Logotyp Copywriting KrajewskaCopywriter online Martyna Krajewska
jak napisać dobry tekst na stronę www, poradnik dla zielonych

Jak napisać dobry tekst na stronę www? Poradnik dla zielonych

11 stycznia 2021

Miliardy wyszukiwań dziennie w google. Sporo nie? To całkiem pokaźna grupka odbiorców do której chce dotrzeć każdy przedsiębiorca. Z tego względu warto mieć własną stronę internetową, dostępną w sieci 24/7. Ale to tylko pierwszy krok do zdobycia serca klienta. Drugim jest posiadanie unikatowych, iście egzotycznych treści. Ok, więc jak napisać dobry tekst na stronę www?

Podam Ci kilka wskazówek, które pomogą Ci stworzyć perfekcyjny tekst na stronę www. To właśnie on zaczaruje klienta tak, że będzie robił dokładnie to, czego od niego oczekujesz.

Ale na początek…

Porozmawiaj ze swoim grafikiem

Teksty na stronę internetową pisz we współpracy z grafikiem. Inaczej layout witryny nie będzie spójny z ilością treści. Idealnie byłoby, gdybyś już na wstępie miał koncepcję wyglądu witryny, obrazków i treści, które chcesz na niej opublikować. Jeśli tak nie jest, to najpierw oddaj pracę w ręce projektanta, a potem pokaż cały layout copywriterowi i niech on dopasuje treści do istniejących grafik.

Drobne korekty w treści i grafikach oczywiście mogą się w takim przypadku zdarzyć, ale zobaczysz, że spotkasz znacznie mniej nieporozumień niż gdybyś pisał teksty stronę internetową w pierwszej kolejności.

teksty na stronę internetową i layout witryny

Zanim jeszcze zaczniesz pisać

Przygotuj sobie „niecny” plan strony…

Zawodowy copywriter zada Ci sporo pytań zanim zacznie tworzyć teksty na stronę internetową. Ty też powinieneś to zrobić. Żeby napisać dobre treści, zacznij od zadania sobie 3 niezwykle ważnych pytań:

  1. Jaki jest cel strony?
  2. Do jakich osób chcesz dotrzeć?
  3. Co chcesz przekazać w publikowanych tekstach?

Krótko o każdym, żebyś wiedział, co mam na myśli.

Cel Twojej strony www

Strony nie tworzy się samej dla siebie. To podstawowy błąd wielu osób, którzy chcą przenieść swój biznes do sieci. Musi mieć ona jakiś większy cel – zastanów się więc, jakie korzyści uzyskają czytelnicy dzięki Twojej witrynie. Dostaniesz wyraźniejszy obraz tego, co ma się na niej znaleźć – zarówno w kwestii grafik jak i tekstów.

Przykładowe cele stron internetowych:

  • zwiększanie sprzedaży,
  • dzielenie się wiedzą,
  • budowanie pozytywnego wizerunku firmy w oczach klientów,
  • zyskanie rozgłosu,
  • stworzenie listy mailingowej.

Do kogo chcesz dotrzeć?

Prościej ujmując to Twoja grupa docelowa. Ale to nie może być taka ogólna grupa, bo i tak nie będziesz wiedział, do kogo i jak masz mówić. Samo określenie wieku, płci czy statusu społecznego Ci nie wystarczy. Poszukaj głębiej – jak zachowują Twoi odbiorcy, w jaki sposób się ze sobą komunikują, czego się boją i jakie są ich problemy. Będziesz wiedział jak pisać, żeby Cię zrozumieli. Łatwiej rozwiejesz ich obawy i zachęcisz do dalszego zgłębiania się w specyfikę strony.

Co chcesz przekazać?

To pytanie jest ściśle powiązane z celem strony. Zastanów się nad poszczególnymi sekcjami w Twojej witrynie – stroną główną, podstronami z ofertą dla produktów, sekcją FAQ czy blogiem firmowym. Teksty opisujące usługi powinny sprzedawać, blog budować wizerunek eksperta, a zamieszczenie odpowiedzi na najpopularniejsze pytania informować klientów i rozwiewać ich wątpliwości co do zakupu.

treści na stronie - wątpliwości klienta

Jak napisać tekst na stronę www?

Teraz na chwilę zamień się w swojego klienta. Jakich informacji szuka on na Twojej stronie? Jakie treści najbardziej go interesują? Czego chce się dowiedzieć? Co go skłoni do zakupu i rozwieje wszystkie jego wątpliwości? Od tego zacznij tworzenie tekstu na swoją stronę. Wypisuj, najlepiej pod postacią myślników, wszystkie korzyści, które daje Twój produkt. Potem ładnie ubierzesz je w zdania, ale teraz się tym nie przejmuj – po prostu daj się ponieść.

Co zyskujesz dzięki dobrym treściom?

Teksty na stronę internetową:

  • budują unikalny wizerunek firmy w sieci;
  • zwiększają zaufanie;
  • zachęcają czytelnika do szczegółowego zapoznania się z ofertą firmy;
  • zwiększają sprzedaż;
  • poprawiają widoczność strony w Google.

Klient nasz pan - pokazuj korzyści

Prawda jest bolesna, ale ludzie nie lubią słuchać o osiągnięciach danej firmy. Czytelnika interesuje tylko on sam. Teksty na stronę internetową niech obfitują więc w same korzyści. Opowiedz im jak Twój produkt (lub usługa) usprawni ich dzień, zwiększy ilość czasu lub ograniczy stres. O swojej firmie mów niewiele. Ale – niech mówią o Tobie inni, np. dotychczasowi zadowoleni klienci. To jest bardziej przekonywujące.

Znajdź unikalną, wyróżniającą Cię na tle konkurencji, cechę oferty Twojej firmy. Rozwiń ją i pokaż swoim klientom. Unikaj za to sloganów, na które odbiorcy nie zwracają uwagi. Należą do nich np. profesjonalna obsługa czy indywidualne podejście do klienta.

Uporządkowana oferta na stronie

Co chcesz osiągnąć dzięki swojej stronie? Jakie produkty sprzedajesz? Jakie usługi świadczysz? Teksty na stronę internetową już od pierwszych słów muszą jasno pokazywać, jaki jest cel Twojej witryny. Jeśli na tym etapie nie poinformujesz czytelnika wyraźnie o ofercie, szybkie czmychnie on na inną stronę.

Twój odbiorca od razu musi wiedzieć, czego dotyczy oferta i co może zrobić, żeby z niej skorzystać.

Zadbaj o przejrzystość informacji dotyczących oferty swojej firmy na stronie www. Odpowiedz na wszystkie pytania, które mogą pojawić się w głowie Twojego odbiorcy. Rozwiewaj jego wątpliwości w każdym zdaniu swojej oferty. Dzięki temu łatwiej przekonasz go do kupna produktu lub skorzystania z usługi na Twojej stronie www.

Nie rozwlekaj. Pisz konkretnie i tak, aby Twój potencjalny klient nie miał problemu ze zrozumieniem informacji zawartych w treści. Przejrzystość sprawdzisz przy pomocy bezpłatnego narzędzia – jasnopisu. Program pokaże Ci klasę trudności treści, wskaże długie zdania i niezrozumiałe wyrazy, a czasami nawet podpowie synonimy, którymi możesz zastąpić trudniejsze słowa.

Zobacz: Ciekawe sposoby na poprawę czytelności tekstu

Dodatkowo używaj krótkich zdań. Długie teksty na stronę nudzą czytelnika i łatwiej się w nich zgubić. Korzystaj także z aktywnych czasowników oraz wyrazów mocno oddziałujących na wyobraźnię. Jeśli Twój czytelnik zobaczy albo poczuje, jak dobrze jest mieć Twój produkt lub usługę, to szybciej przekonasz go, że jest on warty zakupu.

Formatowanie treści

Zapomnij o bloku wypełnionym tekstem. To nie działa i być może już o tym wiesz. Teksty na stronę internetową muszą zachęcać nie tylko „wnętrzem”, ale także sposobem prezentowania.

Zadbaj więc o przerwy między poszczególnymi akapitami. Stosuj krótkie zdania oraz twórz nagłówki, które przyciągną uwagę użytkownika. A do wyróżnienia informacji w tekście używaj klasycznego pogrubienia.

Same akapity powinny być krótkie, 4-5 linijkowe. Niech stanowią spójną całość i od początku do końca przeprowadzają potencjalnego klienta przez proces zakupowy. Z tego względu muszą kończyć się przyciskiem call to action. Na niektórych stronach możesz go umieścić nawet kilka razy – zwłaszcza, gdy planujesz dłuższy tekst i nie chcesz zmęczyć swojego odbiorcy szukaniem przycisku kierującego go do pełnej oferty.

Zaprojektuj swoje teksty na stronę internetową zgodnie z tym, co mówią zasady webwritingu. W internecie odbiorcy nieco inaczej czytają treści. Skanują je, poszukując istotnych dla siebie informacji. Twoim zadaniem jest uproszczenie im tego procesu.

Wzrok czytelnika zwykle porusza się:

  • po tekście w kształcie litery "F";
  • szukając nagłówków i ciekawych informacji;
  • po pogrubieniach, bo zwracają jego uwagę;
  • po podpisach do obrazków, co jest istotne w przypadków pisania tekstów blogowych.

Teksty na stronę internetową - podsumowanie

Na pierwszym miejscu w pisaniu tekstów na stronę postaw użytkownika. To on jest odbiorcą wszystkich informacji, które zawarłeś w witrynie. Dodaj do nich odrobinę emocjonalności.

Podstawowe zasady pisania tekstów na stronę internetową to:

  • pisz o korzyściach, nie o cechach danej oferty;
  • zadbaj o jasną strukturę informacji na stronie;
  • stosuj emocjonalny ton;
  • unikaj frazesów, nic nie znaczących przymiotników i innych zapychaczy;
  • pisz krótkie zdania;
  • używaj czasu teraźniejszego;
  • korzystaj ze strony czynnej;
  • dbaj o spójność treści z osobowością Twojej marki.

Pamiętaj: Zwykłe treści nie przyciągają, nie magnetyzują i nie sprzedają.

To tyle ode mnie na temat tego, jak napisać dobry tekst na stronę www. Te wskazówki przydadzą Ci się także przy tworzeniu innych treści, np. wpisów blogowych czy opisów produktów.

 

 

Przeczytaj również:

Potrzebujesz profesjonalnych tekstów?

Wystarczy tylko chwila na wypełnienie formularza kontaktowego. Sprawdź, jak mogę usprawnić Twój internetowy biznes.
Skontaktuj się ze mną

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Kim jestem?

Kreatywna copywriterka. Od dziecka pasjonowały mnie słowa, ich pochodzenie i sposoby użycia. Uwielbiam ironie i metafory. Pasjonuje mnie również kognitywistyka, głównie psychologia i językoznawstwo, dzięki czemu lepiej dopasowuję swoje teksty do potrzeb odbiorców. Prywatnie wielbicielka horrorów, wszystkich czworonożnych zwierząt i malowania akwarelą.
Copywriter online - Martyna Krajewska

Napisz do mnie!

Chcesz skorzystać z moich copywriterskich usług? Napisz, żebyśmy szybko mogli zacząć rozmawiać o Twoich celach biznesowych. Zwykle odpisuje na maile w ciągu jednego dnia roboczego.

Adres email: kontakt@martynaKrajewska.pl

Telefon: +48 536-424-576

Copyright 2020 - Martyna Krajewska - Wszelkie prawa zastrzeżone
menu<