Copywriting to zawód polegający na pisaniu tekstów wykorzystywanych w celach marketingowych. W języku polskim nie ma na niego jednoznacznego określenia, czasem jednak można spotkać zamienniki wszelkiej maści, takie jak „tekściarz”, „kopirajter” czy „copyrighter”. Dziko – zwłaszcza w przypadku nietypowych przekręceń – ale wynika to z niewielkiej popularności tego zawodu. Więc… Kto to jest copywriter? I co to jest ten cały copywriting?
„Bez dobrych copywriterów nie mamy biznesu”
Julia Guth, The Oxford Club
Co to jest copywriting?
Copywriting obejmuje wszystkie treści, które w pewien sposób zachęcają czytelnika do kontaktu z marką. Nie musi to być koniecznie sama sprzedaż, może to być zapisanie się na listę mailingową czy wypełnienie formularza kontaktowego.
Kluczowe w copywritingu nie jest pisanie treści, ale zrozumienie potrzeb, pragnień i wątpliwości klientów oraz takie dopasowanie i zaprojektowanie tekstu, aby w pełni odpowiadał on na ich wymagania.
„Twoim zadaniem nie jest pisanie kopii. Twoim zadaniem jest tak dobre poznanie odwiedzających, klientów i potencjalnych klientów, abyś rozumiał sytuację, w jakiej się teraz znajdują, gdzie chcieliby się znaleźć i dokładnie, jak Twoje rozwiązanie może i doprowadzi ich do ideału.”
Joanna Wiebe
Pisanie tego tekstu blogowego to również copywriting, ściślej ujmując content marketing, o którym opowiem Ci szerzej za chwilę.
Mamy już za sobą, definicję tego co to jest copywriting – przejdźmy zatem do samego copywritera.
Kim jest copywriter (a może kopirajter)?
Copywriter to osoba, która zawodowo zajmuje się copywritingiem.
Mówiąc copywriter, zwykle mamy na myśli copywritera sprzedażowego, czyli osobę która odpowiada za tworzenie tekstów reklamowych, tj. tekstów na strony www, haseł i sloganów reklamowych, wiadomości mailowych czy opisów produktu.
Pod pracą copywritera kryje się jeszcze wiele innych specjalizacji. Jest to wspomniany przed chwilą content marketing, SEO copywriter, ghost writer, microcopy czy copywriter od mediów społecznościowych.
Jeśli chcesz zostać „tekściarzem” i zastawiasz się jak zacząć – na początek sprawdź, jakie umiejętności będą Ci potrzebne, aby być dobrym copywriterem.
Tutaj wspomnę tylko, że kluczem do stworzenia „ognistego” tekstu będą trzy filary: EMPATIA, KORZYŚCI i WIARYGODNOŚĆ.
Czym zajmuje się copywriter?
Wiesz już, że odpowiada on za tworzenie tekstów reklamowych i związanych z budowaniem pozytywnego wizerunku marek w sieci i poza nią.
Ale co konkretnie robi copywriter?
- Wymyśla spoty reklamowe
- Tworzy hasła i slogany reklamowe
- Redaguje opisy produktów i kategorii
- Pisze, a czasem nawet projektuje wiadomości mailowe i newslettery
- Prowadzi blogi firmowe oraz fanpage w społecznościówkach
- Tworzy teksty na strony www
- Pisze artykuły sponsorowane, eksperckie i zapleczowe
- Redaguje ulotki
- Pisze ogłoszenia
- Tworzy e-booki
Lista jest dość obszerna i powoduje, że copywriter musi dużo wiedzieć i być na bieżąco z trendami. Przy pisaniu treści do sieci konieczna staje się dla niego dodatkowo znajomość SEO copywritingu, czyli pisania pod wyszukiwarki. W tym wszystkim ciężko się odnaleźć.
Jeśli chcesz zostać profesjonalnym copywriterem wybierz sobie jedynie kilka dziedzin, w których będziesz się poruszał. Mogą to być media społecznościowe, content marketing czy copywriting sprzedażowy.
Na początku jednak próbuj wszystkiego i sprawdzaj, w czym czujesz się najlepiej – dopiero wtedy wybierz dla siebie odpowiednią ścieżkę kariery.
Rodzaje copywriterów na rynku
Podaję Ci dość ogólny podział. Więcej o poszczególnych odmianach copywriterów przeczytasz w jednym z moich poprzednich artykułów.
1. Copywriter bezpośredni
Zajmuje się wymyślaniem spotów do reklam, sloganów i haseł reklamowych. Przygotowuje także ulotki oraz banery reklamowe, wymyśla nazwy dla firm. Można go również nazwać copywriterem kreatywnym.
2. Copywriter tworzący teksty do sieci
Pisze teksty na strony www, prowadzi blogi firmowe, pisze artykuły eksperckie i sponsorowane. Tworzy również opisy produktów i kategorii dla sklepów internetowych oraz zajmuje się prowadzeniem profili w mediach społecznościowych. Redaguje newslettery i ogłoszenia.
Redakcja wpisów blogowych czy artykułów poradnikowych to właśnie wspomniany wcześniej content marketing.
3. Copywriter SEO
To osoba, która tworzy treści, kierując się zasadami algorytmów wyszukiwarek. Teksty SEO to treści, które mają za zadanie przyciągnąć spojrzenia Google i zachęcić go do wyświetlenia strony na wysokich pozycjach w organicznych wynikach wyszukiwania. Muszą być wyposażone w słowa kluczowe, umieszczone w odpowiedniej ilości i odpowiednich miejscach w treści.
Więcej: Teksty SEO ze słowami kluczowymi – jak je pisać
Obecnie praktycznie każdy tekst tworzony do internetu przez copywritera to równocześnie tekst SEO. Należy więc zachować równowagę pomiędzy wysokiej jakości treścią, a nasyceniem frazami.
Kto potrzebuje copywritera?
Każdy przedsiębiorca, który chce zbudować spójny i skuteczny przekaz marketingowy. Copywriter na co dzień zajmuje się analizowaniem zachowań klientów, wie co na nich działa, a co odstrasza ich jak muchy. A co najważniejsze potrafi to wykorzystać słownie w tworzonych przez siebie tekstach.
Pamiętaj, że praca copywritera współcześnie nie polega tylko na pisaniu treści stricte reklamowych. Mamy do czynienia również z content writingiem, którego zadaniem jest zbudowanie zaufania do marki i wykreowania pozycji eksperta. Bezpłatne poradniki i artykuły specjalistyczne są równie przydatne, co klasyczne teksty reklamowe.
„Człowiek, który przestaje się reklamować, aby zaoszczędzić pieniądze, jest podobny do człowieka, który zatrzymuje zegar, aby zaoszczędzić czas”
Thomas Jefferson
Bez reklamowania się – zarówno w internecie jak i poza nim – firma nie istnieje i nie może się rozwijać. Z copywriterami jest tylko jeden mały kłopot: ciężko jest znaleźć dobrze wyszkolonych copywriterów. A tekst napisany przez profesjonalistę będzie na zyski firmy pracował przez lata. I w drugą stronę – copywriter pracujący profesjonalnie wpłynie pozytywnie na swoje zyski z działalności.
Zamiast zakończenia – początki copywritingu
Trudno jest ustalić konkretną datę powstania copywritingu. Możemy jednak przyjrzeć się kilku przykładom z przeszłości, które pokazują, że zawód ten miał się całkiem dobrze już wiele lat temu.
Spójrz na ten oryginalny tekst reklamowy z chińskiego Jinan. Powstał on za czasów panowania dynastii Song, panującej w latach 960-1279. Dotyczył on sklepu sprzedającego igły i zapisany został na brązowej płycie. Brzmiał tak:
„Kupujemy wysokiej jakości stalowe pręty i robimy z nich dobrej jakości igły gotowe do natychmiastowego użytku w domu”
W Polsce pierwsze reklamy notuje się w XV wiek. Były to tzw. reklamy dworskie, nazywane również nowaliami czy awizami. Składały się z jednej lub kilku kartek. Pierwsze drukowano już w 1557 roku – w języku niemieckim i po łacinie.
Przeczytaj również: