Copywriter SEO – na czym polega jego praca?

Większość firm, zwłaszcza w dobie ostatniej światowej pandemii, zaczęła przenosić swoją działalność do internetu. Powstają nowe sklepy internetowe i inne witryny. Każda z nich potrzebuje unikalnych treści, przedstawiających specyfikę sprzedawanych produktów czy świadczonych usług. Każda musi być także zauważona w sieci. I właśnie tym „zauważeniem” zajmuje się copywriter SEO.

To osoba odpowiedzialna za tworzenie treści zgodnych z wymaganiami współczesnych wyszukiwarek. Sprawia, że wujek google widzi witrynę jako wartościową i podnosi jej pozycję. Potem pozostaje już tylko kliknięcie w link przez internautę.

Copywriter SEO – pozycjonowanie strony

Dobrze zbudowana witryna powinna być przejrzysta dla czytelnika, z intuicyjną nawigacją i merytorycznymi treściami. Najlepiej, by elementy graficzne miały jak najmniejszą możliwą wielkość, a linki i kod html były krótkie i proste. Ale to dopiero początek zabawy z pozycjonowaniem. To, co użytkownicy wpisują w pola wyszukiwarek, to słowa – określone słowa. Ich wyodrębnienie i odpowiednie rozmieszczenie w tekście to domena copywritera SEO.

Treści muszą nie tylko zaciekawić czytelnika, ale też przyciągnąć uwagę robotów wyszukiwarek. I choć algorytmy google nie są do końca znane, to specjaliści SEO domyślają się, na podstawie prób i błędów, jakie czynności należy podjąć, by witryna została uznana za wartościową. Przy pomocy narzędzi badają frazy kluczowe i selekcjonują je tak, by wybrać słowa dopasowane do branży klienta oraz z wysoką liczbą wyszukiwań. Na czym więc polega praca copywritera SEO? Tworzy on teksty zawierające podane przez pozycjonerów słowa kluczowe. Czasem nie wolno ich odmieniać, co znacznie obniża wartość merytoryczną tekstu, czasem dopasowanie ich do zdania jest dozwolone, a co więcej, uzasadnione jest użycie synonimów.

Copywriter, a copywriter SEO

Prawdą jest, że copywriter nie lubi podporządkowywać się działaniom SEO. Jego tekst ma budzić emocje, pobudzać do działania, a umieszczanie na siłę określonych wyrażeń niszczy jego płynność i wyrazistość. Jednak bez dobrych czynności pozycjonujących, praca copywritera nie miałaby sensu – zwyczajnie nikt nie przeczytałby jego treści. Dlatego czasem musi zacisnąć zęby i stworzyć coś, co nie do końca będzie odpowiadało jego wizji.

Nagłówki i treść nasycone frazami kluczowymi to podstawa podstaw. Potem dochodzą do tego opisy meta strony i meta description, a także atrybuty alt obrazków. Wszystko musi być zrobione z głową, by zaciekawić nie tylko roboty, ale i użytkowników. W końcu tekst zapleczowy czy blogowy trafi na jakąś stronę i ktoś w końcu na niego trafi i będzie chciał go przeczytać.

Copywriter SEO - na czym polega jego praca

Nie ważne jak mówią, ważne żeby mówili…

Copywriting SEO może przyjmować dwie formy: dobrą i złą. Dobra strona mocy polega na tworzeniu ciekawych treści, wartościowych dla użytkowników, często takich, które pomogą im rozwiązać jakiś problem. Najlepiej pozycjonują teksty długie i unikatowe. Istotne jest także linkowanie do witryny poprzez artykuły z innych serwisów. Tutaj liczy się jakość miejsca, z którego uzyskaliśmy odnośnik – im gorsze źródło, tym bardziej strona ucierpi w wynikach wyszukiwania.

Złych i nieetycznych sposobów pozycjonowania każdy powinien się wystrzegać. Dobry copywriter SEO wie, że treści kopiowane i pisane niedbale, może i w krótszym okresie dają satysfakcjonujące efekty, ale w dłuższej perspektywie algorytmy wyszukiwarek wychwytują problem i banują stronę. Podobnie sytuacja wygląda w przypadku linków. Odnośniki z serwisów o słabej jakości obniżają pozycję witryny w wynikach wyszukiwania.

Jak stworzyć dobre teksty SEO?

Na samym początku należy zbadać słowa kluczowe. Pomocne staną się profesjonalne narzędzia, takie jak google trends, które pokażą Ci, jakie zapotrzebowanie jest na konkretne, wymyślone przez Ciebie wyrażenia. Następnie pod daną frazę kluczową wymyśl temat, który mógłby zainteresować Twoich czytelników. Możesz to zrobić poprzez wpisanie swojej frazy kluczowej w wyszukiwarkę i przeanalizowanie treści z innych witryn czy blogów. Dobrze jest także poczytać fora oraz przejrzeć grupy na facebooku. Będziesz wiedział, co interesuje Twoich klientów. A jeśli nie masz pojęcia od czego zacząć tworzenie ciekawego tekstu SEO, napisz do mnie – kreatywnej copywriterki. Pomogę.