnego działania po przeczytaniu Twojego tekstu.
Brzmi skomplikowanie?
Takie właśnie jest. Bo skomplikowana jest nasza psychika.
Na szczęście jest wiele sposobów, aby tę umiejętność w sobie wykształcić. I wiele technik, które pozwolą Ci stać się lepszym copywriterem praktycznie od razu.
Pogadajmy o nich.
Pierwsze kroki – pielęgnuj w sobie te 2 cechy
Jakie cechy, zapytasz? Ciekawość i empatię. Według mnie to najważniejsze cechy dobrego copywritera.
Początkujący copywriterzy często myślą, że umiejętność pisania wystarczy do pracy w zawodzie. Jeśli też tak masz, jesteś w błędzie.
Copywriting to nie literatura. To sztuka, która polega na zrozumieniu perspektywy drugiej osoby i pisaniu pod jej potrzeby i problemy. Dlatego pierwszym krokiem jest nauka rozumienia ludzi – ich pobudek, sposobu zachowania, dlaczego coś robią, a dlaczego nie.
Jeśli więc chcesz zostać copywriterem, rozwijaj swoją empatię. To po pierwsze.
Po drugie, naucz się kopać głęboko, tam gdzie jeszcze inni nie kopali. Po prostu bądź ciekawski.
Zobacz też: Luka informacyjna – wykorzystaj jej moc! Ale w dobrym celu
Dzięki temu będziesz w stanie odkryć potrzeby klientów, o których nikt wcześniej nie pomyślał. I gdy użyjesz ich w swoim tekście, to od razu wygrasz.
Przykład?
Na pewno znasz firmę Old Spice. Na początku XXI wieku ich produkty kojarzyły się jedynie z dojrzałymi mężczyznami. Marka miała problem z dotarciem do osób młodszych. Zmieniło się to w 2008 roku. Przeprowadzono badania, które pokazały, że to młode kobiety kupują większość kosmetyków swoim mężczyznom. Reklamy zostały więc skierowane prosto do nich. I tak powstała seria reklam na koniu, które kompletnie zmieniły postrzeganie marki.
Stwórz sobie swipe file
Swipe file to taki plik, w którym umieszczasz wszystkie skuteczne teksty sprzedażowe.
Mogą to być:
- newslettery, które codziennie czytasz z zapartym tchem;
- nagłówki, które sprawiły, że w nie kliknąłeś;
- teksty na landing page, dzięki którym kupiłeś dany produkt;
- call to action, które zwróciły Twoją uwagę.
Zobacz też: Jak pisać nagłówki? Cele, formuły, ćwiczenia
Świetnym narzędziem do prowadzenia swojego swipe file jest notion. Możesz w nim nie tylko wrzucać teksty, ale także zrzuty ekranu. Narzędzie pozwala na dowolne porządkowanie plików, dzięki czemu szybko odnajdziesz dany tekst, gdy tylko będziesz potrzebował inspiracji.
Ale nie musisz tworzyć od razu swojego swipe file. Na początku możesz korzystać z już gotowych baz, takich jak swipe.org.
Jest jeszcze coś.
Utwórz sobie osobny adres e-mail, na którym zaczniesz zbierać newslettery różnych firm i regularnie je czytać.
Ale czy samo to wystarczy? Niekoniecznie.
Taki swipe file to dobry punkt wyjścia, aby zrozumieć pewne schematy pisania. Dlatego każdy tekst po wrzuceniu przeanalizuj sobie na spokojnie i dodaj do niego notatki. Po pewnym czasie zobaczysz, że te najlepsze treści pisane są schematycznie i warto te schematy wdrażać również do swoich tekstów.
Przepisz skuteczne reklamy ręcznie
Jest to jedna z rad Garego Halberta. I choć z pozoru wydaje się głupia, niesie w sobie wiele korzyści, zwłaszcza dla początkujących.
Wszystko dlatego, że pisząc ręcznie bardziej angażujemy nasz mózg. Działa to lepiej niż samo czytanie reklam. Dzięki pisaniu szybciej je zapamiętujemy, a więc łatwiej dane metody możesz wdrażać do swoich tekstów.
Polecam Ci przepisanie najskuteczniejszych reklam nawet kilka razy. Uzbierasz sobie taką bazę pomysłów, że już zawsze będziesz wiedział/a, co chcesz napisać.
Poznaj formuły copywritingu
To świetne rozwiązanie dla początkujących, gdy nie wiesz, od czego zacząć tekst. Dzięki formułom możesz na podstawie zebranych przez siebie informacji w kilka minut stworzyć skuteczny tekst. Jest ich wiele.
Poniżej kilka najpopularniejszych copywriterskich formuł:
- AIDA;
- PAS;
- FAB;
- BAB;
- FACE.
Dużo czytaj
Czytanie ubogaca słownictwo. A to jest szczególnie ważne w copywritingu. Czasem jedno trafne porównanie pozwoli Ci stworzyć hasło reklamowe życia lub stanie się decydującym czynnikiem w przekonywaniu klienta do zakupu.
I warto czytać nie tylko książki o copywritingu. Możesz nawet sięgnąć po powieści czy poradniki z innych dziedzin.
A jeśli nie wiesz od czego zacząć teraz, to polecam Ci według mnie najważniejszą książkę o copywritingu: „Naukowa reklama” Claude Hopkinsa.
Zacznij pisać
Otwórz własne social media albo bloga, które będziesz pisał/a regularnie. Dzięki temu wejdziesz w rytm i z czasem zobaczysz, że Twoje teksty staną się coraz lepsze.
Oprócz tego możesz stworzyć coś, co istnieje zupełnie od nowa.
- Napisz na nowo jakąś reklamę, którą znasz.
- Stwórz nowy tytuł do filmu, który ostatnio oglądałeś.
- Przeredaguj stronę „o nas” wybranej przez siebie firmy.
- Napisz hasło reklamowe dla jakiegoś małego biznesu w Twojej okolicy.
Jak nauczyć się copywritingu? Podsumowanie
Teraz już wiesz, od czego zacząć swoją naukę copywritingu. To podstawy. Czeka Cię jeszcze sporo pracy, aby zaistnieć w branży. Jeśli jednak wytrwasz, czeka Cię wygodna praca z domu. I bardzo satysfakcjonująca, zwłaszcza jeśli lubisz psychologię łączyć z kreatywnością.
Przeczytaj również: