Teksty SEO – jak je pisać, żeby nie zwariować?

Sposoby tworzenia tekstów SEO zmieniają się w miarę podnoszenia kwalifikacji przez wyszukiwarki. Ale jedno pozostaje niezmienne: potrzeby czytelników. Każdy artykuł piszesz dla kogoś, kto siedzi po drugiej stronie monitora. I to o nim myśl, gdy tworzysz teksty. Frazy kluczowe, które stanowią fundament tekstów SEO też są ważne, ale nie mogą one niszczyć zawartości treści.

W tym artykule opowiem Ci:

  • jak poznać użytkownika strony i skroić pod niego tekst;
  • co oznacza pojęcie „wartościowe treści”;
  • jak używać z głową słów kluczowych w tekstach SEO;
  • o ciekawych algorytmach Google i ich wpływie na Twoje pisarskie wypociny;
  • dlaczego warto dbać o linkowanie wewnętrzne w swoich tekstach.

„Czym jest wartościowa treść? O tym ostatecznie decyduje klient” Joe Chernov

Wartościowe teksty SEO – cechy szczególne

Nie każdy tekst pełen słów kluczowych będzie wartościowy. Nawet dla wyszukiwarki. Dziś ostatnie zdanie mają Twoi czytelnicy. Jeśli uznają, że teksty, które piszesz, są słabej jakości – zapomnij o dużej ilości wejść na stronę. Ba, przełoży Ci się to także na wysoki współczynnik odrzuceń. A przecież tego chcemy uniknąć.

Wartościowe teksty SEO mają kilka cech wspólnych. Z punktu widzenia użytkownika powinny być:

  • unikalne: czytanie dwa razy tego samego nie sprawia radości zarówno Twoim czytelnikom, jak i robotom Google;
  • użyteczne: czytamy blogi, bo czegoś chcemy, dowiedzieć się, poznać czyjeś życie od środka albo zrelaksować, nie zepsuj tego swoim tekstem;
  • dopasowane do niego: język formalny, uliczny slang, a może połączenie jednego z drugim? pisz tak, aby czytelnik Cię zrozumiał, w jego języku.

Ważne jest także dopasowanie tekstu SEO do konkretnej intencji wyszukiwania (tzw. mikromomenty). Wyróżniamy ich 4 typy:

  • informacyjne: gdy użytkownik chce się czegoś dowiedzieć;
  • nawigacyjne: kiedy szuka drogi do jakiegoś miejsca;
  • komercyjne: gdy szuka szczegółowych informacji o produkcie, które chce kupić;
  • transakcyjne: dopasowane do użytkownika, który jest pewien, że chce kupić, tylko szuka miejsca, gdzie może to zrobić.

Poznaj użytkownika swojej strony

Co wiesz, o czytelnikach Twojego bloga? Czy Twoje teksty odpowiadają na problemy Twoich odbiorców? Myślisz o nich, gdy piszesz pod SEO? Nawet idealnie zoptymalizowane treści mogą zostać odrzucone przez użytkowników, jeśli będą nudne, napisane w zbyt trudnym języku lub po prostu bezużyteczne. Celem Twojego artykułu jest pomoc czytelnikowi, a nie utrudnianie mu życia.

Dowiedz się więc, czego on od Ciebie oczekuje? Czego ten człowiek chce? Co go uwiera? Czego nie wie, choć chciałby? Prześwietl swoją grupę docelową najgłębiej jak się da. I dopiero wtedy zacznij pisać.

Szukaj informacji na forach internetowych oraz w mediach społecznościowych. Może już ktoś komentował Twoje wcześniejsze treści? Przejrzyj je. Przeszukaj też maile od klientów – być może są w nich pytania, na które warto odpowiedzieć w tekstach. Im więcej informacji zbierzesz, tym lepiej.

Pomocne będą nawet narzędzia analityczne Twojej strony, takie jak Google analytics czy Google search console. Zobaczysz w nich słowa kluczowe oraz całe wyrażenia (często w formie pytań), dzięki czemu łatwiej będzie Ci poznać zagwostki Twoich czytelników.

Zobacz: Gdzie szukać informacji o klientach, aby tworzyć skuteczniejsze treści?

Jak pisać artykuły SEO? Wskazówki od copywritera

Nie przyciągniesz użytkowników artykułem z odpowiednimi frazami, jeśli nie będzie on zachęcał swoim tytułem i tematyką. Przykuwający uwagę tytuł tekstu SEO jest wart dużo więcej niż najlepsza optymalizacja słów kluczowych. Google mierzy nie tylko dopasowanie pod konkretne frazy, ale także zainteresowanie użytkowników Twoją stroną. Jeśli ktoś kliknie w link i spostrzeże, że to nie są informacje, których szukał, szybko opuści stronę. A Ty stracisz w oczach google i algorytmy mogą obniżyć pozycję Twojej witryny. Umiejętnie połącz więc jedno z drugim.

Brak weny możesz czasem zastąpić profesjonalnymi narzędziami. Skorzystaj z Answer the Public albo z generatora unikalnych tytułów blogowych – hubspot.com. Witryna jest wprawdzie po angielsku, ale zawsze może posłużyć jako inspiracja. Wystarczy wpisać kilka rzeczowników (fraz kluczowych) i pojawi się lista 5 (darmowych) przykładów tematów na artykuł.

Sam nagłówek to tylko wierzchołek góry. Teraz czas zachęcić użytkownika do czytania Twojego tekstu.

Krótkie akapity to podstawa. Przyjemnie się je czyta i łatwiej przebrnąć przez cały teksty. Drugie to nagłówki, które jasno dzielą tekst na logiczne części. Dzięki nim użytkownik może skanować treść wzrokiem i przeczytać tylko ten fragment, który go interesuje. A po trzecie – krótkie zdania. W zbyt długich czytelnik traci wątek i się zniechęca. A to prowadzi do klikania „iksa” w prawym górnym logu.

W pisaniu wartościowych tekstów pomagają zasady webwritingu. A jeśli nie czujesz się na siłach, aby samemu stworzyć taki artykuł, skorzystaj z pomocy profesjonalnego copywritera.

Podsumujmy: 3 elementy dobrego jak diabli tekstu to:

  • konkret: podajesz w nim konkretne liczby, przykłady z życia;
  • rozwiązywanie jakiegoś problemu: nie musi to być zaraz coś arcytrudnego, wystarczy zerknąć na narzędzia do badania słów kluczowych, aby poznać problemy użytkowników;
  • napisałeś go tak, jak sam chciałbyś, żeby ktoś napisał do Ciebie ( z uszanowaniem Twojego cennego czasu).

Jak rozmieszczać słowa kluczowe w tekstach SEO?

Zacznij prawidłowego doboru fraz kluczowych. Zły wybór na tym etapie doprowadzi Cię do pokazywania się nieodpowiedniej grupie docelowej – spowoduje tylko wyświetlanie się Twojej witryny w google, ale mało kto zacznie w nią klikać i zapoznawać się z jej zawartością.

Rozmieszczenie słów kluczowych w tekstach SEO

W doborze keywords może pomóc Ci nawet zwykła wyszukiwarka google. Sprawdź interesującą Cię frazę i zobacz, ile stron wyświetla się na nią w wyszukiwarce. Następnie wybierz te, gdzie jest mniejsza konkurencja – w tym przypadku mniej oznacza więcej.

Załóżmy jednak, że tą część masz już za sobą. Zrobiłeś listę słów kluczowych i wyrażeń, które mają się znaleźć z tekście. Pozostaje pytanie – gdzie i w jakiej ilości je umieścić?

Zacznijmy od gdzie. Obowiązkowo umieszczaj frazy w:

  • tytule tekstu;
  • nagłówkach kolejnych rzędów;
  • leadzie;
  • tekście (o tym za chwilę szerzej);
  • opisach meta (meta description, title oraz atrybutach lat obrazków).

Nie znane są nam sposoby działania algorytmów google, jednak na podstawie doświadczeń specjaliści określili pewne sposoby uzyskiwania wysokich pozycji w wyszukiwarkach. Wnioski można wyciągnąć również z wypowiedzi inżynierów z Google. Dzięki temu szybciej i skuteczniej przeprowadzisz optymalizację swojej strony i zwiększysz jej widoczność.

„Generalnie nie chciałbym się skupiać na gęstości słów kluczowych. Wyszukiwarki są już nieco bardziej rozwinięte” John Mueller, 2014, Google

Ale konkretniej…

Zagęszczenie słów kluczowych nie ma znaczenia przy pozycjonowaniu. Wystarczą nawet 2-3 frazy na cały tekst, większa ich ilość nie interesuje ani Twojego czytelnika, ani wyszukiwarki. Google chce pokazywać treści użyteczne dla odbiorców, a te przesycone frazami na pewno nimi nie są.

„Nawet jeśli możesz coś powiedzieć 7-8 razy nie oznacza to, że to pomoże Ci podnieść pozycję w google” Matt Cutts

Artykuły i teksty z nadmierną ilością fraz kluczowych stają się podejrzane dla google. A to może w najgorszym przypadku oznaczać tylko jedno – ban i obniżenie pozycji w wynikach wyszukiwania.

Jedna fraza kluczowa na 200 słów w tekście powinna wystarczyć. Również frazy, które są synonimami lub wyrazami bliskoznacznymi umieszczaj MAKSYMALNIE w takich rozmieszczeniu. Bezpieczne zagęszczenie słów kluczowych powinno wynosić 1%.

Warto tutaj wspomnieć o popularnej wtyczce Yoast do WordPressa. Nieco inaczej podchodzi ona do nasycenia treści frazami. W darmowej wersji nasycenie oscyluje w przedziale 0,5%-3,0%, w wersji premium jest zwiększone o 0,5 punktów (do 3,5%) – ma to związek z możliwością dopisywania synonimów oraz dodatkowych fraz kluczowych, które są poddane analizie.

Ważniejsze od ilości fraz kluczowych dla tekstów SEO jest ich prawidłowe umieszczenie. Liczą się tutaj w szczególności:

  • tytuł tekstów (najlepiej, aby fraza znalazła się jak najbliżej początku tytułu);
  • w treści (tu obowiązuje zasada, im wyżej, tym lepiej, np. w leadzie).

Główne słowo kluczowe i słowa pomocnicze w tekstach SEO

Główna fraza to ta, która wpisywana jest do wyszukiwarki. I na niej opiera się cały artykuł. Ale – tak jak wspomniałam wcześniej – może ona wystąpić w samym tekście tylko kilka razy. I to wystarczy. Oczywiście ta ilość różni się od poziomu konkurencyjności danego słowa kluczowego i ilości wyszukiwań.

Cały tekst piszemy zaś w oparciu o frazy pomocnicze. Są to wszystkie słowa lub wyrażenia, które najczęściej pojawiają się w danej tematyce. Wystarczy przejrzeć kilka pierwszych wpisów SEO na dane słowo i zobaczyć, co powtarza się najczęściej. Frazy pomocnicze umieścimy w tekście, pisząc go w sposób naturalny – po prostu poruszając wszystkie najważniejsze kwestie danej tematyce.

Algorytmy Google a współczesne teksty SEO

W 2006 roku google uruchomiło algorytm phrase-based indexing. Spowodował on „nagły” wzrost inteligencji wyszukiwarki i sprawił, że podejście do SEO nieco się zmieniło. Teksty są rozpoznawane nie po samych słowach kluczowych, ale na podstawie analizy całościowej treści. Google nauczyło się rozumieć również skróty, choć niektóre z nich nie są jeszcze doskonałe:

  • wpisując WC boso przez świat – google wytłuści nam w wynikach „Wojciech Cejrowski”;
  • skrót PN rozwija jako Polska Norma, a PD jako Politechnika Łódzka.

Warto wspomnieć tutaj o synonimach – gdyż według badań, mają one wpływ na ponad 70% wyszukiwań użytkowników. Zobrazuję to na prostym przykładzie. Hasło „kontener na buty” wyświetla nam strony, na których znajdują się słowa bliskoznaczne do wyrazu kontener, czyli „organizery” i „pojemnik”.

Kontener na buty synonimy w SEO

Algorytmy Google nie są idealne i o ile z prostszymi językami, jak np. angielski, radzą sobie całkiem dobrze – tak w przypadku języka polskiego, nadal mogą mieć pewne problemy. W szczególności zupełnie inaczej traktują słowa z i bez polskich znaków, w przypadku wyrażeń przekręconych (copywriter vs copyrighter) oraz braku spacji. Takie frazy powinno się uwzględnić oddzielnie w procesie pozycjonowania.

Wyszukiwarka dużo lepiej rozpoznaje za to polskie odmiany przez przypadki, czasowniki w poszczególnych osobach oraz liczbę pojedynczą i mnogą. Nie przeszkadzają jej również znaki interpunkcyjne pomiędzy słowami kluczowymi, a nawet inne słowa pomiędzy keywords – o ile nie umieścimy ich w jakiejś kosmicznej odległości od siebie.

Google lubi także od czasu do czasu testować strony. Oznacza to, że witryna, która normalnie znajduje się na niskich pozycjach w wyszukiwarce pewnego razu wyskakuje w TOP10. Jeśli ktoś się nią zainteresuje, algorytmy notują sytuację i może to przyczynić się to do zwiększenia widoczności.

Linkowanie wewnętrzne w tekstach SEO

Jego celem jest uproszczenie struktury strony. Dzięki linkowaniu roboty Google mogą z większą swobodą poruszać się po Twoim blogu lub kategoriach w sklepie internetowym. Są ważne również dla użytkownika. Klikając w linki umieszczone w treści może on rozszerzyć swoją wiedzę na dany temat. Pomyśl o linkach wewnętrznych w Wikipedii – między innymi dzięki nim ta strona zawsze wyświetla się wysoko w wynikach wyszukiwania.

Zaplanuj linkowanie przed pisaniem. I przestrzegaj kilku istotnych zasad:

  • twórz odnośniki na konkretne słowa kluczowe: tak, aby jasno informowały, na jaką stronę użytkownik przejdzie po kliknięciu;
  • linkuj tylko w obrębie jednego silosa: silos to, np. kategoria na blogu;
  • nie linkuj w nagłówkach;
  • nie ukrywaj odnośników.

Pamiętaj też, aby nie nadużywać używania odnośników w treści. Cały tekst wygląda wtedy sztucznie i nie chce się go czytać.

Podsumowanie

Nie istnieją konkretne wskazówki co do budowania użytecznych, zwiększających pozycję w wyszukiwarce tekstów SEO. Słowa kluczowe powinny być rozmieszczane w nich naturalnie, tak aby artykuł dało się czytać. Nie zapominaj jednak, że google to nadal tylko komputer (choć całkiem sprytny) i w wielu sytuacjach trzeba służyć mu pomocą – umieszczając słowa kluczowe w odpowiednich miejscach czy biorąc pod uwagę błędy w pisowni.

Może kiedyś zupełnie pożegnamy się z SEO. Ale na razie należy brać pod uwagę funkcjonowanie wyszukiwarek.

 

Przeczytaj również: