Logotyp Copywriting KrajewskaCopywriter Martyna Krajewska

Copywriter a studia - jaki kierunek powinieneś wybrać?

31 maja 2020

Dla wielu zawód copywritera kojarzy się z wygodną pracą zdalną przy kubku gorącej, czarnej kawy. Do jego podjęcia zachęca niska bariera wejścia oraz ograniczona ilość koniecznych narzędzi. Potrzebny jest jedynie komputer i trochę wolnego czasu. Rzeczywistość wygląda zupełnie inaczej. Co z wykształceniem? Jakie studia powinien skończyć copywriter? I czy to w ogóle jest konieczne?

Prześledźmy, na jakie kierunki studiów możesz się zdecydować, gdy marzy Ci się kariera copywritera.

Copywriter, a studia - czy warto?

Wykształcenie wyższe, niezależnie od kierunku, jest tylko dodatkiem do warsztatu pisarskiego dla copywritera. Copywritingu - tak jak i zresztą każdego zawodu - możesz nauczyć się samemu. Jednak niektóre kierunki pomogą Ci w rozwoju kariery tekściarza.

Na rynku spotkasz się z copywriterami, którzy ukończyli studia humanistyczne, a także tych z wykształceniem technicznym. Więc to nie kierunek studiów decyduje o sukcesie w zawodzie.

Jakie kierunki studiów wspierają pracę copywritera?

Najbardziej kompatybilne z zawodem copywritera studia to studia związane z marketingiem lub psychologią (np. psychologią w biznesie). Ciekawym wyborem może być również filologia polska czy dziennikarstwo ze specjalizacją reklamową.

Niektóre uczelnie proponują rozwiązania dopasowane do ciągłego rozwoju popularności zawodu copywritera. W ramach programu studenci uczestniczą w przedmiotach związanych z e-marketingiem, psychologią komunikacji czy komunikacji w mediach społecznościowych. Biorą udział w warsztatach tworzenia treści, a także dostają dostęp do marketingowych narzędzi, aby w pełni oswoić się z pracą copywritera. Studia, które oferują uczelnie to np. lingwistyka praktyczna i copywriting lub marketing i sprzedaż ze specjalizacją content marketingu.

Jako przyszły copywriter możesz wybrać studia na kierunku:

  • Filologia polska,
  • Dziennikarstwo,
  • Marketing internetowy,
  • Psychologia w biznesie,
  • Lingwistyka praktyczna i copywriting.

Kto może zostać copywriterem?

Od razu powiem, że jest to źle postawione pytanie. Jeśli chcielibyście w taki sposób pracować i zastanawiacie się, kto kto może zostać copywriterem, powiem: tylko wszyscy. Problem tkwi jednak w małym szczególe - nie każdy będzie dobrym copywriterem. I choć dla wielu praca ta może wydawać się usłana różami, to w rzeczywistości jest to ciężki kawałek chleba. Zresztą jak każda inna dziedzina. Oczywiście jeśli chce się w niej odnieść sukces, a nie być kolejną parą rąk do brudnej roboty.

W tym zawodzie, tak jak u grafika czy np. programisty, najważniejsze nie jest wykształcenie, ale umiejętności. I portfolio. Studia spójne z copywritingiem będą jedynie dodatkiem, bez którego ze spokojem można funkcjonować. Dadzą nam poczucie bezpieczeństwa i swojego rodzaju komfortu, bo przecież coś nieco wiemy o temacie więcej. Czasem zostaną także zauważone przez potencjalnego pracodawcę. Choć w większości ogłoszeń na stanowisko copywritera ważniejsza od wykształcenia stanie się próbka naszych umiejętności.

Potrzebujesz tylko samozaparcia i wielu godzin pracy. Przyda Ci się także ciągłe poszerzanie wiedzy z marketingu, psychologii czy sztuki perswazji, czyli wywierania wpływu na innych. Dobry copywriter dużo czyta i potrafi bacznie obserwować. Zastanawia się dlaczego dane decyzje zostały podjęte. Ogląda reklamy, czyta ulotki, wizytówki, przegląda zawartości stron internetowych. Nie zapomina również o literaturze tematycznej. Korzysta z kursów, jest na bieżąco z trendami, ale przede wszystkim cały czas ćwiczy swój warsztat pisarski.

Najważniejsze w pracy copywritera nie są studia, ale zrozumienie potrzeb i wewnętrznych pragnień poszczególnych grup docelowych. Oraz ich prawidłowe określenie. Poprawna polszczyzna - jasne, ale z przecinkami możemy poradzić sobie za pomocą darmowych narzędzi lub z pomocą profesjonalnego korektora.

Jeśli chciałbyś wiedzieć więcej o copywritingu, sprawdź, jakie są najważniejsze cechy dobrego copywritera.

Możesz również przejść przez testy osobowości, które pokażą Ci Twoje mocne i słabe strony. Z czystym sercem polecam Ci stronę www.16personalities.com/pl. Być może ten prosty test pomoże Ci zrozumieć, czy praca copywritera jest dla Ciebie.

copywriter na studiach

Copywriter i studia ścisłe, czyli jak zaczynałam

Studia humanistyczne omijałam szerokim łukiem, choć starałam się przeczytać wszystkie obowiązkowe lektury w trakcie lekcji języka polskiego. Bliżej było mi jednak do nauk ścisłych, fascynowała mnie matematyka oraz przedmioty kreatywne, których nie traktowałam w kategoriach zawodowych. Skutkiem tego rzeczywistością stały się studia ekonomiczne. Ale gdy zaczęłam pracę jako księgowa, zrozumiałam, że stosy dokumentów przepełnionych cyframi i z góry ustalona regularność nie są dla mnie.

Potrzebowałam kreatywnego wyładowania. Podjęłam więc jedną z najważniejszych decyzji w życiu i postanowiłam zostać copywriterem - takim bez wykształcenia, ale z zapałem do chłonięcia nowej wiedzy. Z pracy księgowej został mi w pamięci jedynie NIP pewnej dużej firmy budowlanej. I parę innych, myślę, że przydatnych informacji.

Zdaję sobie sprawę, że pisanie tekstów na zlecenie nie ma nic wspólnego z finansami i rachunkowością, którą dane było mi studiować przez 5 lat. Uważam jednak, że nie był to czas zmarnowany.Dlaczego?

Na zajęciach z marketingu zdążyłam przyswoić podstawową wiedzę z zakresu budowania marki i specyfiki zarządzania, a na wykładach z MSP (małych, średnich przedsiębiorstw) dowiedziałam się, jakie znaczenie w budowaniu własnego biznesu ma strategia błękitnego oceanu. Ponadto moja wiedza z finansów pozwala mi na swobodne budowanie przystępnych i ciekawych dla czytelnika treściz tematyki ekonomiczno-finansowej.

Copywriter a studia tematyczne, czyli content writer

Nie tylko studia ekonomiczne przydają się w zawodzie copywritera. Content marketing, jako osobna gałąź marketingu, jest coraz częściej wykorzystywany przy kreowaniu wizerunku marki. Potrzebne są więc specjalistyczne, rzetelnie napisane teksty z różnych dziedzin – z informatyki, mechaniki czy medycyny. I choć z pomocą porządnego researchu mogą to robić studenci po filologii polskiej, to absolwenci z zapleczem ścisłym cechujący się „lekkim piórem” świetnie sprawdzą się w zawodzie copywritera.

Jeśli „kręcą” Cię studia niezwiązane z copywritingiem, możesz stać się content writerem i pisać specjalistyczne artykuły z wybranej przez Ciebie dziedziny.

Zobacz, czym różni się copywriting od content marketingu.

Podsumowanie - copywriter na studiach

Kierunki powiązane tematycznie z copywritingiem z pewnością ułatwią Ci wejście na rynek pracy. Zyskasz bowiem podstawową wiedzę z marketingu czy psychologii, która przy pisaniu tekstów jest niesamowicie ważna. Studia ścisłe pomogą Ci za to w byciu skutecznym i rzetelnym autorem artykułów specjalistycznych, na które jest coraz większe zapotrzebowanie.

Ale warsztat pisarski i tak musisz wyrobić sobie po swojemu - pisząc, pisząc i jeszcze raz pisząc.

Potrzebujesz profesjonalnych tekstów?

Wystarczy tylko chwila na wypełnienie formularza kontaktowego. Sprawdź, jak mogę usprawnić Twój internetowy biznes.
Skontaktuj się ze mną

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Kim jestem?

Kreatywna copywriterka. Od dziecka pasjonowały mnie słowa, ich pochodzenie i sposoby użycia. Uwielbiam ironie i metafory. Pasjonuje mnie również kognitywistyka, głównie psychologia i językoznawstwo, dzięki czemu lepiej dopasowuję swoje teksty do potrzeb odbiorców. Prywatnie wielbicielka horrorów, wszystkich czworonożnych zwierząt i malowania akwarelą.

Napisz do mnie!

Chcesz skorzystać z moich copywriterskich usług? Napisz, żebyśmy szybko mogli zacząć rozmawiać o Twoich celach biznesowych. Zwykle odpisuje na maile w ciągu jednego dnia roboczego.

Adres email: kontakt@martynaKrajewska.pl

Copyright 2020 - Martyna Krajewska - Wszelkie prawa zastrzeżone
menu