Logotyp Copywriting KrajewskaCopywriter online Martyna Krajewska
jak napisać dobry tekst na stronę www, poradnik dla zielonych

Jak napisać dobry tekst na stronę www? Poradnik dla zielonych

11 stycznia 2021

Miliardy wyszukiwań dziennie w google. Sporo nie? To całkiem pokaźna grupka odbiorców do której chce dotrzeć każdy przedsiębiorca. Z tego względu każdy z nich chce mieć własną stronę internetową, dostępną w sieci 24/7, nawet w niedziele niehandlowe. Ale to tylko pierwszy krok do zdobycia serca klienta. Drugim jest posiadanie unikatowych, iście egzotycznych treści. Ok, więc jak napisać dobry tekst na stronę www?

Podam Ci kilka wskazówek, które (mam wielką nadzieję) pomogą Ci stworzyć tekst na stronę, o którym zawsze marzyłeś. A, celem wyjaśnienia, czyli taki który nie koniecznie musi Ci się podobać, ale taki, który zaczaruje Twoich klientów tak, że będą robić dokładnie to, czego od nich oczekujesz.

Ale na początek…

Porozmawiaj ze swoim grafikiem

Praca copywritera (Ciebie bądź kogokolwiek innego) powinna zgrywać się z pracą Twojego grafika. Chodzi o to, żeby potem nie okazało się, że w layoucie strony nie przewidziano miejsca na jakiś tekst albo przestrzeń przeznaczona na umieszczenie treści sprzedażowych jest zdecydowanie za mała i tekst trzeba skrócić. Idealnie byłoby gdybyś już na wstępie miał koncepcję wyglądu witryny, obrazków i treści, które chcesz na niej opublikować. Jeśli tak nie jest, to najpierw oddaj pracę w ręce projektanta witryny, a potem pokaż cały layout copywriterowi i niech on (bądź Ty, gdy sam będziesz pisał treści) dopasuje się do istniejących grafik.

Drobne korekty oczywiście mogą się w takim przypadku zdarzyć, ale zobaczysz, że spotkasz znacznie mniej nieporozumień niż gdybyś pisał teksty na swoją stronę www w pierwszej kolejności.

Zanim jeszcze zaczniesz pisać

Przygotuj sobie „niecny” plan strony…

Zawodowy copywriter zada Ci sporo pytań zanim rozpocznie pracę nad jakimkolwiek tekstem. Ty też powinieneś to zrobić. Żeby napisać dobry tekst na stronę internetową, zacznij od zadania sobie 3 niezwykle ważnych pytań:

  1. Jaki jest cel strony?
  2. Do jakich osób chcesz dotrzeć?
  3. Co chcesz przekazać w publikowanych tekstach?

Krótko o każdym, żebyś wiedział, co mam na myśli.

Cel strony: Strony nie tworzy się samej dla siebie. To podstawowy błąd wielu osób, którzy chcą przenieść swój biznes do sieci. Musi mieć jakiś większy cel – zastanów się więc, jakie korzyści uzyskają czytelnicy dzięki Twojej witrynie. Dostaniesz wyraźniejszy obraz tego, co ma się na niej znaleźć – zarówno w kwestii grafik jak i tekstów.

Przykładowe cele stron internetowych: zwiększanie sprzedaży, dzielenie się wiedzą, budowanie pozytywnego wizerunku firmy w oczach klientów, zyskanie rozgłosu, stworzenie listy mailingowej.

Do kogo chcesz dotrzeć: Prościej ujmując to Twoja grupa docelowa. Ale to nie może być taka ogólna grupa, bo i tak nie będziesz wiedział, do kogo i jak masz mówić. Samo określenie wieku, płci czy statusu społecznego Ci nie wystarczy. Poszukaj głębiej – jak zachowują Twoi odbiorcy, w jaki sposób się ze sobą komunikują, czego się boją i jakie są ich problemy. Będziesz wiedział jak pisać, żeby Cię zrozumieli. Łatwiej rozwiejesz ich obawy i zachęcisz do dalszego zgłębiania się w specyfikę strony.

Co chcesz przekazać: To pytanie jest ściśle powiązane z celem strony. Zastanów się nad poszczególnymi sekcjami w Twojej witrynie – stroną główną, podstronami z ofertą dla produktów, sekcją FAQ czy blogiem firmowym. Teksty opisujące usługi powinny sprzedawać, blog budować wizerunek eksperta, a zamieszczenie odpowiedzi na najpopularniejsze pytania informować klientów i rozwiewać ich wątpliwości, co do zakupu.

tworzenie tekstów na strony internetowe dla zielonych

Jak (w końcu) napisać dobry tekst na stronę www?

Teraz na chwilę zamień się w swojego klienta. Jakich informacji szuka on na Twojej stronie? Co go najbardziej interesuje? Czego chce się dowiedzieć? Co go skłoni do zakupu i rozwieje wszystkie jego wątpliwości? Od tego zacznij tworzenie tekstu na swoją stronę. Wypisuj, najlepiej pod postacią myślników, wszystkie korzyści, które daje Twój produkt. Potem ładnie ubierzesz je w zdania, ale teraz się tym nie przejmuj – po prostu daj się ponieść.

Zamień „ja” na „Ty”. Prawda jest bolesna, ale ludzie nie lubią słuchać, jak chwalisz się tym, jaki jesteś świetny w tym, co robisz. Mów o ich życiu, o tym w jaki sposób możesz usprawnić ich dzień, zwiększyć ilość czasu czy ograniczyć stres. O swojej firmie mów niewiele. Ale – niech mówią o Tobie inni, np. dotychczasowi zadowoleni klienci. To jest bardziej przekonywujące.

Nie rozwlekaj. Pisz konkretnie i tak, aby Twój potencjalny klient mógł Cię zrozumieć bez zbędnego zagłębiania się w temat. Przejrzystość tekstu sprawdzisz przy pomocy bezpłatnego narzędzia – jasnopisu. Program pokaże Ci klasę trudności treści, wskaże długie zdania i niezrozumiałe wyrazy, a czasami nawet podpowie synonimy, którymi możesz zastąpić trudniejsze słowa.

Używaj krótkich zdań. W długich znacznie łatwiej jest się zagubić. Korzystaj także z aktywnych czasowników oraz wyrazów mocno oddziałujących na wyobraźnię. Jeśli Twój czytelnik zobaczy albo poczuje, jak dobrze jest mieć Twój produkt lub usługę, to szybciej przekonasz go, że jest on warty zakupu.

Znajdź unikalną, wyróżniającą Cię na tle konkurencji, cechę Twojej oferty. Rozwiń ją i pokaż swoim klientom. Unikaj za to sloganów, na które nikt nie zwraca uwagi. Należą do nich np. profesjonalna obsługa czy indywidualne podejście do klienta.

I na końcu, choć tak naprawdę od tego powinniśmy zacząć – pisanie dobrych tekstów na stronę www rozpocznij od najważniejszego. Twój odbiorca od razu musi wiedzieć, czego dotyczy oferta i co może zrobić, żeby z niej skorzystać. Jeśli zgubi się już przy pierwszym zdaniu, szybko czmychnie do innej witryny.

Na koniec… formatowanie treści

Zapomnij o bloku wypełnionym tekstem. To nie działa i być może już o tym wiesz. Treści pisane na strony internetowe muszą zachęcać nie tylko „wnętrzem”, ale także sposobem prezentowania. Zadbaj o przerwy między poszczególnymi akapitami, twórz nagłówki, które niesamowicie przyciągają uwagę. Jeśli zaś chcesz w tekście zaznaczyć coś szczególnie ważnego – proponuję pogrubienie.

Same akapity powinny być krótkie, 4-5 linijkowe. Niech stanowią spójną całość i od początku do końca przeprowadzają potencjalnego klienta przez proces zakupowy. Z tego względu muszą kończyć się przyciskiem call to action. Na niektórych stronach możesz go umieścić nawet kilka razy – zwłaszcza, gdy planujesz dłuższy tekst i nie chcesz, żeby Twój odbiorca męczył się ze znalezieniem przycisku kierującego go do pełnej oferty.

To tyle ode mnie na temat tego, jak napisać dobry tekst na stronę www. Te wskazówki przydadzą Ci się także przy tworzeniu innych treści, np. wpisów blogowych czy opisów produktów.

Potrzebujesz profesjonalnych tekstów?

Wystarczy tylko chwila na wypełnienie formularza kontaktowego. Sprawdź, jak mogę usprawnić Twój internetowy biznes.
Skontaktuj się ze mną

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Kim jestem?

Kreatywna copywriterka. Od dziecka pasjonowały mnie słowa, ich pochodzenie i sposoby użycia. Uwielbiam ironie i metafory. Pasjonuje mnie również kognitywistyka, głównie psychologia i językoznawstwo, dzięki czemu lepiej dopasowuję swoje teksty do potrzeb odbiorców. Prywatnie wielbicielka horrorów, wszystkich czworonożnych zwierząt i malowania akwarelą.
Copywriter online - Martyna Krajewska

Napisz do mnie!

Chcesz skorzystać z moich copywriterskich usług? Napisz, żebyśmy szybko mogli zacząć rozmawiać o Twoich celach biznesowych. Zwykle odpisuje na maile w ciągu jednego dnia roboczego.

Adres email: kontakt@martynaKrajewska.pl

Telefon: +48 536-424-576

Copyright 2020 - Martyna Krajewska - Wszelkie prawa zastrzeżone
menu<