Metafory, pytania retoryczne i tryb rozkazujący – impresywny język pełen jest przeróżnych środków językowych, które modelując go, są w stanie wpływać na umysły odbiorców. Najczęściej funkcję impresywną odnajdujemy w reklamie, ale doszukamy się jej także w życiu codziennym, a nawet w poezji.
Czym więc jest impresywny język? I jak się nim posługiwać, aby osiągnąć zamierzony efekt?
W tym artykule opowiem Ci:
- czym jest funkcja impresywna języka i dlaczego warto po nią sięgać;
- jakie narzędzia językowe są najlepsze, aby przekonywać czytelników do działania;
- o przykładach tekstów z reklam, życia, a nawet z poezji, które stosują funkcję impresywną.
Co to jest funkcja impresywna?
Język pełni 5 różnych funkcji. Funkcja impresywna jest jedną z nich. Jej celem jest wpływanie na przekonania, decyzje, a nawet emocje odbiorcy. Dzięki niej tekst silnie oddziałuje na czytelnika, czyniąc komunikację skuteczniejszą i bardziej perswazyjną.
Dlatego też funkcję impresywną nazywa się również funkcją perswazyjną. Ma ona też bardzo silne powiązania z retoryką Arystotelesa.
Zobacz: Ethos, pathos i logos – jak pisać zgodnie ze starożytną nauką?
To popularne narzędzie językowe w copywritingu sprzedażowym, ale znasz je, bo nie raz stosowałeś w życiu. Impresywne zwroty to np.: „Nie dotykaj”, „Nie powinieneś tego robić” czy „Chodź tutaj”. Jak widzisz, generują one u odbiorcy określoną reakcję, tj. taką, której oczekuje sam autor wypowiedzi.
Jak używać funkcji impresywnej w tekście?
Wywieranie wpływu zacznij od dokładnego poznania swojego odbiorcy, czytelnika czy rozmówcy. Dopiero potem dopasuj do swojej wypowiedzi odpowiednią figurę językową. Pamiętaj, że narzędzia stają się skuteczne dopiero wtedy, gdy dopasujemy je do określonej sytuacji lub potrzeb i oczekiwań odbiorców.
Przyjrzyjmy się więc narzędziom impresywnego języka.
Emocje
Mają ogromny wpływ na nasze decyzje. Często też podejmują je za nas. Dlatego tak często wykorzystujemy emocjonalność języka do kreowania wpływu poprzez użycie humoru, budowanie napięcia emocjonalnego czy strachu.
Najlepiej widoczne jest to w kampaniach charytatywnych, przemówieniach motywacyjnych oraz w reklamie, np. reklama auta nie porusza kwestii przemieszczania się z miejsca na miejsce, ale eksponuje uczucie wolności czy luksusu.
Logiczne argumenty
Same emocje w wielu przypadkach będą jednak niewystarczające. Funkcja impresywna powinna więc mieścić w sobie logiczne argumenty, przemawiające za jakąś ideą, produktem czy zachowaniem. Pamiętaj, że logiczne argumenty warto podeprzeć dowodami, np. badaniami.
Autorytet
Jeśli coś jest „Polecane przez Towarzystwo Lekarzy i Dentystów” to od razu wiadomo, że to jest wartościowe, prawda? Choć nieco uodporniliśmy się na autorytety w reklamach, to nadal ten sposób wywierania wpływu działa. Autorytet zwiększa wiarygodność przekazu.
Środki językowe
Wpływają na ostateczny odbiór danego tekstu. Pomagają skupiać uwagę i aktywują emocje.
A jakie to środki?
- metafory i porównania: pobudzają wyobraźnię odbiorcy i zachęcają do zapoznania się z produktem lub jakąś aktywnością, np. „Red Bull doda Ci skrzydeł”
- hiperbole: nadają wypowiedzi większej siły, np. „Bounty – smak raju” czy nazwanie łazienkowej suszarki do rąk „Torpedo”;
- powtórzenia: podkreślają ważne miejsca w komunikacie i utrwalają je w pamięci odbiorcy, np. „Może to jej urok, może to Maybelline”;
- retoryczne pytania: wzbudzają refleksję i zachęcają odbiorcę do myślenia, np. „Niedoskonałości? Jesteśmy z Tobą.”
- gry słowne: przyciągają uwagę i ułatwiają zapamiętywanie, np. „Świeżość to pestka”; „Wykończymy wszystko i wszystkich”;
- ironie: podobnie jak gry słowne pozwalają odbiorcy zatrzymać się i pomyśleć, np. „Niezbędny gadżet, którego nie potrzebujesz”.
Zobacz również: Efekt pierwszeństwa i świeżości w copywritingu
Funkcja impresywna języka – przykłady
Przykładów impresywności języka możemy doszukiwać się wszędzie: w polityce, negocjacjach, reklamie, życiu literaturze.
W tym tekście skupię się jedynie na pokazaniu przykładów impresyjnych tekstów z 3 dziedzin:
- literatury;
- reklamy;
- życia codziennego.
W literaturze
Funkcja impresywna języka w literaturze ma na celu zbudowanie więzi z czytelnikiem oraz wywołanie u niego określonych emocji. Świetnym przykładem będą tutaj „Treny” Kochanowskiego, w których autor opowiada o swojej zmarłej córeczce, wzbudzając tym sam u czytelnika smutek i nostalgię.
Zobacz na innych przykładach:
- „1984” G.Orwell
„Była jasna, zimna, blada godzina. Wiatr wiał przez wielkie miasto, dźwięcząc swoim srogim wyciem. Miasto było ciemne. Noc sięgała każdego zakątka. I w tym mroku, tam, gdzie zbiegła się mroczna potęga totalitaryzmu, zapałał płomień sprzeciwu. Głos jednego człowieka podniósł się ponad ciszę, jak huk burzy w cichym wieczorze.”
Autor chce, abyś razem z nich zobaczył ten ponury, pełen totalitaryzmu świat. Wyraźnie słychać tu dźwięki wiatru i krzyk bohatera.
- „Romeo i Julia”
„O, Romeo, Romeo! Dlaczego jesteś Romeo? Zmień swój imię, a w zamian dla ciebie, jakkolwiekbyś chciał, będę z tobą. Odrzuć swego ojca, odrzuć swoje nazwisko! Czy to jest właśnie w imieniu, które cię nie definiuje? Romeo, zrzuć to, co nazywasz, i bądź moim kochankiem!”
W tym przykładzie Julia wykorzystuje funkcję impresywną języka, aby namówić Romea do porzucenia swojego nazwiska i pochodzenia, które staje na przeszkodzie ich miłości. Wyraża swoją frustrację i błaga go, aby odrzucił swoją tożsamość i był z nią. Do tego Julia używa emocji, takich jak desperacja, miłość i prośba, aby wywrzeć jeszcze większy wpływ na Romeo i namówić go do podjęcia działania.
W reklamach
Język impresywny w reklamie przejawia się w różny sposób. Może obejmować nacechowane emocjonalnie słowa, nietypowe połączenia oraz wywoływać w umysłach odbiorców określone obrazy.
- Apple (iPad Pro)
Krótkie zdania i użycie obrazowych przymiotników sprawia, że produkt wygląda na doskonały.
- La praire (seria z kawiorem)
Moje tłumaczenie:
„Po latach badań, które obejmowały przeszukanie 50 000 składników w celu znalezienia najpotężniejszego rozświetlającego składnika aktywnego, naukowcy z La Prairie zidentyfikowali Lumidose. Ta opatentowana cząsteczka, dostępna wyłącznie w White Caviar Crème Extraordinaire, jest najskuteczniejsza we wspieraniu hamowania produkcji melaniny. Ciemne plamy wydają się blednąć, jakby zostały wygnane przez potężny promień światła.”
To idealny przykład łączący w sobie logiczne argumenty oraz figurę językową – porównanie. Dzięki temu tekst trafia nie tylko do rozumu, ale także oddziałuje na naszą wyobraźnię i emocje.
- Bohoboco (Perfumy Vanilla black pepper)
Mamy tutaj historię powstania zapachu, ale także wiele metafor i ciekawych przymiotników, takich jak „metafizyczne”, „magiczne”, „prawdziwa” czy „minimalistyczny”.
W życiu codziennym
Nakazy, zakazy, rady oraz prośby – w takich rolach występuje funkcja impresywna w naszym codziennym życiu.
Popatrz na kilka poniższych zdań:
- Czy mógłbyś wymienić mi żarówkę w aucie?
- Powinnaś jeść więcej warzyw.
- To nie jest dla Ciebie.
- Pocałuj mnie.
Zauważysz ją również w instrukcjach obsługi. Ot, dla przykładu:
- Gdy otwarte są drzwi piekarnika, nie należy nic na nich umieszczać.
- Nie wkładać kota do zmywarki.
Funkcja impresywna języka – podsumowanie
Impresywny język oddziałuje, wpływa na emocje, działania i przekonania. To ciekawe narzędzie, które niestety ma też swoją ciemną stronę – można je wykorzystać w manipulacyjnym tonie. Jednak zastosowane uczciwie, da Ci niesamowite rezultaty – nie tylko w biznesie, ale również w życiu.
A jeśli masz firmę i chciałbyś, aby Twoje teksty oddziaływały w ten sposób na odbiorców, skontaktuj się z profesjonalnym copywriterem online. Wystarczy, że wypełnisz formularz na stronie lub skrobniesz do mnie maila z zapytaniem.
Zostaw też swój komentarz – masz jakieś przemyślenia, wątpliwości na temat impresyjności języka? Będzie mi miło, jeśli coś napiszesz 🙂
Przeczytaj również:
- Copywriting dla małych firm – jak to ugryźć?
- Jak technika pomodoro pomoże Ci lepiej zarządzać czasem?
- Skróty klawiaturowe, które pomogą Ci pisać szybciej i wygodniej (Word i LibreOffice Writer)