Gdzie szukać informacji o klientach, aby tworzyć skuteczniejsze treści?

Im więcej wiesz o swoim kliencie, tym bardziej skutecznym sprzedawcą jesteś.

Dopasowujesz teksty ofertowe, opisy produktów, a nawet wpisy blogowe do realnych potrzeb i ukrytych pragnień odbiorców.

Zanim jednak to zrobisz, musisz zebrać dane o klientach. Pomogą Ci w tym różne narzędzia.

I to o tych narzędziach i sposobach dzisiaj Ci opowiem. ​

Sposób 1: Zapytaj

Niezadowolony klient z pewnością opowie innym o swoich doświadczeniach z firmą. I podobno porozmawia o tym aż z 9 osobami. Niezbyt pozytywny scenariusz.

Ale jeśli chcesz usprawniać swoje produkty lub usługi powinieneś po prostu zapytać klientów, co myślą o Twojej firmie. Zachęć ich do podzielenia się swoimi doświadczeniami, czy to w formie krótkiej ankiety, a nawet maila.

Zapytaj, co im się najbardziej podobało i jaki czynnik spowodował, że podjęli decyzję o zakupie. Porusz również kwestię wątpliwości.

Pewnie wiele osób, które poprosisz o wyrażenie swojego zdania Ci nie odpowie, ale pozostałe powinny być dla Ciebie ultra ważne. Pomogą Ci wysupłać z nich to, co najważniejsze dla Twoich klientów. ​

Sposób 2: Analizuj mapę cieplną Twojej strony

Takie narzędzia jak Hotjar pokażą Ci, które elementy na stronie były najbardziej klikalne. Dodatkowo możesz nagrywać, co użytkownicy robią na Twojej witrynie:

  • W jaki sposób ją przeglądają?
  • Które elementy są najbardziej interesujące?
  • Co sprawia, że tracą zainteresowanie?

Dzięki temu nie będziesz zgadywał, dlaczego masz tak małe zainteresowanie. Dowiesz się, co przeszkadza Ci w rozwoju biznesu na stronie internetowej i szybko to poprawisz. ​

Sposób 3: Słuchaj swoich klientów w innych miejscach w sieci

Do badania zapytań i problemów swoich odbiorców możesz wykorzystać narzędzia do analizy słów kluczowych. Ale możesz też zrobić analizę samodzielnie, przeglądając konkretne serwisy. ​

Quora

To portal, na którym każdy może zadać nurtujące go pytanie i uzyskać ciekawą odpowiedź. A nawet uzyskać wiele różnych odpowiedzi i punktów widzenia.

Dla Ciebie to idealne źródło informacji o klientach. Dane możesz sortować w różny sposób, np. obserwując określone kręgi lub bezpośrednio wyszukując hasła w wyszukiwarce quora. Oto przykłady niektórych pytań z serwisu:

  • Czy znacie jakieś miejsca za granicą, gdzie warto byłoby wyjechać na sezon, odłożyć pieniądze?
  • Jak zacząć sprzedawać online i jakie produkty są najbardziej opłacalne?
  • Czego brakuje wam na stronach księgarni internetowych?
  • Czy kawa i herbata naprawdę odwadniają?
  • Które smartfony są dobrą i tańszą alternatywą dla najnowszego iPhone’a?
  • Jak wydłużyć trwałość baterii w smartfonie? ​

Reddit

Najlepiej przeglądać polskiego subreddita w konkretnych kategoriach, takich jak przemyślenia czy pytania. I tu mamy np.:

  • Na co patrzeć przy wyborze depilatora?
  • Czy znacie jakieś aplikacje, platformy internetowe do nauki języka niemieckiego?
  • Rozbity ekran w telefonie – co zrobić?
  • Jaki telefon do 2000zł?

I wiele wiele więcej. Wystarczy tylko poszukać. Do przeglądania interesujących Cię tematów możesz wykorzystać również wewnętrzną wyszukiwarkę Reddita. ​

Media społecznościowe

Mam tu na myśli głównie facebooka. Wśród grup otwartych i zamkniętych z pewnością znajdziesz tę, która odpowiada Twojej branży (albo też jest jej bliska). Zapisz się, zaglądaj tam regularnie, a zobaczysz ilu ciekawych rzeczy się dowiesz. ​

Podcasty

Podcasty i wywiady tworzone przez innych pomogą Ci pobudzić Twoją kreatywność. Może wyłapiesz wśród nich jakieś ciekawe pytanie, które zadał prowadzący. Albo wątek, którego nie rozwinięto w podcaście? ​

Sposób 4: (Pod) słuchuj innych

Nie chodzi o to, żebyś stał pod drzwiami albo przy ścianie i nasłuchiwał tego, o czym rozmawiają sąsiedzi. Ale z pewnością przez przypadek, np. w autobusie czy w kolejce w sklepie, udało Ci się usłyszeć coś ciekawego. Nie muszą to być zaraz potrzeby i problemy klientów. Ale historie, które mogą Cię zainspirować do stworzenia ciekawego wpisu blogowego.

Miej więc oczy i uszy otwarte!

 

Przeczytaj również: