Logotyp Copywriting KrajewskaCopywriter Martyna Krajewska

Co powinien zawierać brief dla copywritera? Przydatne wskazówki

14 grudnia 2020

Brief to dla copywritera kompendium wiedzy o kliencie, jego firmie, grupie docelowej i usługach. Pozwala rozpocząć pracę nad zleceniem, a dzięki niemu ryzyko wystąpienia poprawek i błędów jest mniej prawdopodobne. Ważne jest jednak, aby zawierał on istotne pytania. Co powinien zawierać brief dla copywritera? I w zasadzie, czy jest on zawsze konieczny?

Pisanie tekstów na zlecenie to specyficzna praca - jest to w zasadzie tworzenie produktu od nowa. Warto więc dokładnie dowiedzieć się, czego dokładnie potrzebuje Twój klient, aby dostarczyć mu treść na jak najwyższym poziomie. Zadawanie pytań pomaga w zrozumieniu potrzeb drugiej strony i przyspiesza czas pracy nad tekstem. Oczywiście nie oznacza to, że brief trzeba zawsze wykorzystać. W przypadku niektórych zleceń wystarczą Ci tylko ustalenia telefoniczne czy mailowe.

Co powinien zawierać brief dla copywritera? – firma, klienci, konkurencja i cel

Ilość i rodzaj pytań będą różnić się w zależności od zlecenia, jednak warto stworzyć sobie taki zestaw „must have”, który potem zmodyfikujesz sobie dokładnie pod klienta. Powinny być w nim zawarte pytania o działalność, jej mocne strony oraz środowisko konkurencyjne. Warto tutaj podpytać się, czym firma czy produkt/usługa różni się bądź jest lepsza od konkurencji. Ważna jest także grupa docelowa, czyli osoby, do których kierujemy tekst. Im bardziej szczegółowo określona, tym lepiej.

Kwestie techniczne, co do tekstów również warto ustalić w briefie. Zapytaj o rodzaj tekstu, jego długość oraz sposób zwracania się do odbiorców (per „Ty”, bezosobowo w drugiej osobie liczby mnogiej), a także o styl tekstu (poważny, publicystyczny, zabawny). Przydatną informacją będzie także ilość i rodzaj słów kluczowych oraz, jeśli są takie wytyczne, to ich sposób rozmieszczenia w treści.

I najważniejsze, w briefie dla copywritera zapytaj o cel tworzenia danej treści. Możesz bowiem stworzyć tekst sprzedażowy albo czysto informacyjny. I każdy z nich charakteryzował się będzie innym sposobem pisania.

Forma briefu copywritera

W jakiej formie najlepiej wysłać brief do klienta?

Nie ma jednej ponadczasowej formy. Jako copywriter możesz przygotować brief w formie pliku w pdf i wysłać go zarówno w wersji edytowalnej, jak i zwykłej (choć ta druga będzie uciążliwa dla klienta), możesz także utworzyć pytania w wordzie, najlepiej w wersji zablokowanej, tak aby nie dało się usunąć, czy zmienić przez przypadek treści pytań.

Ciekawą opcją, a do tego wyglądającą profesjonalnie, będzie przesłanie linku do ankiety utworzonej w google. Dzięki temu w briefie możesz stosować zarówno pytania otwarte, jak i zamknięte, dzięki czemu stanie się on po prostu łatwiejszy w wypełnieniu. Ale wszystko zależy od Twojego sposobu pracy.

Potrzebujesz profesjonalnych tekstów?

Wystarczy tylko chwila na wypełnienie formularza kontaktowego. Sprawdź, jak mogę usprawnić Twój internetowy biznes.
Skontaktuj się ze mną

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Kim jestem?

Kreatywna copywriterka. Od dziecka pasjonowały mnie słowa, ich pochodzenie i sposoby użycia. Uwielbiam ironie i metafory. Pasjonuje mnie również kognitywistyka, głównie psychologia i językoznawstwo, dzięki czemu lepiej dopasowuję swoje teksty do potrzeb odbiorców. Prywatnie wielbicielka horrorów, wszystkich czworonożnych zwierząt i malowania akwarelą.

Napisz do mnie!

Chcesz skorzystać z moich copywriterskich usług? Napisz, żebyśmy szybko mogli zacząć rozmawiać o Twoich celach biznesowych. Zwykle odpisuje na maile w ciągu jednego dnia roboczego.

Adres email: kontakt@martynaKrajewska.pl

Copyright 2020 - Martyna Krajewska - Wszelkie prawa zastrzeżone
menu