Jest kilka zasad, które zwiększają czytelność tekstu. Są to:
- krótkie akapity – maksymalnie 6 linijek naraz;
- krótkie zdania – do 20 słów;
- stosowanie strony czynnej;
- dodawanie obrazków w tekście;
- nagłówki.
Ale to nie wszystko. Jest tego znacznie więcej. Jesteś gotowy?
Te wskazówki pomogą Ci pisać lepiej i skuteczniej. A do tego rozpalisz emocje czytelnika i sprawisz, że gładko przepłynie przez każdy Twój tekst.
Słowa przejściowe
Jeśli korzystasz z wtyczki Yoast, pewnie już o nich słyszałeś. Jeśli nie to już tłumaczę:
Słowa przejściowe to słowa, które łączą ze sobą różne części tekstu. Nadają sens poprzednim zdaniom i pokazują kierunek czytelnikowi.
Ciężko brzmi? To inaczej, pokażę Ci przykłady.
Najczęściej stosowanymi będą słowa: „ponieważ”, „w związku z”, „dlatego”.
One wskazują powód.
Ale mogą pełnić też inne funkcje:
- podkreślać znaczenie: warto zauważyć, przede wszystkim, z pewnością;
- porównywać coś ze sobą: w przeciwieństwie do, z drugiej strony;
- podsumowywać: podsumowując, w związku z tym.
Słowa przejściowe poprawiają czytelność tekstu, bo tworzą połączenie między pierwszą częścią zdania, a drugą. Zgodnie z wtyczką Yoast słów łączących w treści powinno być 30%.
Ale to tylko wtyczka. Najważniejsza jest czytelność tekstu – zbyt dużo słów łączących może tylko zniekształcić tekst.
A co ważniejsze…
Słowa łączące nie mają bezpośredniego wpływu na SEO.
Nasiona ciekawości
To mój ulubiony punkt.
Liczę, że Twój również, bo wiem, że chcesz lepiej pisać.
Nasiona ciekawości rozpalają ciekawość czytelnika. A o to nam przecież chodzi – żeby czytelnik czytał dalej. Do końca.
A co ważniejsze, nasiona ciekawości pomagają nam empatyzować się z odbiorcami.
Wymyślił je Joseph Sugarman, legendarny copywriter i stosował na końcu akapitu, tak aby jeszcze bardziej podsycić ciekawość tego, co będzie dalej w tekście.
To jedziemy.
1. Daj czytelnikowi powód do przeczytania kolejnego akapitu.
Nie muszą to być jakieś skomplikowane formuły. Sugarman pisał tak:
- Pozwól mi wyjaśnić.
- Więc czytaj dalej.
- Ale jest więcej.
2. Zadaj pytanie
Takie, które zmusi mózg do szukania odpowiedzi, np. Co to oznacza dla Ciebie?
Albo…
Odpowiedz na pytanie w nietypowy sposób:
- Oto wskazówka.
- Prawidłowa odpowiedź może Cię zaskoczyć.
3. Empatyzuj się z czytelnikiem
Każdy tekst musisz napisać w oparciu o grupę docelową. Dostosować do niej język artykułu. Ale Sugarman podaje frazy, które pomagają wejść do umysłów czytelników.
Mamy tutaj:
- Wiem, o czym myślisz.
- Też tam byłem.
- Wiem, jak to jest.
Ale żeby móc je zastosować, musisz dokładnie, ale to niezwykle dokładnie wiedzieć, kto jest ostatecznym odbiorcą Twojego tekstu. Inaczej czytelnik się z Tobą nie utożsami i przestanie czytać.
4. Ostrzegaj
Spraw, aby czytelnik przygotował się na coś niezwykłego, tj.:
- Jest pewien haczyk.
- Ale najpierw uważaj.
5. Otwórz pętle
Jednym zdaniem spraw, aby czytelnik musiał przeczytać dalej:
- Nie martw się. Jest rozwiązanie.
- Podzielę się z Tobą sekretem.
Jest jedno ale…
Tych fraz nie wolno nadużywać. Nadużywane stracą swoją moc i staną się jak oklepane, nic nieznaczące frazy w copywritingu (wysoka jakość, wieloletnie doświadczenie).
Wszystkie te metody to w zasadzie zastosowanie luki informacyjnej.
Jak chcesz poczytać o niej więcej, to tu: Znasz ten prosty sposób na klienta Luka informacyjna dla zielonych?
Pisz osobowo
Pisanie bezosobowe kojarzy nam się pracą doktorską lub badaniami na jakiś temat. Trudno się to czyta, a jeszcze trudniej rozumie.
A tekst ma być jak rozmowa z kimś, kto chce dowiedzieć się więcej. Bądź jak partner w rozmowie, a nie przemądrzalec.
Zamień „rozbito”, „przedstawiono”, „napisano”, „zrobiono” na „rozbił”, „przedstawił”, „napisał”, „zrobił”, a zobaczysz że Twój tekst dużo zyska.
Przysuń podmiot do orzeczenia
To dwa najważniejsze elementy w zdaniu. Podmiot mówi o wykonawcy czynności, orzeczenie o tym, co podmiot robi. Jeśli od siebie odsuniesz, to czytelnik będzie miał spory problem ze zrozumieniem zdania.
Takie proste, a robi robotę.
Więcej o takich smaczkach przeczytasz w książce „Magia Słów – jak pisać teksty, które porwą tłumy”.
A jej recenzję zobaczysz tutaj: Książki dla copywriterów. „Magia słów – jak pisać teksty, które porwą tłumy”.
Czytelność tekstu, a SEO
Na koniec powiedzmy sobie coś o SEO. Czytelność tekstu wzmacnia pozycję w Google. A dzieje się tak dlatego, że wyszukiwarka lubi treści, które lubią czytelnicy. Jeśli więc odbiorca zostanie dłużej na Twojej stronie czy blogu, to Google wie, że coś się dzieje (dobrego) i podnosi pozycję strony w swoich wynikach. A od tego dzieli Cię krok do wysokiej liczby kliknięć, komentarzy i zakupów na stronie 🙂
Przeczytaj również: