Logotyp Copywriting KrajewskaCopywriter online Martyna Krajewska
Jak napisać tekst zapleczowy, żeby zaspokoić potrzeby wyszukiwarek i ludzi

Jak napisać tekst zapleczowy, żeby zaspokoić potrzeby wyszukiwarek i...ludzi?

1 lutego 2021

Proste i niewymagające, dla ludzi i wyszukiwarek – teksty zapleczowe. Są niewidocznym na pierwszy rzut oka pomocnikiem w pozycjonowaniu stron, ale jednocześnie potrafią zaciekawić użytkowników i zachęcić ich do wejścia w linkowaną stronę. Tworzenie tekstów zapleczowych jest proste i przyjemne – przynajmniej wtedy gdy wie się, jak to zrobić. No właśnie. Jak napisać teksty zapleczowe, aby były ona zadziwiająco skuteczne?

Co to jest tekst zapleczowy?

Pisany prostym językiem, ale jednocześnie niezwykle konkretny tekst, który umieszcza się na zewnętrznych serwisach, zwanych również zapleczami SEO. Tekst zapleczowy zawiera nie tylko ciekawą treść - odpowiednio sformatowaną pod wyszukiwarki - ale także linkowanie zewnętrzne prowadzące do konkretnej witryny.

Teksty zapleczowe mają banalnie prostą konstrukcję. Składają się z:

  • Wstępu, czyli tzw. leadu o długości maksymalnie kilku zdań;
  • Rozwinięcia podzielonego na sekcje;
  • Podsumowania, czyli kilku zdań spinających całą treść tekstu zapleczowego.

W hierarchii tekstów SEO tekst zapleczowy umieszcza się pomiędzy niezwykle prostym preclem, a artykułem tematycznym publikowanym na blogu.

Ma on istotne znaczenie w pozycjonowaniu stron internetowych, konkretnie w tzw. link buildingu. Im większa i bardziej wartościowa ilość odnośników z zewnętrznych serwisów, tym wyższa pozycja witryny w wyszukiwarce. Teksty zapleczowe po prostu ściągają ruch na stronę!

Jak krok po kroku stworzyć tekst zapleczowy

Jak napisać tekst zapleczowy? Krok po kroku

Zobacz, jak w kilku krokach stworzyć ciekawy i skuteczny tekst na zaplecze.

1.Zadbaj, aby tematyka była ściśle powiązana z działalnością strony do której kieruje odnośnik.

Tekst zapleczowy musi odzwierciedlać zawartość witryny, do której linkuje. Jeśli piszesz artykuł z odnośnikiem na frazę kubki reklamowe poruszaj tematy związane np. z marketingiem, promocją w sieci czy reklamą firmy.

Najlepiej, aby każda pisana przez Ciebie treść na zaplecze odpowiadała na potrzeby i pragnienia odbiorców. Dzięki temu zwiększasz szanse na kliknięcie w link i przejście do Twojej witryny.

2. Dobierz odpowiednie słowa kluczowe.

Skorzystaj z popularnych narzędzi do badania słów kluczowych oraz wyszukiwarki Google, jednocześnie sprawdzając jakich fraz używa konkurencja. Przejrzyj również własne statystyki – Google Analytics oraz Search Console mogą okazać się całkiem przydatne.

Jeśli ktoś zleca Ci stworzenie tekstu zapleczowego na podstawie podanych przez niego słów kluczowych, ten etap masz już za sobą. Ufff… ?

3. Zrób research w temacie, abyś wiedział o czym piszesz.

Przejrzyj źródła poruszające daną tematykę. Nie musisz zaraz pisać rozprawki czy artykułu specjalistycznego, nie potrzebujesz więc przypisów oraz szerokiej wiedzy tematycznej. Wystarczy Ci kilka podstawowych wiadomości o temacie, może jakiś ciekawostek czy cytatów.

Warto poznać także sposoby pisania konkurencji na dany temat. To pozwoli Ci napisać tekst zapleczowy lepiej od nich – np. dłuższy, bardziej konkretny czy z lepszym nasyceniem słów kluczowych.

4. Zaplanuj strukturę tekstu zapleczowego, dbając o równomierne rozmieszczenie wcześniej ustalonych fraz oraz odnośników.

Przy pomocy wcześniej dobranych słów kluczowych oraz researchu konkretnej tematyki, zbuduj strukturę tekstu zapleczowego. To pomoże Ci napisać spójny i przejrzysty artykuł, a przy okazji zniwelujesz ryzyko ominięcia pewnych wątków czy rozmieszczenia ważnych fraz w treści.

5. Pamiętaj o formatowaniu w tekście zapleczowym.

Tworzysz zarówno dla internetowego odbiorcy, jak i wyszukiwarki. Jedni i drudzy cenią sobie przejrzystość treści oraz jej uporządkowanie, np. w przypadku prawidłowej hierarchii nagłówków – od ogółu do szczegółu.

Wartościowe w tekstach zapleczowych, jak i w innych rodzajach tekstów SEO, są pogrubienia, wypunktowania oraz krótkie akapity. Zadbaj o wystarczającą ilość śródtytułów i pamiętaj o umieszczeniu w nich słów kluczowych.

6. Wymyśl ciekawy tytuł i stwórz intrygujący wstęp.

Tytuł tekstu zapleczowego powinien zachęcać do jego kliknięcia, ale jednocześnie zawierać konkretną informację o tym, co czytelnik dostanie, jeśli tylko zdecyduje się go przeczytać.

Unikaj clikbaitowych formułek, stosuj za to utarte i sprawdzone formuły tworzenia tytułów, np. 4 proste metody, aby przyspieszyć szybkość ładowania Twojej strony internetowej.

Wstęp, czyli popularny lead, to podsumowanie treści na początku artykułu. Umieść w nim najistotniejsze kwestie poruszane w artykule, ale nie zdradzaj szczegółów. Pozwól odbiorcy zagłębić się w temat – przecież chcesz, aby przeczytał Twój tekst do końca.

7. Sprawdź treść pod względem błędów ortograficznych, gramatycznych czy stylistycznych.

Tekst na zaplecze to treść, która przeznaczona jest nie tylko dla robotów wyszukiwarek. Będą ją czytać także ludzie. Z tego względu zadbaj o jego poprawność językową. Najlepiej stwórz tekst jednego dnia i kolejnego spójrz na niego świeżym okiem. Wypoczęty mózg wykryje więcej błędów niż gdybyś czytał zapleczówkę dosłownie chwilę po jej napisaniu.

Polecam także korzystanie z zewnętrznych narzędzi. Świetnie sprawdzi się Word ze swoją autokorektą, LanguageTool oraz polski Ortograf.

Teksty zapleczowe, a algorytm pingwin

Teksty zapleczowe, a algorytmy wyszukiwarek

Istotną rolę w pisaniu współczesnych tekstów zapleczowych odrywają algorytmy – Panda i Pingwin. Te dwa sympatyczne zwierzątka wprowadziły nieco inne zasady, dotyczące tworzenia treści pod wyszukiwarki.

Panda, działająca już od 2011 roku, pilnuje, aby w google nie wyświetlały się strony niskiej jakości i publikujące krótkie i mało wartościowe teksty. Z tego względu treści na zaplecze powinieneś tworzyć tak, aby przekazać w nich wszystkie konieczne z punktu widzenia czytelnika informacje.

Natomiast pingwin skrupulatnie bada i karze witryny, które zajmują się upychaniem słów kluczowych w tekstach. Analizuje także podejrzane linkowania i karze strony obniżeniem pozycji w wyszukiwarce, jeśli odważą się zadrzeć z Google ?

Cechy dobrego tekstu zapleczowego

Jaki powinien być dobry tekst zapleczowy?

Skuteczny tekst zapleczowy, czyli taki, który jest lubiany przez algorytmy wyszukiwarek i czytelników powinien:

  1. Zachęcać do przeczytania ciekawym tytułem.
  2. Zawierać prawidłową ilość słów kluczowych, bez zbędnego upychania ich oraz nadużywania naturalności i płynności tekstu.
  3. Być odpowiednio sformatowany.
  4. Zagadnienia powinny być przekazane w sposób prosty, bez zbędnego lania wody, ale ciekawie i w unikatowy sposób.
  5. Nie zawierać błędów stylistycznych czy ortograficznych.

Długość tekstu zapleczowego i odpowiednie formatowanie

Tworzenie tekstu zapleczowego opiera się dokładnie na tych samych zasadach co pisanie tekstów do internetu. Webwriting to sztuka zgodnie z którą treści powinny być rozbite na mniejsze akapity, tak aby przyjemnie się je czytało. Dodatkowo ważna jest struktura nagłówków – od H1 do nawet H6, która służy za drogowskaz dla czytelnika. Dzięki dobrze napisanym nagłówkom odbiorca od razu wie, jakich informacji może się spodziewać w konkretnym akapicie.

Jeśli tylko możesz, urozmaicaj tekst zapleczowy. Dodawaj listy wypunktowane, które zwiększają przejrzystość, stosuj także wyróżnienia wartościowych fragmentów tekstu. Korzystaj z kilku anchorów, jednak pamiętaj, aby ich nie nadużywać. W przypadku dłuższego tekstu może być ich więcej, ale lepiej powstrzymać się z ilością, aby nie zostać ukaranym przez Google.

Ważna jest także długość treści na zaplecze. Artykuły, które mają większą widoczność w internecie to te o określonej ilości znaków. Przyjmuje się więc, zgodnie z obserwacjami, że dobry tekst zapleczowy powinien mieć przynajmniej 2500 znaków ze spacjami (zzs). Trafiają się nawet perełki do 10 000 zzs – są jednak one rzadkością. Dlaczego?

Im dłuższa treść na zaplecze, tym mniejsze szanse, że czytelnik dotrze do jej końca. A w zapleczówkach chodzi o to, aby zachęcić czytelnika do czytania i przekonać go do kliknięcia w link.

Obrazki, wykresy, zrzuty ekranu wspierają publikowany tekst. Wrzuć tylko odpowiedni opis alt ilustracji – ze słowem kluczowym i opisującym to, co znajduje się na zdjęciu.

Anchor tekst w treściach na zaplecze - jak go umieszczać

Kilka słów o anchor tekst w tekście zapleczowym

Anchor tekst – zwany po polsku kotwicą, powinien być umieszczony w tekście zapleczowym naturalnie. Wrzucanie odnośników na siłę wygląda po prostu źle – odpycha tym samym samych odbiorców, jak i algorytmy wyszukiwarek, które szybko wyłapią, że jest coś nie tak.

To proste zadanie: wystarczy zbudować logiczne zdanie z konkretnym słowem kluczowym, odnoszące się do tematyki tekstu zapleczowego. I gotowe.

Rodzaje anchor tekst w treści na zaplecze:

  • na konkretne słowa kluczowe;
  • zawierające pełny adres strony www;
  • na nazwy konkretnych marek i produktów.

Teksty zapleczowe w pozycjonowaniu stron internetowych

Tak jak wspomniałam wcześniej teksty zapleczowe odgrywają istotną rolę w pozycjonowaniu stron, dzięki użyciu ich w linkowaniu zewnętrznym na różnych serwisach. Przyciągają użytkowników na witrynę i informują algorytmy wyszukiwarek o popularności i wiarygodności linkowanej strony.

Treści na zaplecze umieszcza się na zapleczach pozycjonerskich, które tworzone są „ręcznie” przez pozycjonerów bądź też w porozumieniu z właścicielami witryn o podobnej tematyce do linkowanej strony.

Najbardziej wartościowe są jednak linkowania naturalne, pochodzące od użytkowników, którym naprawdę spodobał się Twój produkt, usługa czy artykuł blogowy i zdecydowali się oni polecić go dalej – na blogu czy w mediach społecznościowych.

Naturalne teksty zapleczowe dają najlepsze wyniki pod względem pozycjonowania, nie ma bowiem ryzyka wykrycia na nich działań zakazanych z punktu widzenia Google. Jednak w tym przypadku nie masz kontroli nad jakością serwisu, na którym publikowany jest link do Twojej witryny ani także nad anchor tekstem, który może zostać skonstruowany w nieprawidłowy sposób.

Teksty zapleczowe powinny być umieszczane na serwisach o znanej historii. Możesz to sprawdzić przy pomocy takiego czynnika jak np. Page Rank.

Różnice pomiędzy tekstem zapleczowym, a wpisem blogowym

Czym różni się tekst zapleczowy od zwykłego wpisu blogowego?

Oba teksty różnią się celem, który mają osiągnąć.

Tekst zapleczowy ma za zadanie przyciągnąć ruch na linkowaną witrynę i zapewnić jej jak najlepszą pozycję w wynikach wyszukiwania.

Wpis blogowy tworzony jest głównie z myślą o użytkownikach i choć też jest formatowany i pisany pod SEO to jego celem jest zaangażowanie odbiorcy i nawiązanie relacji z marką. Dzięki specjalistycznym i oryginalnym artykułom blogowych firma buduje swój wizerunek w sieci i pokazuje się jako ekspert w branży.

Jednak…

Dobrze napisane teksty zapleczowe w niczym nie odstają od klasycznych wpisów blogowych – zwłaszcza gdy pisane są przez profesjonalnego copywritera. Niektóre zaplecza pozycjonerskie sprawnie funkcjonują jako odrębne strony czy blogi, a nawet przynoszą zyski.

Tworzenie tekstów zapleczowych przypomina więc pisanie wpisów blogowych, nie wymaga jednak specjalistycznego podejścia do tematu, choć nie jest to zabronione. Wręcz przeciwnie – można z tego czerpać całkiem fajne korzyści.

Ile kosztuje tekst zapleczowy?

Jak to zwykle na rynku copywriterów bywa, ceny tekstów zapleczowych wahają się w granicach od kilku do nawet kilkudziesięciu złotych na 1000 zzs treści. Różnica w kosztach wynika w głównej mierze z doświadczenia danej osoby na rynku oraz jej umiejętności.

Niektórzy copywriterzy umieszczają cenniki na swoich stronach internetowych, innych będziesz musiał po prostu o to zapytać. Możesz też napisać tekst zapleczowy samemu, korzystając z rad zamieszczonych w tym artykule. Jeśli jednak nadal nie czujesz się na siłach, zleć to zadanie komuś innemu. Właśnie…

Komu zlecić tworzenie profesjonalnych tekstów zapleczowych?

Opcji w tym zakresie jest naprawdę mnóstwo. Zawód copywritera zyskuje na popularności i coraz więcej osób oferuje swoje usługi w zakresie tworzenia tekstów zapleczowych.

Zanim jednak zdecydujesz się kogoś zatrudnić, sprawdź jego/jej umiejętności. Poproś o próbki wcześniejszych realizacji lub zleć napisanie pierwszego tekstu próbnego. Dobrym wyznacznikiem jest także własna strona internetowa i treści na niej publikowane.

Z pomocą przyjdą profesjonalni copywriterzy oraz agencje copywriterskie. Przy wyborze copywritera ważne jest, aby odpowiadał Ci sposób jego pracy. Istotna jest także komunikacja oraz dostępność i terminowość. Bo choć teksty zapleczowe nie wymagają wysokiej wiedzy eksperckiej, to czasem ciężko o dogadanie się na podstawowym, ludzkim poziomie.

I oczywiście, im lepszy copywriter, tym ciekawszy i skuteczniejszy tekst zapleczowy. Ale to może Cię już trochę więcej kosztować.

Teksty zapleczowe - podsumowanie

Teraz już wiesz – przynajmniej w teorii – jak zabrać się za tworzenie profesjonalnych, a przede wszystkim skutecznych tekstów zapleczowych. Dobrze dobrana strategia, odpowiednio wplecione słowa kluczowe oraz ciekawa treść są kluczem do zwiększenia widoczności w wyszukiwarce. Zachęcają także odbiorców do czytania i klikania w odnośniki, które pomagają w pozycjonowaniu strony docelowej.

 

Przeczytaj również:

Potrzebujesz profesjonalnych tekstów?

Wystarczy tylko chwila na wypełnienie formularza kontaktowego. Sprawdź, jak mogę usprawnić Twój internetowy biznes.
Skontaktuj się ze mną

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Kim jestem?

Kreatywna copywriterka. Od dziecka pasjonowały mnie słowa, ich pochodzenie i sposoby użycia. Uwielbiam ironie i metafory. Pasjonuje mnie również kognitywistyka, głównie psychologia i językoznawstwo, dzięki czemu lepiej dopasowuję swoje teksty do potrzeb odbiorców. Prywatnie wielbicielka horrorów, wszystkich czworonożnych zwierząt i malowania akwarelą.
Copywriter online - Martyna Krajewska

Napisz do mnie!

Chcesz skorzystać z moich copywriterskich usług? Napisz, żebyśmy szybko mogli zacząć rozmawiać o Twoich celach biznesowych. Zwykle odpisuje na maile w ciągu jednego dnia roboczego.

Adres email: kontakt@martynaKrajewska.pl

Telefon: +48 536-424-576

Copyright 2020 - Martyna Krajewska - Wszelkie prawa zastrzeżone
menu<