Copywriting i content marketing – co to takiego?

Biorąc pod lupę zawód copywritera, można go podzielić na wiele mniejszych, bardziej precyzyjnych kategorii. Prym wiodą tutaj content marketing, copywriting, SEO copywriting, UX writing, mikrocopy czy tzw. viral marketing. I choć brzmią tajemniczo, zasady ich tworzenia opierają się na podobnych fundamentach. Dziś przedstawię pierwsze dwa – copywriting oraz content marketing.

Czym one się różnią? Jak wyglądają zasady ich tworzenia i na co zwracać uwagę? Podstawowym kryterium będzie cel tekstu. Więcej informacji znajdziesz poniżej.

Czym jest copywriting?

W Polsce słowo copywriting nie ma swojego odpowiednika. Dużo lepiej poradzili sobie z tym Niemcy. Tutaj, copywriting to nic innego jak Werbetexten, czyli tekst reklamowy. W dużym skrócie copywriting jest sztuką polegającą na pisaniu przyciągających uwagę treści. Należą do nich slogany reklamowe, spoty do reklam telewizyjnych i radiowych, teksty na ulotki, opisy produktów czy na strony internetowe. Cel jest jeden – przekonać odbiorcę do wykonania konkretnej akcji. Może to być zakup lub skorzystanie z produktu lub usługi, a także zapisanie się do newslettera czy wysłanie zapytania kontaktowego.

Skuteczność tekstów zależy od odpowiedniego dobrania słów, które wywołają określoną reakcję czytelnika. Zachęcą go do działania i sprawią, że dojdzie do wniosku iż dana czynność pomoże mu w rozwiązaniu jego problemów czy usprawni jego życie. Ważna jest więc empatia i zrozumienie potrzeb odbiorcy. Dlatego też w zawodzie copywritera niezwykle ważna jest persona, która pomaga wcielić się w rolę kupującej osoby i lepiej dostosować treść do jej oczekiwań.

W przypadku dłuższych tekstów istotną rolę odgrywa nie tyle przykucie uwagi czytelnika, co jego utrzymanie. Czytanie  artykułu czy słuchanie spotu reklamowego powinno być dla odbiorcy drogą, która doprowadzi go wprost do rozwiązania problemu. Wówczas wystarczy jedynie odpowiednie umieszczenie przycisku call to action.

Copywriting, a content writing - różnice

Content marketing i jego zadania

Treści tworzone pod dyktando content marketingu mają za zadanie pokazać daną firmę czy osobę w roli eksperta. Ich celem nie jest zachęcenie odbiorcy do działania, ale wzbudzenie jego zainteresowania, zaufania i poczucia przynależności do marki. Marketing treści wzbogacony słowami kluczowymi to również świetne narzędzie do pozycjonowania internetowego biznesu. Artykuły odpowiadają na zapotrzebowanie rynku, pozwalają rozwiązywać problemy i budują długotrwałe relacje.

W ramach content marketingu wyróżnić możemy teksty blogowe, artykuły poradnikowe oraz specjalistyczne, a także ebooki oraz newslettery. Ponadto zalicza się do niego również treści „niepisane” jak nagrania video, infografiki, podcasty czy prezentacje. Istotne jest przeprowadzanie kampanii w sposób ciągły, tak by jednocześnie budować wizerunek marki oraz pozytywnie wpływać na pozycję witryny w wyszukiwarce google.

Każdy przedsiębiorca posiadający swoją witrynę w sieci powinien poważnie zastanowić się nad uruchomieniem kampanii content marketingowej. Dzięki temu będzie mógł w prosty sposób pokazać „ludzką” stronę swojego biznesu i pomóc swoim odbiorcom w zaspokojeniu ich potrzeb i problemów. Marketing treści możemy zobaczyć nawet na takich portalach jak allegro. Czytając artykuł umieszczony na ich stronie znajdujemy się bezpośrednio w internetowym sklepie, dzięki czemu bezpośrednio możemy dokonać zakupu, np. płynu hamulcowego, gdy szukamy informacji o jego wymianie.

Efekt synergii – przyjemne z pożytecznym

Copywriting oraz content marketing doskonale się uzupełniają. Choć strona może funkcjonować bez wartościowych, przyciągających uwagę artykułów, to dodanie ich np. do bloga znacznie poprawi jej renomę i uznanie użytkowników. Jednak z drugiej strony, sam content marketing bez copywritingu nie da nam nic poza tekstami, których nikt nie znajdzie, a nawet jak znajdzie to nie będzie chciał ich czytać.

Niezależnie od działalności jaką prowadzisz, połączenie obu technik marketingowych pozwoli Ci na osiągnięcie najbardziej satysfakcjonujących rezultatów. Spójny tekst, prosty w odbiorze i niosący użytkownikowi wartość, wzmocniony SEO to prawdziwa bomba dla Twojego internetowego biznesu. Zwiększa popularność, generuje konwersję, a w konsekwencji przynosi zyski. Jedyne co potrzebujesz to dobrze zaplanowana kampania. I profesjonalny copywriter lub/i content writer.