Istnieje przekonanie, że pisać może każdy. I ja je zdecydowanie popieram.
Można pisać opowiadania, pamiętnik, wiersze, listy zakupów.
Można też pisać teksty na strony, opisy produktów czy wpisy blogowe.
Piszesz?
Ale jest pewna różnica między pisaniem, a copywritingiem.
Copywriting pomaga przedsiębiorcom sprzedawać. Jego gałąź – content writing – też, budując wizerunki marek.
Samo pisanie więc nie wystarczy. Trzeba wiedzieć, JAK PISAĆ. Nie mówię też, że jeśli piszesz własne teksty na stronę czy sklep to źle.
Jeśli wiesz, jak to robić to przybijam Ci piątkę.
Gorzej jak nie.
Co tracisz nie inwestując w copywriting?
Wielu pewnie powie, że niewiele. Przecież to tylko teksty. Ale zobacz poniżej, ile możesz zepsuć, gdy nie wiesz, z jak potężnego narzędzia rezygnujesz.
1. Twoi odbiorcy Cię nie rozumieją
Mówisz innym językiem niż oni. Potencjalni klienci wchodzą na Twoją stronę, czytają teksty, opisy pod produktami i… nic do nich nie trafia. Wszystko zapominają. Treści są im obojętne. I odchodzą do innych.
To trochę tak jakbyś próbował pisać teksty na stronie po francusku, posługując się jedynie łamanym francuskim. Pewnie jakoś tam Cię zrozumieją, ale czy będą chcieli nawiązać relację i kupić?
Copywriter za to zanim przejdzie do pisania tekstów pozna się z Twoimi odbiorcami. Zrozumie w jaki sposób mówią, co mówią i gdzie mówią. Zacznie mówić tak, jak oni mówią między sobą. Przekaże im tylko niezbędne informacje, a nie stos nikomu niepotrzebnych słów.
Dzięki temu odbiorcy chętniej przeczytają treści, bo one będą skierowane do nich. Copywriter poprowadzi z nimi dialog i sprawi, że Cię polubią i zostaną z Twoją marką na dłużej.
2. Nie sprzedajesz albo… sprzedajesz za mało
Zastanawiałeś się kiedyś, dlaczego tak jest? Może to właśnie Twoje teksty nie sprzedają. Suche opisywanie oferty nie przekonuje do zakupu. Fakty nie sprzedają, sprzedają emocje. I choćbyś nie wiem jak mocno się z tym nie zgadzał, to rzeczywistość.
Większość ludzi kupuje, bo czegoś pragnie, a Twoja rolą jest to pragnienie wywołać.
Nie potrafisz?
Copywriter potrafi. Pisze tak, aby w odbiorcy wystartowały konkretne emocje, które nakierują go na kupno produktu, czy inną określoną przez Ciebie czynność, np. zapis do newslettera. Dzięki temu zwiększa się ilość kliknięć i zamówień na stronę. Bo copywriter nie tylko pisze. On sprzedaje.
3. Twoja marka jest taka jak wszystkie
Pewnie przyglądasz się konkurencji i niektóre z ich posunięć kopiujesz, bo widzisz, że u nich działają. I dobrze, i źle. Jasne, że pewne schematy warto powtarzać, ale żeby być na szczycie i przyciągać klientów, musisz się wyróżnić. Pokazać swoją własną osobowość marki.
Jeśli to masz, nie potrzebujesz copywritera. Pewnie za tym idą również świetne teksty i marketing.
Ale jeśli nie… to copywriter pomoże Ci znaleźć tą drogą. Stworzy treści, które w pełni odzwierciedlać będą wizerunek, który chcesz pokazać klientom.
A w konsekwencji w końcu się wyróżnisz i staniesz o krok przed konkurencją.
Kiedy warto inwestować w copywriting?
Oczywiście wtedy, gdy nie wiesz jak pisać i chcesz w końcu zacząć lepiej sprzedawać.
Ale to nie jedyne powody. Zobacz sam!
Nie masz czasu na pisanie
Twoja firma się rozwija i czas, który wcześniej spędzałeś nad tworzeniem treści mocno się skurczył? Czas na oddanie pałeczki komuś innemu. Zatrudnienie copywritera w takim momencie to dobry krok, aby rozwijać się jeszcze szybciej bez utraty cennych wolnych chwil. Zanim jednak wybierzesz profesjonalistę, sprawdź czy ma potrzebne umiejętności.
Zobacz: 6 umiejętności, które powinien posiadać dobry copywriter
Zbyt długo jesteś w branży i dopada Cię klątwa wiedzy
Znasz swoją firmę bardzo dobrze. I to duży plus. Ale takie podejście może sprowadzić Cię na manowce – ogranicza Twój punkt widzenia. Nie jesteś w stanie postawić się w roli świeżaka i wytłumaczyć trudnych rzeczy w prosty sposób. Wtedy przyda Ci się copywriter. To on przełoży język techniczny na ten przyjemny dla klienta. I sprawi, że odbiorcy zaczną rozumieć, co do nich mówisz.
Zobacz: Co to jest klątwa wiedzy? Jak ją rozpoznać i skutecznie uniknąć jej w swoich tekstach?
Brak Ci świeżego spojrzenia na markę
Gdy prowadzisz swój biznes zbyt długo, może Cię dopaść brak kreatywności. Wtedy z pewnością w Twoim zespole przyda się świeża krew, która dołoży swoją cegiełkę i sprawi, że Twoja działalność wkroczy na nowe tory. Odświeżenie wizerunku czy nowe pomysły na teksty z pewnością przełożą się na większe zainteresowanie marką.
Krótkie podsumowanie – czy warto inwestować w copywriting?
Tak, ale pod jednym warunkiem. Że copywriter, którego zatrudniłeś faktycznie wie, co robi. Specjalista stworzy lekkie i sprzedażowe teksty, które wyróżnią Twoją firmę i pomogą Ci sprzedawać więcej. Po prostu.
Przeczytaj również:
- Copywriting i content marketing – co to takiego?
- Copywriter – Kto to jest? Co to jest copywriting?
- Inbound marketing – czym jest? Czy warto w niego inwestować?