Dla wielu zawód copywritera kojarzy się z wygodną pracą zdalną przy kubku gorącej, czarnej kawy. Do jego podjęcia zachęca niska bariera wejścia oraz ograniczona ilość koniecznych narzędzi. Potrzebny jest jedynie komputer i trochę wolnego czasu. Rzeczywistość wygląda zupełnie inaczej. Co z wykształceniem? Jakie studia powinien skończyć copywriter? I czy to w ogóle jest konieczne?
Prześledźmy, na jakie kierunki studiów możesz się zdecydować, gdy marzy Ci się kariera copywritera.
Pisanie tekstów sprzedażowych a studia
Wykształcenie wyższe, niezależnie od kierunku, jest tylko dodatkiem do warsztatu pisarskiego dla copywritera. Copywritingu – tak jak i zresztą każdego zawodu – możesz nauczyć się samemu. Jednak niektóre kierunki pomogą Ci w rozwoju kariery tekściarza.
Na rynku spotkasz się z copywriterami, którzy ukończyli studia humanistyczne, a także tych z wykształceniem technicznym. Więc to nie kierunek studiów decyduje o sukcesie w zawodzie.
Jakie kierunki studiów wspierają pracę copywritera?
Najbardziej kompatybilne z zawodem copywritera są kierunki związane z marketingiem lub psychologią, np. psychologią w biznesie. Ciekawym wyborem może być również filologia polska czy dziennikarstwo ze specjalizacją reklamową.
W ramach poszczególnych kierunków studenci uczestniczą w przedmiotach związanych z e-marketingiem, psychologią komunikacji czy komunikacji w mediach społecznościowych. Biorą udział w warsztatach tworzenia tekstów sprzedażowych, a także dostają dostęp do marketingowych narzędzi, aby w pełni oswoić się z pracą copywritera.
Jako przyszły copywriter możesz wybrać studia na kierunku:
- Filologia polska,
- Dziennikarstwo,
- Marketing internetowy,
- Marketing i sprzedaż ze specjalizacją w content marketingu;
- Psychologia w biznesie,
- Lingwistyka praktyczna i copywriting.
Kto może zostać copywriterem?
Tylko wszyscy. Problem tkwi jednak w małym szczególe – nie każdy będzie dobrym copywriterem. I choć dla wielu praca ta może wydawać się usłana różami, to w rzeczywistości jest to ciężki kawałek chleba. Zresztą jak każda inna dziedzina. Oczywiście jeśli chce się w niej odnieść sukces, a nie być kolejną parą rąk do brudnej roboty.
W tym zawodzie, tak jak u grafika czy np. programisty, najważniejsze nie jest wykształcenie, ale umiejętności. I portfolio. Studia spójne z copywritingiem będą jedynie dodatkiem, bez którego ze spokojem można funkcjonować. Dadzą nam poczucie bezpieczeństwa i swojego rodzaju komfortu, bo przecież coś nieco wiemy o temacie więcej. Czasem zostaną także zauważone przez potencjalnego pracodawcę. Choć w większości ogłoszeń na stanowisko copywritera ważniejsza od wykształcenia stanie się próbka naszych umiejętności.
Najważniejsze w pracy copywritera nie są studia, ale zrozumienie potrzeb i wewnętrznych pragnień poszczególnych grup docelowych. Oraz ich prawidłowe określenie. Poprawna polszczyzna – jasne, ale z przecinkami możemy poradzić sobie za pomocą darmowych narzędzi lub z pomocą profesjonalnego korektora.
Jeśli chciałbyś wiedzieć więcej o copywritingu, sprawdź, jakie są najważniejsze cechy dobrego copywritera.
Możesz również przejść przez testy osobowości, które pokażą Ci Twoje mocne i słabe strony. Z czystym sercem polecam Ci stronę www.16personalities.com/pl. Być może ten prosty test pomoże Ci zrozumieć, czy praca copywritera jest dla Ciebie.
Studia ścisłe a copywriting, czyli jak zaczynałam
Studia humanistyczne omijałam szerokim łukiem, choć starałam się przeczytać wszystkie obowiązkowe lektury w trakcie lekcji języka polskiego. Bliżej było mi jednak do nauk ścisłych, fascynowała mnie matematyka oraz przedmioty kreatywne, których nie traktowałam w kategoriach zawodowych. Skutkiem tego rzeczywistością stały się studia ekonomiczne. Ale gdy zaczęłam pracę jako księgowa, zrozumiałam, że stosy dokumentów przepełnionych cyframi i z góry ustalona regularność nie są dla mnie.
Potrzebowałam kreatywnego wyładowania. Podjęłam więc jedną z najważniejszych decyzji w życiu i postanowiłam zostać copywriterem – takim bez wykształcenia, ale z zapałem do chłonięcia nowej wiedzy. Z pracy księgowej został mi w pamięci jedynie NIP pewnej dużej firmy budowlanej. I parę innych, myślę, że przydatnych informacji.
Zdaję sobie sprawę, że pisanie tekstów na zlecenie nie ma nic wspólnego z finansami i rachunkowością, którą dane było mi studiować przez 5 lat. Uważam jednak, że nie był to czas zmarnowany. Dlaczego?
Na zajęciach z marketingu zdążyłam przyswoić podstawową wiedzę z zakresu budowania marki i specyfiki zarządzania, a na wykładach z MSP (małych, średnich przedsiębiorstw) dowiedziałam się, jakie znaczenie w budowaniu własnego biznesu ma strategia błękitnego oceanu. Ponadto moja wiedza z finansów pozwala mi na swobodne budowanie przystępnych i ciekawych dla czytelnika tekstów z tematyki ekonomiczno-finansowej.
Content writer, czyli tworzenie treści dla firm a studia
Nie tylko studia ekonomiczne przydają się w zawodzie copywritera. Content marketing, jako osobna gałąź marketingu, jest coraz częściej wykorzystywany przy kreowaniu wizerunku marki. Potrzebne są więc specjalistyczne, rzetelnie napisane teksty z różnych dziedzin – z informatyki, mechaniki czy medycyny. I choć z pomocą porządnego researchu mogą to robić studenci po filologii polskiej, to absolwenci z zapleczem ścisłym cechujący się „lekkim piórem” świetnie sprawdzą się w zawodzie copywritera.
Jeśli „kręcą” Cię studia niezwiązane z copywritingiem, możesz stać się content writerem i pisać specjalistyczne artykuły z wybranej przez Ciebie dziedziny.
Zobacz, czym różni się copywriting od content marketingu.
Podsumowanie – copywriter na studiach
Kierunki powiązane tematycznie z copywritingiem z pewnością ułatwią Ci wejście na rynek pracy. Zyskasz bowiem podstawową wiedzę z marketingu czy psychologii, która przy pisaniu tekstów jest niesamowicie ważna. Studia ścisłe pomogą Ci za to w byciu skutecznym i rzetelnym autorem artykułów specjalistycznych, na które jest coraz większe zapotrzebowanie.
Ale warsztat pisarski i tak musisz wyrobić sobie po swojemu – pisząc, pisząc i jeszcze raz pisząc.
Przeczytaj również: