Dobór słów kluczowych dla zielonych. Sposoby i narzędzia

Z pozoru dobór fraz kluczowych może wydawać się bardzo prosty. Wymaga jednak poświęcenia sporej ilości czasu na analizowanie zachowań klientów, algorytmów google i konkurencji. Od czego zacząć? Na czym skupić się szukając fraz dla swojej działalności?

Usiądź, weź kartkę albo otwórz dokument tekstowy i notuj. Najpierw swoje spostrzeżenia, potem sugestie znajomych, a na końcu zbadaj keywords przy pomocy specjalistycznych narzędzi. Pozostaje jeszcze sprawdzenie konkurencji. I gotowe.

Zacznij od siebie i swojego otoczenia

Sam najlepiej wiesz, jakie usługi świadczysz i jakie produkty sprzedajesz. Zapisz więc wszystkie słowa i wyrażenia, które Ty wpisałbyś w wyszukiwarkę, gdyś szukał firmy Twojego pokroju. Potem zapytaj o to samo swoich znajomych, a nawet klientów – jeśli to możliwe. To pierwszy krok do zdobycia przydatnych informacji w tej analizie.

Przeanalizuj konkurencję

Możesz to zrobić w dwojaki sposób: ręcznie albo przy pomocy narzędzi. Wpisz wybrane przez Ciebie słowo kluczowe z wcześniej wybranych w google i przejrzyj wyświetlone wyniki. Zobacz, czy to faktycznie firmy, które świadczą usługi podobne do Twoich. Przeanalizuj tematy ich artykułów oraz zajrzyj do treści – prześwietl nagłówki oraz opis meta description. Do „wypisania” słów kluczowych przydadzą Ci się także specjalistyczne narzędzia do badania konkurencji. Dzięki nim zobaczysz najczęściej powtarzające się frazy na ich witrynach.

Dobór lokalnych słów kluczowych

Jeśli Twoja firma świadczy usługi na lokalnym rynku – wykorzystaj to. Użyj lokalnych, regionalnych fraz kluczowych, np. z podziałem na miasta. To perfekcyjne rozwiązanie dla małych, dopiero rozwijających się przedsiębiorstw. Konkurencja jest mniejsza, więc znalezienie się w TOP10 również będzie prostsze.

Narzędzia od google

Do wyboru, do koloru. Zacznij od trendów google. Wybierz kraj oraz wpisz interesującą Cię frazę. Następnie wyświetli Ci się średnia miesięczna ilość wyszukiwań. Maksymalnie porównać ze sobą możesz 5 fraz w różnych przedziałach czasowych. Pozwala to określić nie tylko zainteresowanie danym słowem kluczowych, ale i jego sezonowość.

W przypadku, gdy Twoja strona została podpięta i zintegrowana z Google Search Console oraz posiadasz specjalny kod śledzący do Google Analytics, to idealnym narzędziem stanie się właśnie Search Console. W zakładce zapytania sprawdzisz, jakie słowa kluczowe są wpisywane przez osoby zainteresowane Twoimi usługami. Być może znajdziesz w nich coś, czego do tej pory nie użyłeś, a jest niezwykle popularne w wyszukiwarce.

Osobnym narzędziem przydatnym przy doborze fraz jest także planer słów kluczowych w Google Ads. Po wpisaniu jednego lub kilku keywords pojawia się lista wyników wraz z ilością wyszukiwań, konkurencyjnością oraz ceną za słowo w kampanii reklamowej. Ponadto wyświetlane są dodatkowe słowa, które są powiązane z wyrażeniem, które analizowałeś.

Google ads, a dobór fraz kluczowych

W tym zestawieniu nie może zabraknąć zwykłej wyszukiwarki. Dobór słów kluczowych zacznij w oknie incognito (albo wyloguj się z konta google), tak by nie pojawiały Ci się frazy związane z Twoją wcześniejszą aktywnością. Zacznij wpisywać wyrazy, które wydają Ci się najbardziej prawdopodobne, a następnie przeanalizuj listę podpowiedzi w wyszukiwarce. Przydatne są również podobne wyszukiwania, które znajdują się na dole strony z wynikami od google.

Inne przydatne narzędzia w doborze fraz kluczowych

W zakresie konkurencyjności oraz popularności skorzystaj z ubersuggest oraz keyworstool. Pokażą Ci one dokładną ilość miesięcznych wyszukiwań danego słowa. Przy wyborze fraz z długiego ogona przydatny będzie answer the public. Po wpisaniu jednego słowa, pojawi Ci się lista wyników zawierających pytania i dłuższe wyrażenia. To więc idealne miejsce do wyboru tematu na artykuł blogowy.

Zobacz artykuł: Pozycjonowanie na długi ogon.

Co jeszcze powinieneś wiedzieć?

Dobór fraz kluczowych opieraj na słowach z długiego ogona oraz ze stosunkowo niską wartością wyników w Google. Unikaj za to popularnych i ogólnych keywords. Mają one bardzo dużą konkurencję, a do tego w większości przypadków nie prowadzą do sprzedaży ani zainteresowania tematem. To bardziej inspiracja. Szczególny nacisk połóż więc na pozycjonowanie szerokie. Trafisz do mniejszej ilości użytkowników, ale zrobisz to znacznie szybciej i szybciej znajdziesz się na pierwszej stronie google.