Brief to dla copywritera kompendium wiedzy o kliencie, jego firmie, grupie docelowej i usługach. Pozwala rozpocząć pracę nad zleceniem, a dzięki niemu ryzyko wystąpienia poprawek i błędów jest mniej prawdopodobne. Ważne jest jednak, aby zawierał on istotne pytania. Co powinien zawierać brief dla copywritera? I w zasadzie, czy jest on zawsze konieczny?
Pisanie tekstów na zlecenie to specyficzna praca – jest to w zasadzie tworzenie produktu od nowa. Warto więc dokładnie dowiedzieć się, czego dokładnie potrzebuje Twój klient, aby dostarczyć mu treść na jak najwyższym poziomie. Zadawanie pytań pomaga w zrozumieniu potrzeb drugiej strony i przyspiesza czas pracy nad tekstem. Oczywiście nie oznacza to, że brief trzeba zawsze wykorzystać. W przypadku niektórych zleceń wystarczą Ci tylko ustalenia telefoniczne czy mailowe.
Co powinien zawierać brief dla copywritera? – firma, klienci, konkurencja i cel
Ilość i rodzaj pytań będą różnić się w zależności od zlecenia, jednak warto stworzyć sobie taki zestaw „must have”, który potem zmodyfikujesz sobie dokładnie pod klienta. Powinny być w nim zawarte pytania o działalność, jej mocne strony oraz środowisko konkurencyjne. Warto tutaj podpytać się, czym firma czy produkt/usługa różni się bądź jest lepsza od konkurencji. Ważna jest także grupa docelowa, czyli osoby, do których kierujemy tekst. Im bardziej szczegółowo określona, tym lepiej.
Kwestie techniczne, co do tekstów również warto ustalić w briefie. Zapytaj o rodzaj tekstu, jego długość oraz sposób zwracania się do odbiorców (per „Ty”, bezosobowo w drugiej osobie liczby mnogiej), a także o styl tekstu (poważny, publicystyczny, zabawny). Przydatną informacją będzie także ilość i rodzaj słów kluczowych oraz, jeśli są takie wytyczne, to ich sposób rozmieszczenia w treści.
I najważniejsze, w briefie dla copywritera zapytaj o cel tworzenia danej treści. Możesz bowiem stworzyć tekst sprzedażowy albo czysto informacyjny. I każdy z nich charakteryzował się będzie innym sposobem pisania.
W jakiej formie copywriter może wysłać brief do klienta?
Nie ma jednej ponadczasowej formy. Jako copywriter możesz przygotować brief w formie pliku w pdf i wysłać go zarówno w wersji edytowalnej, jak i zwykłej (choć ta druga będzie uciążliwa dla klienta), możesz także utworzyć pytania w wordzie, najlepiej w wersji zablokowanej, tak aby nie dało się usunąć, czy zmienić przez przypadek treści pytań.
Ciekawą opcją, a do tego wyglądającą profesjonalnie, będzie przesłanie linku do ankiety utworzonej w google. Dzięki temu w briefie możesz stosować zarówno pytania otwarte, jak i zamknięte, dzięki czemu stanie się on po prostu łatwiejszy w wypełnieniu. Ale wszystko zależy od Twojego sposobu pracy.