Co Eugene Schwartz powiedziałby o Twoim copywritingu?

„Daj mi 15 minut, a dam Ci moc Super Pamięci”i – brzmiała jedna z reklam napisanych przez Eugene Schwartza. Był genialnym copywriterem, urodzonym w 1927 roku. Minęło wiele lat od jego działalności w copywritingu, jednak nadal wiele możemy się od niego nauczyć.

Zobaczmy, co o copywritingu mówił Eugene Schwartz.

Zasady traktuj z dystansem

Formuły tworzenia nagłówków, ofert sprzedażowych, treści mailowych – jest ich wiele i pewnie jeszcze więcej się pojawi. Schwartz nie podważa ich, ale prosi, aby podchodzić do nich z lekkim sceptycyzmem. Zasady w copywritingu nie zawsze działają. Dlaczego?

Bo copywriting to tylko narzędzie, które wykorzystywane jest w tworzeniu przekazu sprzedażowego do ludzi. Do ludzi, którzy mają swoje pragnienia, wyuczone zachowania. To co pozostaje niezmienne w copywritingu to dwie rzeczy:

  • psychologia człowieka;
  • jego zachowania zakupowe.

Formuły mogą się przydać, ale Twój wzrok zawsze skierowany powinien być na klienta.

A o formułach przeczytasz tu: Formuły copywriterskie – czym są i dlaczego niektóre nie działają?

Nie twórz, odkrywaj

Copywriting to nie pisanie. Copywriting to nie tworzenie. To odkrywanie ukrytych ludzkich pragnień, a następnie sprytne nakierowanie ich w stronę Twojego produktu/usługi. Nie ma w tym ani grama tworzenia. Jest za to zrozumienie rynku.

Pamiętaj, zgodnie z tym co mówił Eugene Schwartz, popytu się nie kreuje. On już jest. Twoim zadaniem jako copywritera jest do niego dotrzeć i sprawić, aby Twój produkt zaspokajał istniejące już pragnienia. Poznaj pożądanie klientów i odpowiedz na nie. Po prostu.

Tworzenie pragnień czy potrzeb jest nieopłacalne, bo zajmuje zbyt dużo czasu zanim wygenerują nam one to, czego od nich oczekujemy.

Dlatego kluczem jest wyciągnięcie tych ukrytych potrzeb na światło dzienne, nadanie im określonego kierunku. Jako copywriter musisz poznać potrzeby i pragnienia klientów i je rozwinąć, a nie z nimi walczyć. Uwypuklić je i przedstawić w odpowiedni sposób. Argumentować logicznie i emocjonalnie.

„Kiedy zaczniesz od tego, co liczy się dla klienta, będziesz mieć prawo do jego uwagi”

A co najpiękniejsze w tym wszystkim: nie musisz mieć nie wiadomo jak długiej listy potrzeb. Wystarczy, że znajdziesz tę jedyną i na niej oprzesz swój tekst. Jeśli będzie odpowiednio silna i opiszesz ją w odpowiedni sposób, Twój tekst będzie skuteczny jak diabli.

Słuchanie jako jedna z zasad copywritingu

Słuchaj

Kluczem do napisania świetnego tekstu jest zrozumienie człowieka siedzącego tam po drugiej stronie. A jak najprościej poznać drugą osobę? Słuchając. Nie przegaduj więc swoich klientów, ale wsłuchaj się w ich głosy. Co mówią i jak mówią? Co jest dla nich ważne? Czego się boją? Czego za wszelką cenę chcą unikać?

I nie ograniczaj się w tym. Inspiracją może być dla Ciebie nawet stara rozmowa z Panią na przystanku autobusowym, z taksówkarzem. Nigdy nie wiesz, jakie teksty będziesz pisał. W końcu research to podstawa copywritingu.

Prosto, nie nudno

Obrazowe czasowniki, zdania wielokrotnie złożone – czasem się przydają, ale trzeba znać umiar. Pierwszym krokiem jest zrozumienie klienta i pisanie językiem stworzonym wprost dla niego. Pisz prosto, ale nie prostacko. Skracaj zdania. Mieszaj je naprzemiennie z dłuższymi formami. Pisz różnorodnie, tak aby nie znudzić czytelnika.

Jeśli go znudzisz…nie muszę chyba mówić, jak to się skończy 🙂

Zadbaj o jak najmniejszą ilość słów, ale o największą ilość połączeń tych słów z mózgiem klienta.

Zobacz: Ciekawe sposoby na poprawę czytelności tekstu

Pokaż, co Twój produkt robi

Mamy tutaj ten słynny „język korzyści”. Nie mów o tym, jaki produkt jest, bo to nikogo nie interesuje. Odbiorców obchodzi tylko to, co mogą na danym produkcie czy usłudze zyskać. Co im daje? Status społeczny? Poczucie ważności? Szczęście? Zdrowie? Spokój? Wróć do odkrywania pragnień klienta i skonfrontuj je z Twoim produktem. Niech odpowiada on na ich potrzeby.

A na koniec…

Pamiętaj, że copywriter ma w rękach tylko (albo aż) 3 narzędzia:

  • ludzkie emocje, pragnienia, marzenia i obawy;
  • wiedzę o produkcie;
  • przekaz reklamowy.

Jedyne co musi zrobić, to połączyć te 3 elementy w spójną całość.

I polecam zerknąć Ci na kilka tekstów reklam napisanych przez Eugene Schwartza:
https://swiped.co/person/eugene-schwartz/

 

Przeczytaj również: