Gary Dahl – copywriter i specjalista ds. reklamy, który swoim niedorzecznym, ale niezwykle kreatywnym pomysłem urzekł miliony Amerykanów. Jego Pet Rock zachwycały przez około 6 miesięcy i uczyniły z Gary’ego milionera. Jak sprzedać kamień? Wystarczy dobry pomysł i odrobina kreatywności. Oto historia Pet Rocks.
Wszystko zaczęło się wiosną 1975 roku, kiedy to Gary Dahl rozmawiał ze swoimi przyjaciółmi w barze. Wtedy narodził się pomysł stworzenia zwierzątka, które nie przyprawi problemów swojemu właścicielowi. Pet Rock nie wymagało karmienia, było ciche i spokojne, nie potrzebowało zbyt dużej uwagi i co najważniejsze, nigdy nie umierało.
Czym jest Pet Rock?
Po prostu obłym kamieniem zapakowanym w pudełko. Gary Dahl kupił Pet Rocks w zwyczajnym sklepie budowlanym – skały pochodziły z Meksyku i tylko tyle było w nich niezwykłego.
Kluczowe dla sprzedaży i fascynacji Pet Rocks była otoczka – kamień pełnił rolę domowego zwierzaka.
Zestaw podstawowy kosztował 3,95 dolara. Do dziś produkt posiada swoją stronę internetową (www.petrock.com) i doczekał się wielu następców w różnych formach, np. Pet Rock z możliwością podłączenia do komputera.
Jak wyglądał Pet Rock?
Zestaw składał się z 4 elementów. Gładkiej skały z meksykańskiej plaży ułożonej na słomie w kartonowym pudełku z otworami wentylacyjnymi. W opakowaniu nasz zmyślny copywriter umieścił napisaną przez siebie instrukcję obsługi kamiennego zwierzaka. Poradnik zawierał informacje na temat obchodzenia się ze skałą, sposobów jej nauki, chwalenia i opieki zdrowotnej.
„Po wyjęciu z pudełka skała może wydawać się podekscytowana, połóż ją więc na kilku starych gazetach…”
Opis w instrukcji do Pet Rock pełen był dowcipów, w szczególności tych dotyczących komend. Czytamy np.
„Zakładając, że Twój kamień jest normalny, prawdopodobnie nie odpowie” (o komendzie „come”)
„Jeśli Twoja skała jest jak większość skał, nie będzie trzeba jej powtarzać tej komendy więcej niż jeden raz. Kamień błyskawicznie stanie się sztywny i pozostanie w tej pozycji dopóki nie wypowiesz kolejnej komendy. (…) Skały lubią ćwiczyć tę komendę samodzielnie, nawet wtedy gdy ich nie obserwujesz. Niech Cię więc nie zdziwi, jeśli zobaczysz swój kamień udający martwego” (o komendzie „dead”)
Moda na tę zabawkę zakończyła się w lutym 1976 roku. Pet Rocks były najpopularniejszym prezentem na święta Bożego Narodzenia, a potem szybko straciły swoją popularność. Stały się jednak inspiracją dla innych, jeszcze bardziej dziwacznych pomysłów.
Gary’emu nie można odmówić kreatywności. Wiedział, co zrobić, aby sprzedać coś tak prozaicznego jak skała i całkiem sporo na tym zarobić. Historia Pet Rocks pokazuje również, że marketing odgrywa niezwykle istotną rolę w sprzedaży. Możesz sprzedać wszystko, jeśli dołożysz do tego fajną historię.