Perfekcjonizm z copywritingiem ma tyle wspólnego, co ja z zeszłorocznym śniegiem. Owszem, dobry copywriter powinien poprawnie posługiwać się językiem polskim, znać zasady stylistyczne, ortograficzne oraz gramatyczne. Jednak musi zdawać sobie sprawę, że teksty pisane w sposób „zbyt profesjonalny” staną się mdłe i nudne dla odbiorcy. Muszą go zainteresować, a w ostatecznym rozrachunku przekonać do wykonania jakiejś akcji – zakupu, kliknięcia czy zapisania się do newslettera.
Jakie umiejętności powinien więc posiadać dobry copywriter? I jak sprawdzić, czy mamy do czynienia z profesjonalistą?
Dobry copywriter – zestaw niezbędnych umiejętności
Krótka lista – prezentująca najważniejsze cechy dobrego copywritera. Pisać może każdy, ale nie każdy tekst będzie tak samo dobry. Sprawdź, czego potrzebujesz, aby zaistnieć na tym rynku.
Wiedza z zakresu marketingu i pozycjonowania
Marketing, w tym marketing konwersacyjny i internetowy to dwie kluczowe kwestie, którymi powinien interesować się dobry copywriter. Chodzi tutaj o wiedzę z zakresu technik sprzedaży, która przydaje się przy tworzeniu wizerunku marki, a tym samym dobrych opisów stron internetowych, opisów produktów czy tekstów blogowych.
Każdy copywriter SEO musi się charakteryzować wiedzą z zakresu zasad działania wyszukiwarek i dostosowywać się do nich w tworzonych przez siebie treściach. Prawidłowo zredagowane nagłówki, umiejętność odpowiedniego doboru słów kluczowych oraz ich rozmieszczenia, pozwalają na poprawę wizerunku w sieci klienta, dla którego tworzysz tekst.
„Lekkie pióro”
To podstawa podstaw. Jeśli nie potrafisz płynnie posługiwać się językiem i bezproblemowo przelewać myśli na papier, to copywriting nie jest dla Ciebie. Owszem, tak jak wszystkiego, również i tej umiejętności można się nauczyć, jest to jednak znacznie dłuższa droga. Tworzenie ciekawych, a zarazem zrozumiałych dla czytelnika zdań pozwala na szybsze przygotowanie tekstu.
Dobry copywriter nawet z tekstów specjalistycznych potrafi zrobić treść znacznie przyjemniejszą w odbiorze.
Zobacz też: Ciekawe sposoby na poprawę czytelności tekstu
Umiejętność komunikacji
Dobry copywriter nie przygotowuje treści dla robotów wyszukiwarek, ale przede wszystkim dla ludzi. Współpracuje z wieloma osobami z różnych branż, musi więc posiadać umiejętność sprawnego komunikowania się z nimi. Niezależnie od tego, czy rozmowa odbywa się telefonicznie, osobiście czy przez maila. Nie potrafisz przekonać klienta do swoich racji? Powinieneś nad tym popracować. Inaczej, jedyne co Ci pozostaje to umiejętność szybkiego pisania na klawiaturze i „dłubania” precli na 1000 zzs przez całe życie.
Kreatywność
W pracy copywritera tworzenie dwóch jednakowych tekstów jest niedopuszczalne. Nawet jeśli w trakcie zlecenia posługuje się on researchem, to nowy tekst musi być zupełnie inny od pozostałych, dać nowe spojrzenie na daną tematykę, uzupełniać ją lub poszerzać. Kreatywność potrzebna jest także przy zleceniach na wiele treści z jednej dziedziny. Dodawanie opisów produktów tych samych rolet, ale w różnych wariantach kolorystycznych wymaga od copywritera elastycznego podejścia i powiewu świeżości w każdym tekście. Ma to także szczególne znaczenie w trakcie tworzenia haseł reklamowych.
Research i dociekliwość
Nie zawsze możemy sobie pozwolić na tworzenie treści w tematyce, którą doskonale znamy, zwłaszcza na początku przygody z copywritingiem. Dobry copywriter umie odróżnić źródło rzetelne od nierzetelnego. Doskonale porusza się także po artykułach specjalistycznych czy treściach prezentowanych w innych językach. Jest zawsze otwarty na poszerzenie swojej wiedzy z każdej dziedziny. Choć posiadanie własnej specjalizacji może znacznie przyspieszyć redagowanie jednego tekstu i przełożyć się na zwiększenie miesięcznych przychodów. Na początku kariery nie poleca się jednak takiego rozwiązania.
Znajomość mechanizmów psychologicznych
Stworzenie chwytającego za emocje i skłaniającego do zakupu tekstu rozpoczyna się od wejścia w buty naszego czytelnika. Opisanie persony, jej sposobów myślenia i podejmowania decyzji wymaga empatii i wrażliwości. Dzięki temu dobry copywriter będzie potrafił stworzyć perswazyjny tekst zarówno z dziedziny ekonomii, elektroniki czy na temat branży kosmetycznej.
Po czym poznać profesjonalnego tekściarza?
Wybór dobrego copywritera wcale nie należy do najprostszych. Jednak to, czym nie powinniśmy się sugerować to cena. Zawód ten posiada niezwykle niski próg wejścia, więc za zaledwie parę złotych jesteśmy w stanie uzyskać treść na stronę czy bloga. Nie mamy jednak pewności, czy będzie ona wysokiej jakości. Na co więc zwracać uwagę?
Profesjonalista będzie zadawał pytania. Bardzo prawdopodobne, że przy otrzymaniu zlecenia posłuży się briefem, dzięki któremu będzie mógł lepiej poznać klienta, jego potrzeby, grupę docelową czy konkurencję na rynku. Przedstawi też swoje sugestie i przemyślenia dotyczące tekstów. Dobrym markerem jest strona internetowa, przykłady wcześniejszych realizacji czy pisanie bloga przez copywritera. Dzięki temu zobaczymy, w czym się specjalizuje i czego można się po nim spodziewać. W niektórych przypadkach można poprosić o próbki umiejętności w postaci krótkich tekstów.
Przeczytaj również: